Λίντα Άλμα: O μεγάλος έρωτας του Κατράκη χόρευε δίπλα στην Εντίθ Πιάφ (vid)
Το ταίρι του Γιάννη Φλερύ, η Λίντα Άλμα που έκανε καριέρα στο Παρίσι και συνεργάστηκε με τον Σαρλ Αζναβούρ και τον Ιβ Μοντάν - «Ένα πλάσμα άλλου κόσμου», είχε πει γι’ αυτήν ο Μάνος Κατράκης.
Τον Αύγουστο του 1999, ελάχιστοι άνθρωποι είχαν βρεθεί στο Α΄Νεκροταφείο στην κηδεία της Ελένης Μαλιούφα που έφευγε νικημένη από τον καρκίνο. Περαστικοί, ρώτησαν ποια ήταν αυτή που οδηγήθηκε στην τελευταία της κατοικία δίπλα στον Μάνο Κατράκη που είχε ταφεί εκεί από το 1984. Το πραγματικό όνομα της μάλλον δεν τους θύμιζε πολλά αν και η είδηση του θανάτου της υπήρχε ακόμα και στους New York Times. Ξεχασμένη από τους περισσότερους, η συγκεκριμένη γυναίκα κάποτε χόρευε στο θέατρο «Ετουάλ» του Παρισιού, κοντά στην Εντίθ Πιαφ. Ήταν η Λίντα Άλμα, χορεύτρια και ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, ταίρι του Γιάννη Φλερύ. Η γυναίκα που για πέντε χρόνια συνεργάστηκε εκτός της Εντίθ Πιάφ με τον Σαρλ Αζναβούρ, τον Ιβ Μοντάν, τον Ζακ Μπρελ, τον Μπουρβίλ και τον Αμερικανό τηλεοπτικό αστέρα Εντ Σάλιβαν. Ο μέλος έρωτας του Μάνου Κατράκη που έζησε τα τελευταία της χρόνια, στο ξενοδοχείο «Στάδιον», του οποίου ιδιοκτήτης ήταν ο ανιψιός της Δημήτρης Θεοφίλου. Η αδερφή της Ιώ Θεοφίλου ήταν ο άνθρωπος που ήταν δίπλα έως τις τελευταίες στιγμές της. Στήριγμα της πάντα και η φίλη της, Ρένα Βλαχοπούλου.
Βλαχοπούλου: Παντρεύτηκε ποδοσφαιριστή, έπαιξε στο «αμάρτησα για το αρνί μου» με Χατζιδάκι... τσολιά
Ολυμπιακός: Η προπόνηση του Τσικίνιο και η Λαμία
Πώς από Μαλιούφα έγινε Άλμα
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1926. Ο πατέρας της πέθανε όταν ήταν μωρό. Η μητέρα της, ανέλαβε τη φροντίδα για τις δύο κόρες της, οι οποίες είχαν από πολύ νωρίς καλλιτεχνικές ανησυχίες. Η νεαρή Ελένη στράφηκε στον χορό. Ξεκίνησε με μαθήματα στη σχολή κλασικού χορού Μαριάνοβ ενώ μετά από χρόνια συνέχισε στη σχολή Πρεομπραζένσκα στο Παρίσι και Γιασβίνσκι και Κέιτον στις ΗΠΑ. Η αδελφή της Ιώ επέλεξε την υποκριτική. Έκανε τα πρώτα βήματά της στη Μάντρα του Αττίκ. Εκεί ο Αττίκ της βάφτισε Κίττυ Άλμα. Εγκατέλειψε το θέατρο και την υποκριτική γρήγορα αφήνοντας προίκα στην αδερφή της το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της. Έτσι, η Ελένη Μαλιούφα έδωσε τη θέση της στη Λίντα Άλμα.
Δελιάς: «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς» και ένας άγγελος πεταμένος στα σκουπίδια
Επί Κατοχής στο «Aλκαζάρ»
Έκανε το χορευτικό ντεμπούτο της επί Κατοχής. Το 1943, ήταν χορεύτρια στο βαριετέ του Λάσκου, στο «Αλκαζάρ», που ανήκε στον πατέρα του Φ. Φίνου. Την είχε ανακαλύψει ο Απόλλων Γαβριηλίδης, χορογράφος και χορευτής της εποχής. Την είδε δει να χορεύει στη σχολή Μαριάνοβ. Σταθμός στην 30χρονη καριέρα της ήταν, η γνωριμία της με τον Γιάννη Φλερύ. Γνωστός χορογράφος και χορευτής εκείνος στα πρώτα χρόνια της καριέρας του, το 1937, είχε παρτενέρ τη Λίζα Ποζέλι και αργότερα τη Μπέλα Σμάρω. Η τελευταία είχε κάποιο ατύχημα κι έτσι ο Φλερύ άρχισε να ψάχνει για αντικαταστάτρια. Το 1943, γνώρισε τη Λίντα Άλμα, στο βαριετέ «Παναθήναια», στο τέρμα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, όπου χόρευε. Η ίδια είχε περιγράψει τη γνωριμία τους στον Δημήτρη Γκιώνη σε συνέντευξη στην Ελευθεροτυπία το 1985: ««Ο Μίμης Κοκκίνης, ο κωμικός, είχε έρθει ένα βράδυ στο βαριετέ "Παναθήναια" όπου χόρευα. Έκανα ένα ντουέτο με την αδελφή μου. Του άρεσα και είπε στον Γιάννη να έρθει να με δει. Ήρθε κι από τότε δεν χωρίσαμε για 28 ολόκληρα χρόνια».
Τζένη Καρέζη: Το πραγματικό όνομα, το χαστούκι από τον πατέρα της και ο γάμος χωρίς τη Βουγιουκλάκη
Όταν την είδε η Πιάφ
Μαζί τους είδε και η Εντίθ Πιάφ. Είχε έρθει στην Ελλάδα το 1946 για να εμφανιστεί 15 ημέρες στο κέντρο «Μαϊάμι». Εκεί χόρευε και το ντουέτο Φλερύ-Αλμα. Η Πιαφ τους είδε, ενθουσιάστηκε και τους προσκάλεσε να την ακολουθήσουν σε μία μεγάλη τουρνέ. Τον ίδιο χρόνο, πράγματι, το χορευτικό ζεύγος έκανε το ευρωπαϊκό του ντεμπούτο στο θέατρο «Ετουάλ» του Παρισιού, κοντά στην Πιαφ. Ακολούθησαν 5 υπέροχα χρόνια περιοδειών σε όλα τα μέρη του κόσμου.
Το 1952 το καλλιτεχνικό ζεύγος επιστρέφει στην Ελλάδα και συνεχίζει τις εμφανίσεις του σε όλα τα μεγάλα μουσικά θέατρα στην Αθήνα και την επαρχία.
Μιχάλης Κακογιάννης: Ο θεατρίνος που φώτισε την Ακρόπολη
Ο έρωτας με τον Κατράκη
Το 1955 γνωρίζει τον μεγάλο της έρωτα, τον Μάνο Κατράκη. Γι' αυτή την γνωριμία η ίδια είχε διηγηθεί στον Δημήτρη Γκιώνη: «Τον γνώρισα όταν ίδρυε το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο, στο Πεδίο του Άρεως. Τον γνώρισα βλέποντας μια παράστασή του. (...) Δεν τον είχα ξαναδεί στο θέατρο. Έπαιζε στο Θέατρο Αθηνών το "Τέλος του ταξιδιού" του Σέριφ, μαζί με τον Κωνσταντάρα, που τον ήξερα πολύ καλά. "Ελα να δεις αυτή την παράσταση", μου είπε. Εκεί τον πρωτοείδα. Μ' εντυπωσίασε πολύ και σαν ηθοποιός και σαν παρουσία και θέλησα να τον γνωρίσω από κοντά. Με τα πρώτα λόγια που μου είπε, σαν να χτύπησε η καρδιά μου. Ήταν κάτι καινούργιο για μένα - κι ας είχα γνωρίσει με την Πιαφ τόσους μεγάλους. Έτσι αρχίσαμε...».
Μαίρη Αρώνη - «Πάστα Φλώρα»: Η απεργία πείνας, το χαστούκι, οι μπότες των Γερμανών στην Kατοχή (vid)
«Είναι ένα πλάσμα άλλου κόσμου»
Κατράκης και Άλμα παντρεύτηκαν το 1979. Στάθηκε δίπλα του σε όλα τα προβλήματα που αντιμετώπισε, είτε με την υγεία του, είτε λόγω της ιδεολογίας του καθώς ως αριστερός αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα, κυρίως στη διάρκεια της επταετίας.
Ο μεγάλος ηθοποιός είχε πει στον Αλέξη Κομνηνό που είχε γράψει τη βιογραφία του (Κατράκης, εκδ. Κάκτος): «Η Λίντα αντικατέστησε ό,τι είναι δυνατόν να υπάρξει αγαπημένο σ’ έναν άνθρωπο. Μάνα. Πατέρα. Ερωμένη. Σύζυγο. Φιλενάδα. Θύμα. Τι να σου πω. Υπηρέτη. Αφέντη. Τι να σου πω. Δηλαδή δε νομίζω ότι βρίσκονται εύκολα τέτοιοι άνθρωποι. Είναι ένα πλάσμα άλλου κόσμου! […] Εγώ της έδωσα μάλλον πίκρες. Όμως την λατρεύω. Και τελικά πέρα από τη Λίντα δεν υπάρχει τίποτα άλλο πια. Ούτε υπήρξε ούτε υπάρχει. Κι αυτό από τον πρώτο καιρό που την γνώρισα».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ