Λειτουργία πτήσης: Ο πραγματικός λόγος που πρέπει να την ενεργοποιούμε στο κινητό μας
Τελικά είναι θέμα ασφάλειας το να κρατάμε σε λειτουργία πτήσης τα κινητά τηλέφωνα όταν είμαστε σε αεροπλάνο;
Όταν είμαστε σε ένα αεροπλάνο το κινητό τηλέφωνό μας πρέπει να είναι σε λειτουργία πτήσης, ώστε να μην προκαλέσει κίνδυνο ασφαλείας. Σωστά; Εξαρτάται από τον ποιον θα ρωτήσεις, σημειώνει σε ρεπορτάζ του το CNN.
Η αεροναυτιλία και η επικοινωνία βασίζονται σε ραδιοφωνικές υπηρεσίες, οι οποίες έχουν συντονιστεί για την ελαχιστοποίηση των παρεμβολών από τη δεκαετία του 1920. Η ψηφιακή τεχνολογία που χρησιμοποιείται σήμερα είναι πολύ πιο προηγμένη από ορισμένες από τις παλαιότερες αναλογικές τεχνολογίες που χρησιμοποιούσαμε ακόμη και πριν από 60 χρόνια. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν να εκπέμπουν σήμα εντός της ίδιας ζώνης συχνοτήτων με τα συστήματα επικοινωνίας και πλοήγησης του αεροσκάφους, δημιουργώντας αυτό που είναι γνωστό ως ηλεκτρομαγνητική παρεμβολή.
Ολυμπιακός: Αυτό που λείπει από τον Ελ Κααμπί
Αλλά το 1992 η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας των ΗΠΑ και η Boeing, σε μία ανεξάρτητη μελέτη, ερεύνησαν τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών στο αεροσκάφος και δεν βρήκαν να υπάρχουν τα όποια προβλήματα από τη χρήση υπολογιστών και άλλων συσκευών σε μη κρίσιμες φάσεις της πτήσης (η απογείωση και η προσγείωση θεωρούνται οι κρίσιμες φάσεις).
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών επίσης άρχισαν να δημιουργεί δεσμευμένα εύρη ζώνης συχνοτήτων για διαφορετικές χρήσεις – όπως κινητά τηλέφωνα και αεροσκάφη πλοήγησης και επικοινωνίες – ώστε να μην παρεμβαίνουν μεταξύ τους. Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο ανέπτυξαν τις ίδιες στρατηγικές και πολιτικές για να αποτρέψουν προβλήματα παρεμβολής στην αεροπορία. Στην Ε.Ε. κάποιες ηλεκτρονικές συσκευές επιτρέπονται στο αεροπλάνο από το 2014.
Γιατί λοιπόν ενώ υπάρχουν αυτά τα πρότυπα ασφαλείας σε παγκόσμιο επίπεδο, συνεχίζει να απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων. Ένα από τα προβλήματα βρίσκεται σε κάτι που ίσως δεν περιμένατε να διαβάσετε: την επίγεια παρεμβολή.
Τα ασύρματα δίκτυα συνδέονται με μία σειρά από πύργους και θα μπορούσαν να υπερφορτωθούν εάν οι επιβάτες που πετούν πάνω από αυτά τα επίγεια δίκτυα χρησιμοποιούν όλοι τα τηλέφωνά τους. Ο αριθμός των επιβατών που πέταξαν το 2021 ήταν πάνω από 2,2 δισεκατομμύρια, και αυτός είναι ο μισός από τον αριθμό των επιβατών του 2019. Οι εταιρείες ασύρματης επικοινωνίας μπορεί να έχουν ένα θέμα εδώ.
Βέβαια, όταν έχουμε να κάνουμε με δίκτυα κινητής τηλεφωνίας τα τελευταία χρόνια η μεγαλύτερη αλλαγή είναι η μετάβαση σε νέα πρότυπα. Τα τρέχοντα δίκτυα 5G – επιθυμητά για ταχύτερη μεταφορά δεδομένα – έχουν προκαλέσει ανησυχία σε αρκετούς στον χώρο των αερομεταφορών.
Το εύρος ζώνης ραδιοσυχνοτήτων είναι περιορισμένο, ωστόσο εξακολουθούμε να προσπαθούμε να προσθέσουμε περισσότερες νέες συσκευές σε αυτό. Η αεροπορική βιομηχανία επισημαίνει ότι το φάσμα εύρους ζώνης ασύρματου δικτύου 5G είναι αξιοσημείωτα κοντά στο δεσμευμένο φάσμα εύρους ζώνης της αεροπορίας, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης κοντά σε αεροδρόμια που βοηθούν στην προσγείωση του αεροσκάφους.
Οι διαχειριστές αεροδρομίων στην Αυστραλία και τις ΗΠΑ έχουν εκφράσει ανησυχίες για την ασφάλεια, που συνδέονται με την ανάπτυξη του 5G, ωστόσο φαίνεται αντίστοιχα προβλήματα δεν είχαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως και να έχει, είναι συνετό να περιορίζει κανείς τη χρήση κινητών τηλεφώνων σε αεροσκάφη, σημειώνουν ειδικοί στο CNN.
Οι περισσότερες αεροπορικές τώρα προσφέρουν στους πελάτες τους υπηρεσίες Wi-Fi είτε δωρεάν είτε επί πληρωμή. Με τις νέες τεχνολογίες Wi-Fi οι επιβάτες θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα για να πραγματοποιήσουν βιντεοκλήσεις με φίλους ή πελάτες κατά την πτήση.
Σε μία πρόσφατη πτήση δημοσιογράφος του CNN ρώτησε ευθεώς μία αεροσυνοδό τη γνώμη της για τη χρήση των κινητών κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Όπως είπε δεν θα ήταν «βολικό» για το πλήρωμα να πρέπει να περιμένει ορισμένους επιβάτες να τελειώσουν το τηλεφώνημά τους για να τους ρωτήσουν εάν χρειάζονται κάτι να πιουν ή να φάνε. Σε ένα αεροσκάφος με 200+ επιβάτες, οι υπηρεσίες θα χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο να ολοκληρωθούν εάν όλοι πραγματοποιούσαν κλήσεις με τα κινητά τους.
Άλλοι πάλι επισημαίνουν τη βαβούρα που θα επικρατούσε εάν οι περισσότεροι άρχιζαν να μιλούν. Ειδικά σε πτήσεις μεγάλης διάρκειας αυτό θα ήταν εξαιρετικά ενοχλητικό και θα επιδείνωνε σίγουρα την εμπειρία της πτήσης.
Συμπερασματικά – η χρήση τηλεφώνων κατά την πτήση δεν φαίνεται να επηρεάζει, επί του παρόντος, την ικανότητα του αεροσκάφους να λειτουργεί. Αλλά τα πληρώματα καμπίνας, όπως και αρκετοί επιβάτες, θα προτιμούσαν να είναι περιορισμένη η χρήση τους.
Ωστόσο, η τεχνολογία 5G διεισδύει στο εύρος ζώνης ραδιοφώνου των συστημάτων πλοήγησης αεροσκαφών. Και εκεί θα χρειαστεί περισσότερη έρευνα για να απαντήσουμε στην ερώτηση για τις παρεμβολές στην πλοήγηση αεροσκαφών.