Ο Ρολάν Γκαρός δεν είχε καμία σχέση με το τένις! Ήταν θρυλικός πιλότος που επινόησε το οπλοπολυβόλο
Ο Ρολάν Γκαρός δεν είχε καμία σχέση με το τένις! Ήταν θρυλικός πιλότος που επινόησε το οπλοπολυβόλο του πιλότου και έκανε πρώτος 5 καταρρίψεις εχθρικών αεροπλάνων.
«Όλοι γνωρίζουν το όνομα Ρολάν Γκαρός, αλλά κανείς δεν ξέρει ποιος ήταν», λέει ο Μισέλ Γκιτάρ, επικεφαλής των πολιτιστικών θεμάτων της Γαλλικής Ομοσπονδίας Τένις.
Γνήσιος κασκαντέρ και στη συνέχεια δεινός πιλότος της Γαλλικής Αεροπορίας, ο Γκαρός πρωταγωνίστησε στους αιθέρες, καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Βρήκε τον τρόπο να πυροβολούν οι πιλότοι με οπλοπολυβόλα τα οποία ήταν τοποθετημένα ανάμεσα στις προπέλες των μαχητικών αεροπλάνων. Πιάστηκε αιχμάλωτος και του έκλεψαν την ιδέα.
Ο πρώτος άνθρωπος που διέσχισε τη Μεσόγειο
Ήταν 23 Σεπτεμβρίου 1913 όταν ο Ρολάν Γκαρός προσγειώθηκε στην πόλη Μπιζέρτα της Τυνησίας.
Ξεκινώντας από την πόλη Φρέγιους της νότιας Γαλλίας, πέταξε πάνω από τη Μεσόγειο Θάλασσα, χωρίς να σταματήσει πουθενά.
Σε 7 ώρες και 53 λεπτά διήνυσε μια απόσταση 800 χιλιομέτρων με το μονοπλάνο τύπου Morane-Saulnier και έγινε παγκοσμίως γνωστός ως ο πρώτος άνθρωπος που ταξίδεψε από την μία άκρη της Μεσογείου έως την άλλη, χωρίς να κάνει καμία ενδιάμεση στάση.
Δύο χρόνια νωρίτερα, είχε πετάξει σε ύψος 18.410 ποδιών (5.610 μέτρα) καταρρίπτοντας ακόμη ένα ρεκόρ της εποχής του.
Από σολίστας, επιδέξιος πιλότος
Γεννημένος στο Σεν-Ντενί της Γαλλίας στις 6 Οκτωβρίου 1888, ο Ρολάν Εζέν Αντριέν Ζορζ Γκαρός σπούδασε πιάνο στο ωδείο της περιοχής του. Η μοίρα όμως είχε άλλα σχέδια.
Όταν ο πατέρας του τον πήγε στη Ρεμς για να παρακολουθήσει αεροπορικές επιδείξεις, ο Γκαρός ενθουσιάστηκε από τα δύσκολα και περίτεχνα κόλπα των πιλότων.
Αποφάσισε να παρατήσει τις μουσικές σπουδές και να εκπαιδευτεί ως πιλότος.
Σύντομα, η δεινότητά του στο πιλοτάρισμα θα τον κάνει γνωστό σε όλο τον κόσμο και τα επόμενα χρόνια θα κάνει επιδείξεις σαν τρομερός και ριψοκίνδυνος αεροκασκαντέρ.
Η πρωτοπορία που άλλαξε τις αερομαχίες
Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκει τον Ρολάν Γκαρός στη Γερμανία να εκπαιδεύει πιλότους της πολεμικής αεροπορίας.
Επέστρεψε στην Γαλλία, κατατάχθηκε στην πολεμική αεροπορία και έλαβε μέρος σε πολλές αποστολές.
Το όνομά του, βέβαια, μνημονεύτηκε για μια καινοτομία η οποία «έλυσε τα χέρια» των πιλότων.
Εκείνη την εποχή, τα πολεμικά αεροπλάνα είχαν συνήθως δύο αναβάτες. Ο ένας ήλεχγε την πορεία του αεροπλάνου και ο άλλος πυροβολούσε από αέρος.
Σίγουρα δεν υπήρχε μεγάλη επιτυχία στις βολές, πόσο μάλλον στην κατάρριψη ενός αεροπλάνου.
Ο Γκαρός σχεδίασε ένα σύστημα, με το οποίο τα οπλοπολυβόλα τοποθετούνταν μπροστά, στην μύτη των αεροπλάνων.
Ο κάθε πιλότος μπορούσε ταυτόχρονα να κουμαντάρει το αεροπλάνο και να πυροβολεί.
Επειδή όμως ήταν πολύ πιθανό μια σφαίρα να τρυπήσει τις προπέλες του αεροπλάνου, ο Γκαρός πρότεινε να μπουν προστατευτικά από χάλυβα στις προπέλες του έλικα, ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Ο Γκαρός εφήρμοσε την ιδέα του στο μονοπλάνο του και μέχρι τον Μάρτιο του 1915 είχε καταρρίψει πέντε γερμανικά μαχητικά αεροπλάνα.
Γι΄ αυτό το κατόρθωμα απέκτησε τον τίτλο του «Ιπτάμενου Άσου», τίτλος που πλέον δίνεται σε αεροπόρους που πετυχαίνουν πέντε καταρρίψεις.
Αιχμαλωσία και απόδραση με τη βοήθεια μιας ρακέτας
Το 1915 πιάστηκε αιχμάλωτος.
Μια σφαίρα τρύπησε τον σωλήνα αερίου και ο Γκαρός αναγκάστηκε να προσγειώσει το μονοπλάνο του, μερικά μέτρα μακριά από τα γερμανικά στρατεύματα.
Προσπάθησε να βάλει φωτιά στο μονοπλάνο, αλλά τον έπιασαν προτού το κάψει ολόκληρο.
Οι εχθροί παρατήρησαν την καινοτόμα “πατέντα” του και αμέσως έστειλαν τη μισοκαμμένη προπέλα στον Άντονυ Φόκερ. Ο τελευταίος μελέτησε τις τροποποιήσεις του Γκαρός και έμεινε στην ιστορία ως ο εφευρέτης του μονοπλάνου Φόκερ Ελ.
Το Φόκερ Ελ είχε έναν εμπρόσθιο μηχανισμό ο οποίος συγχρόνιζε τη ρίψη των πυροβόλων όπλων με την ταχύτητα των προπελών του έλικα. Με αυτόν τον τρόπο, οι σφαίρες δεν υπήρχε περίπτωση να τρυπήσουν τους έλικες.
Ο Γκαρός έμεινε αιχμάλωτος για τρία χρόνια.
Κατάφερε να δραπετεύσει παρέα με έναν άλλο γάλλο αιχμάλωτο, στέλνοντας κωδικοποιημένα μηνύματα στη Γαλλία. Κανόνισε να του στείλουν έναν χάρτη της Γερμανίας μέσα στο κούφιο μέρος της λαβής μιας ρακέτας του τένις!
Η απόδραση «δεν έμοιαζε καθόλου με ταινία δράσης. Κοιμήθηκαν σε έναν νεκροταφείο, πέρασαν το απόγευμα στον κινηματογράφο, χάθηκαν μέσα στο πλήθος και τελικά, μετά από πολλές προσπάθειες, πέρασαν από την Ολλανδία στο Λονδίνο και από εκεί, επιτέλους στο Παρίσι, όπου και τους υποδέχθηκαν με τιμές ήρωα», αναφέρει ο Μισέλ Γκιτάρ.
Τουρνουά Ρολάν Γκαρός και Γαλλικό Όπεν
Ο Γκαρός μετά την επιστροφή του στην Γαλλία, γύρισε αμέσως στο μέτωπο.
Ο θάνατος τον βρήκε εν ώρα καθήκοντος, μία μέρα προτού κλείσει τα 30 του χρόνια, στις 5 Οκτωβρίου του 1918.
Το 1920 ο Εμίλ Λεσιέρ σχεδίασε στο κέντρο του Παρισιού ένα στάδιο του τένις.
Επέμεινε το στάδιο να ονομαστεί Ρολάν Γκαρός, όπως και το ετήσιο τουρνουά τένις που διεξάγεται από το 1891 προς τιμήν του πιονέρου πιλότου και συμπολεμιστή του.
Κάθε χρόνο, το Διεθνές Τουρνουά Τένις Ρολάν Γκάρος ή Γαλλικό Όπεν, αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες φίλους τους τένις που προσμένουν να θαυμάσουν τους κορυφαίους τενίστες.
Ελάχιστοι είναι όμως εκείνοι που γνωρίζουν την πραγματική ιστορία που κρύβεται πίσω από το όνομα του Ρολάν Γκαρός.