Ποια είναι η Νόρμα του Μπελίνι;
Ο Δημήτρης Στεφανάκης γράφει για το αριστούργημα του Βιντσέντζο Μπελίνι.
Ιούνιος Μπελίνι ο φετινός στο Ηρώδειο από την Εθνική Λυρική Σκηνή με την Νόρμα, ένα έργο που γοήτευσε όσο ελάχιστα τους λάτρεις της όπερας σε όλο τον κόσμο. Ο Μπελίνι δεν ήταν Βέρντι ή Πουτσίνι ούτε Μότσαρτ ή Βάγκνερ αλλά ήταν ο Μπελίνι της Νόρμα. Στο αριστούργημά του αυτό απέδειξε το απαράμιλλο ταλέντο του να συνθέτει έργα που επιτρέπουν στους τραγουδιστές να αξιοποιήσουν όλες τις φωνητικές τους δυνατότητες.
«Έφυγε» νωρίς από τον μάταιο κόσμο της πραγματικότητας την οποία η τέχνη προσπαθεί πάντα να απαθανατίσει. Όπερα σε δύο πράξεις η Νόρμα βυθίζει το μαχαίρι του μύθου στο παχύσαρκο σώμα της Ιστορίας ανασύροντας μια Ιστορία πάθους και έρωτα στα χρόνια της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Η ομώνυμη ηρωίδα είναι εξίσου αγέρωχη με την Τουραντότ του Πουτσίνι, μείγμα παρ’ ολίγον Μήδειας και ακαταμάχητης Αμαζόνας. Αρχιέρεια στο δάσος των Δρυίδων με το δικαίωμα να κηρύσσει ειρήνη ή πόλεμο, έχει εμπλακεί μυστικά στον ανεπίστροφο έρωτα με τον Ανθύπατο Πολλιόνε.
Στη διάρκεια του έργου θα πάρει σημαντικές αποφάσεις όπως η θανάτωση των δύο παιδιών της αλλά και του άπιστου Πολλιόνε τις οποίες όμως δεν θα υλοποιήσει. Στο τέλος οι δύο εραστές χάνονται στην πυρά. Η όπερα ως τέχνη έχει την αρετή να συμπυκνώνει το αφηγηματικό της υλικό μέσα στα λιγοστά λεπτά μιας άριας.
Όταν ακούει κανείς την περίφημη Casta Diva από τα χείλη της σοπράνο, συναισθάνεται αμέσως την ηδύτητα της μελωδίας τον πλούτο της αρμονίας και την υπαγωγή του ήχου στο συναίσθημα. Κοντολογίς όλες εκείνες τις ιδιότητες που έδωσαν στον Μπελίνι το εισιτήριο για την αθανασία.