Έρχονται 770 αστικά λεωφορεία σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη - Πόσα θα είναι ηλεκτρικά, πόσα φυσικού αερίου
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία κερδίζουν έδαφος και προ των πυλών είναι ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση προμήθειας αστικών λεωφορείων που θα ανανεώσουν τους στόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πόσα θα είναι φυσικού αερίου.
Προ των πυλών είναι ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση προμήθειας αστικών λεωφορείων που θα ανανεώσουν τους στόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η δημοπράτηση του έργου αυτού αναμένεται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, πιθανότατα την ερχόμενη εβδομάδα.
Θα αφορά την αγορά 770 αστικών λεωφορείων, εκ των οποίων τα 2/3 θα δρομολογηθούν στην Αθήνα και το 1/3 στη Θεσσαλονίκη. Το μείγμα που έχει αποφασιστεί είναι για 350 ηλεκτρικά , 300 φυσικού αερίου (200 δωδεκάμετρα και 100 δεκαοκτάμετρα) και 120 υβριδικά. Αξίζει να διευκρινιστεί ότι σχεδόν στο σύνολο τους τα λεωφορεία φυσικού αερίου θα δρομολογηθούν στην Αθήνα.
Πέντε συμβάσεις
Το κόστος έχει εκτιμηθεί σε περίπου 384 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον από όλες τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν λεωφορεία σε Ευρώπη και όχι μόνο.
Ο διαγωνισμός σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές θα διεξαχθεί σε πέντε τμήματα:
1.για τα 120 υβριδικά λεωφορεία,
2.για τα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου 12 μέτρων,
3.για τα 100 λεωφορεία φυσικού αερίου των 18 μέτρων,
4.για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία 130 χλμ και
5.για τα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία 180 χλμ.
Ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να δώσει προσφορά σε όλα ή σε επιλεγμένα τμήματα. Αυτό σημαίνει ότι δυνητικά για τις 5 συμβάσεις μπορεί να έχουμε από έναν μέχρι πέντε αναδόχους, ανάλογα με τις προσφορές που θα κατατεθούν για τον μεγάλο αυτό διαγωνισμό.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία κερδίζουν έδαφος
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται πως παρουσιάζει η μεγάλη ποσότητα ηλεκτρικών λεωφορείων που …κερδίζει έδαφος έναντι των άλλων τύπων οχημάτων. Η ανάγκη για ριζική αλλαγή του γηρασμένου στόλου των δύο μεγάλων ελληνικών πόλεων και η διεθνής τάση για επιλογή όλο και περισσότερων ηλεκτρικών λεωφορείων δείχνει να γίνεται η πρώτη επιλογή και στη χώρα μας.
Πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, σημειώνουν πως για τον επόμενο διαγωνισμό που προετοιμάζεται για το καλοκαίρι του 2022 υπάρχει η πρόθεση να είναι αποκλειστικά για ηλεκτρικά λεωφορεία. Για αυτό το σκοπό ετοιμάζεται η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου όπου και θα ληφθεί η τελική απόφαση.
Αυτό σημαίνει ότι πηγαίνουμε για ένα στόλο που θα είναι πράσινος όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, με οχήματα αθόρυβα και με εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ανάγκη για υποδομές φόρτισης
Η μεγαλύτερη προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων όμως σημαίνει και τη δημιουργία αντίστοιχων υποδομών, δηλαδή κυρίως σε σταθμούς φόρτισης οι οποίοι πρέπει να προβλεφθούν και να καλύψουν τις νέες ανάγκες που θα δημιουργηθούν με την έλευση αυτών των οχημάτων.
Σήμερα υπάρχουν διάφορες τεχνολογίες φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων και σίγουρα μέχρι να φτάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα οχήματα θα πρέπει ο σχεδιασμός, η μελέτη και η εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία να είναι ολοκληρωμένη. Σύμφωνα με πληροφορίες διεξάγονται συναντήσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ με τον ΔΕΔΔΗΕ που είναι ο διαχειριστής του δικτύου στη χώρα μας.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία λόγω περιορισμών στα χιλιόμετρα θα δρομολογηθούν κυρίως στα κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου άλλωστε υπάρχει και η μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση υπάρχει η πρόβλεψη για τη δημιουργία υποδομών εντός αλλά και εκτός αμαξοστασίων, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η επάρκεια κίνησης των οχημάτων (με εγκατάσταση λ.χ σε αφετηρίες). Αυτό αφορά κυρίως τον δεύτερο διαγωνισμό.
Κέρδος το χειμώνα
Ανάγκη για περισσότερη ενέργεια λόγω κλιματισμού αλλά και κέρδος το χειμώνα
Μία από τις ιδιαιτερότητες που έχει η Αθήνα αλλά και η Θεσσαλονίκη είναι πως το καλοκαίρι οι ανάγκες ηλεκτροδότησης θα είναι σημαντικά αυξημένες λόγω της ανάγκης κλιματισμού των οχημάτων. Είναι ένα στοιχείο που επιβαρύνει περισσότερο την κατανάλωση της ενέργειας σε σχέση με μία πόλη της κεντρικής ή βόρειας Ευρώπης όπου οι ανάγκες κλιματισμού είναι σαφώς λιγότερες.
Αυτό όπως αναφέρουν πηγές με γνώση στο θέμα αντισταθμίζεται από το γεγονός πως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών λεωφορείων παρουσιάζουν μειωμένη απόδοση στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτό μεταφράζεται ως κέρδος για την Ελλάδα μιας και συγκριτικά έχει πολύ ηπιότερους χειμώνες από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Δοκιμές από πέντε διαφορετικές εταιρείες
Οι δοκιμές που έχει κάνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων είναι αρκετές με συνολικά πέντε εταιρείες από την Ευρώπη και την Κίνα.
Μάλιστα η μία από αυτές τις εταιρείες, η ισπανική Irizar θα έχει θέση στη ΔΕΘ καθώς ένα ηλεκτρικό όχημα θα υπάρχει στο περίπτερο του υπουργείου. Το μοντέλο Irizar ie tram με την ιδιαίτερη του εμφάνιση εκτιμάται ότι θα τραβήξει το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού και όχι μόνο.
Στο τέλος του 2023 τα λεωφορεία
Γυρνώντας και πάλι στο πλαίσιο του αναμενόμενου διαγωνισμού, εφόσον μέσα στο 2022 υπογραφεί η σχετική σύμβαση προμήθειας, εκτιμάται πως μέχρι το τέλος του 2023 θα δούμε την παραλαβή των πρώτων οχημάτων.
Σε αυτό σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές συμπεριλαμβάνεται για ένα χρόνο η συντήρηση και η εκπαίδευση αλλά και η διαθεσιμότητα των ανταλλακτικών για 5 ή 6 έτη.
Η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Το χρηματοδοτικό μείγμα σύμφωνα με πληροφορίες έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οπότε ο διαγωνισμός είναι και έτοιμος να προκηρυχθεί.
Πηγή: ypodomes.com