Μετρό: Τι ξέρουμε για τη Γραμμή 4, Πετρούπολη - Λυκόβρυση σε σχήμα U διερχόμενη από το κέντρο
To μεγαλύτερo υπό δημοπράτηση έργo στην Ελλάδα, η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας και όσα ξέρουμε γι' αυτή - Πού ακριβώς θα γίνουν οι 35 σταθμοί, στη γραμμή μήκους 30 χιλιομέτρων.
Στα μεγάλα υπό δημοπράτηση έργα της χώρας στρέφεται το ενδιαφέρον του κατασκευαστικού κλάδου. Μεγαλύτερο όλων είναι το έργο κατασκευής της νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Πρόκειται για δημόσιο έργο για το οποίο προβλέπεται να δαπανηθούν 1,8 δισ.ευρώ.
Τι ξέρουμε μέχρι τώρα για το έργο
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:
- Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 σταθμούς)
- Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
- Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
- Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
- Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)
Προβλέπεται να είναι η πρώτη γραμμή μετρό στην Αθήνα με αυτόματους συρμούς, στο σύνολο 18 και θύρες στις αποβάθρες. Προβλεπόμενη επιβατική κίνηση στο κομμάτι Άλσος Βεΐκου - Γουδή, θα είναι από 310.000 έως 530.000 επιβάτες. Η διάρκεια των έργων προβλέπεται στους 96 μήνες (8 χρόνια) από την έναρξη της κατασκευής. Χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Αλλάζει το ΣΕΦ - Τι λένε για την ανάπλαση Πατούλης, Τσιλιγκίρη (pic)
Η δημοπράτηση
Αινιγματικό είναι το τοπίο πάνω από τον διαγωνισμό για την κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας όπως αναφέρει το ypodomes.com. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα, η δημοπράτηση που κλείνει τρία χρόνια ζωής τον Αύγουστο, (στις 10 Αυγούστου 2017 κατατέθηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος) έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου με τις δικαστικές εμπλοκές μεταξύ των ενδιαφερομένων να είναι ατελείωτες.
Τελευταίο βήμα ήταν την περασμένη Παρασκευή, όταν οι δύο φιναλίστ κοινοπραξίες, Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi και Άβαξ-Ghella-Alstom Transport, κατέθεσαν όπως άλλωστε αναμενόταν, αίτηση ακύρωσης κατά της απόφασης ασφαλιστικών μέτρων στο ΣτΕ. Η εκδίκαση μπορεί να είναι σε διάστημα κάποιων μηνών, η έκδοση της απόφασης όμως παίρνει επίσης αρκετούς μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι ο διαγωνισμός μπορεί να παγώσει μέχρι περίπου τα μέσα του 2021. Αυτό αντίστοιχα σημαίνει ό,τι, στην καλύτερη περίπτωση ο ανάδοχος θα υπογράψει την “χρυσή” σύμβαση στις αρχές του 2022.
Θερινές εκπτώσεις 2020: Πότε αρχίζουν, τι μπορεί να αλλάξει
Ο σχεδιασμός
Στην δημοπρατημένη μορφή της, η Γραμμή θα έχει σχήμα U και θα συνδέει την Πετρούπολη με την Λυκόβρυση, διερχόμενη από το κέντρο της Αθήνας. Με την πλήρη ανάπτυξή της, θα ακολουθεί την διαδρομή Πετρούπολη - Περισσός - Γαλάτσι - Κυψέλη - Ακαδημία - Ευαγγελισμός - Καισαριανή - Ζωγράφου - Γουδή - Λεωφόρος Κηφισίας - Μαρούσι - Πεύκη - Εθνική Οδός, με τον κλάδο Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη. Το έργο υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το 2030.
Α' Στάδιο
Το πρώτο στάδιο καλύπτει τη διαδρομή από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, με μήκος 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς.
Οι θέσεις των σταθμών της δημοπρατημένης Γραμμής 4 θα είναι:
Άλσος Βεΐκου: Τράλλεων και Βείκου
Γαλάτσι: Γαλατσίου και Αγίας Γλυκερίας
Ελικώνος Αγίας Γλυκερίας & Πάρνηθος
Κυψέλη: Πλατεία Κυψέλης
Δικαστήρια: Πάρκο Μουστοξύδη
Αλεξάνδρας: Μουστοξύδη και Αλεξάνδρας
Εξάρχεια - Αρχαιολογικό Μουσείο: Πλατεία Εξαρχείων
Ακαδημία (ανταπόκριση με τον σταθμό Πανεπιστήμιο): Ακαδημίας, Ιπποκράτους και Σίνα
Κολωνάκι: Πλατεία Κολωνακίου
Ευαγγελισμός (ανταπόκριση με τον σταθμό Ευαγγελισμού της γραμμής 3): Πάρκο Ριζάρη
Καισαριανή: Υμηττού και, Βασιλέως Αλεξάνδρου
Πανεπιστημιούπολη: ΕΚΠΑ
Ιλίσια: Πλατείες Κύπρου και Αόρνου, οδός Ινδού[44]
Ζωγράφου: Πλατεία Γαρδένιας (Αλεξανδρή)
Γουδή: Πλατεία Ελευθερίας και Λοχ. Σπηλιωπούλου[45][46]
Επόμενα στάδια
Επέκταση από Γουδή προς Εθνική Οδό
(Γουδή - Εθνική Οδός, 13,8 χλμ., 11 σταθμοί, υπό δημοπράτηση, παράδοση 2030)
Σε δεύτερο στάδιο θα δημοπρατηθεί το υπό μελέτη τμήμα από Γουδή έως Μαρούσι με κατασκευή έως το 2025.
Οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί.
Οι σταθμοί του β' σταδίου είναι οι εξής:
Κατεχάκη (ανταπόκριση με την Γραμμή 3)
Φάρος (πλατεία Χρυσοχόου)
Φιλοθέη (Κηφισίας και Στεφάνου Δέλτα, Κολλέγιο Αθηνών)
Σίδερα (Κηφισίας και Νεαπόλεως, νοσοκομείο Υγεία)
Ολυμπιακό Στάδιο (πάρκινγκ Ολυμπιακού Σταδίου, Αγορά, Golden Hall, Ιασώ, τέως ονομασία Σπύρου Λούη)
Παράδεισος (ανταπόκριση με τον Προαστιακό)
ΟΤΕ (Διοικητικό Μέγαρο ΟΤΕ)
Μαρούσι (ανταπόκριση με την Γραμμή 1)
Πεύκη (Πλατεία Σοφοκλή Βενιζέλου)
Λυκόβρυση (Πλατεία Ηρώων, επιβατικός σταθμός και αμαξοστάσιο Γραμμής 4)
Εθνική Οδός (Εθνική Οδός Αθηνών - Θεσσαλονίκης και Λόγγου, Λόγγος, Μεταμόρφωση, πλησίον κόμβου Ολυμπιακού Χωριού)
Επέκταση από Άλσος Βείκου προς Πετρούπολη
Σε τρίτο στάδιο το τμήμα από Άλσος Βεΐκου έως Πετρούπολη, όπου στο τμήμα από Άλσος Βεΐκoυ έως Περισσό, έχει προκηρυχθεί τον Ιούνιο 2019 οι τοπογραφικές έρευνες.
Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνονται οι στάσεις:
(Άνω) Νέα Ιωνία: Πλατεία Υγείας, Ομήρου, Μήδειας και Βασιλείου Βουλγαροκτόνου, βόρεια της ΕΥΔΑΠ, Σαφράμπολη
Περισσός: Λεωφόρος Ηρακλείου, Παπαναστασίου και Κηφισού, ανταπόκριση με την γραμμή 1
Νέα Φιλαδέλφεια: Πλατεία Πατριάρχου (Ελευθερίου Βενιζέλου), πλησίον[49] κατασκευαζόμενου και υπό επαναλειτουργία γηπέδου ΑΕΚ Στάδιο Αγία Σοφία
Πύργος Βασιλίσσης (Ανάκασα) : Δημοκρατίας & Καρπενησίου, parking πάρκου Τρίτση δυτικά ομώνυμου σταθμού Προαστιακού
Ίλιον: Θηβών και Ελαιών, ανταπόκριση με γραμμή 2 του μετρό
Πετρούπολη: Πλατεία Ηρώ ή Πλατεία 25ης Μαρτίου, Αγίας Γλυκερίας, 25ης Μαρτίου & Κολοκοτρώνη
Επέκταση από Ευαγγελισμό προς Άνω Ηλιούπολη (γραμμή 5)
Σε τέταρτο στάδιο θα δημοπρατηθεί το τμήμα Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς. Οι τοπογραφικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί ενώ σε εξέλιξη είναι οι γεωτεχνικές έρευνες. Αυτό το τμήμα θα αποτελέσει μελλοντικά τμήμα της γραμμής 5 που θα ξεκινάει σε πρώτη φάση από τον μελλοντικό σταθμό Ακαδημία της γραμμής 4 και θα καταλήγει στον σταθμό Άνω Ηλιούπολη.
Οι σταθμοί του Δ' Σταδίου είναι οι εξής:
Ακαδημία (κοινός σταθμός με Γραμμή 4, ανταπόκριση με σταθμό Πανεπιστήμιο Γραμμής 2)
Κολωνάκι (κοινός σταθμός με Γραμμή 4)
Ευαγγελισμός(κοινός σταθμός με Γραμμή 4, ανταπόκριση με σταθμό Ευαγγελισμός Γραμμής 3)
Παγκράτι (πλατεία Μεσολογγίου)
Βύρωνας (πλατεία Ταπητουργείου)
Άνω Ηλιούπολη (πλατεία Ανεξαρτησίας, Αγία Μαρίνα Ηλιούπολης)