Ξενοδοχεία και Aegean δίνουν credit voucher αντί επιστροφή χρημάτων
Όπως η Aegean έτσι και οι τουριστικές επιχειρήσεις θα αποζημιώνουν τους πελάτες τους με την έκδοση voucher 18μηνης διάρκειας.
Εντός της εβδομάδας, ενδεχομένως την Πέμπτη, αναμένεται να περάσει από τη Βουλή διάταξη του υπουργείου Τουρισμού που δίνει τη δυνατότητα στις τουριστικές επιχειρήσεις να αποζημιώνουν πελάτες τους, ιδιώτες και tour operators –οι οποίοι έχουν ήδη καταβάλει προκαταβολές για κρατήσεις που δεν μπορούν να εκτελεστούν εξαιτίας των περιορισμών στη λειτουργία των ξενοδοχείων αλλά και στη μετακίνηση του πληθυσμού–, με την έκδοση voucher 18μηνης διάρκειας (μια μορφή ανοικτής πίστωσης).
Aegean-OlympicAir: Παράταση στη δωρεάν αλλαγή εισιτηρίων λόγω κορονοϊού
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Το ζήτημα είναι μείζονος σημασίας για τις τουριστικές επιχειρήσεις που ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Το αίτημα επιστροφής προκαταβολών αν και λογικό, επιφέρει εντάσεις στις σχέσεις ξενοδόχων και πελατών.
Βεβαίως, η διάταξη αφορά την ελληνική έννομη τάξη και όχι τις δικαιοδοσίες άλλων κρατών από όπου μπορεί να προέρχονται οι προκαταβολές, αλλά σε κάθε περίπτωση δίδει ένα διαπραγματευτικό χαρτί στις κλυδωνιζόμενες ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις. Εξάλλου, ανάλογη διάταξη πέρασε και η Ιταλία και άλλες χώρες, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και μια συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να ομογενοποιηθεί η πρακτική έναντι αυτών των θεμάτων.
«Η διάταξη προετοιμαζόταν από το υπουργείο Τουρισμού με απόλυτη μυστικότητα το τελευταίο δεκαπενθήμερο, είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο και ταυτόχρονα δίνει λύση στο ζήτημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις ως συνέπεια της πανδημίας του κορονοϊού», αναφέρουν στην «Κ» πηγές του υπουργείου Τουρισμού.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ένας πελάτης που έχει για παράδειγμα κλείσει διακοπές για το Πάσχα, αντί επιστροφής χρημάτων, θα λάβει voucher ίσης αξίας, το οποίο μπορεί να αξιοποιήσει αργότερα σε άλλο ταξίδι –ακόμα και με άλλο προορισμό– μέσω του ίδιου ταξιδιωτικού γραφείου ή της ίδιας τουριστικής επιχείρησης. Από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων αναμένεται τις επόμενες ημέρες να δοθούν και ορισμένα παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών, όπως για παράδειγμα η αξία των vouchers να είναι 10% υψηλότερη της κράτησης για την οποία είχε δοθεί η προκαταβολή.
Το συγκεκριμένο μέτρο θεωρείται πολύ κρίσιμο για τη διάσωση των τουριστικών επιχειρήσεων στη χώρα καθώς ελαφρύνει την αλυσίδα πληρωμών και ταυτόχρονα αποτελεί λύση για τους καταναλωτές που είχαν κλείσει εδώ και καιρό τα ταξίδια τους και με αυτό τον τρόπο δεν χάνουν τα χρήματά τους.
Όπως δήλωσε στην «Κ» ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, «με το μέτρο αυτό θέλουμε να δώσουμε στις επιχειρήσεις την ανάσα που χρειάζονται. Η λογική της επιστροφής χρημάτων έχει την έννοια της προστασίας των δικαιωμάτων του καταναλωτή. Αυτή τη στιγμή όμως, το μέγιστο δικαίωμα των καταναλωτών είναι να υπάρχουν και επιχειρήσεις και όχι να κλείσει όλη η τουριστική βιομηχανία».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σημασίας του μέτρου είναι η περίπτωση της TUΙ. Οπως σημειώνεται αρμοδίως, η συγκεκριμένη εταιρεία έχει πληρώσει 300 εκατομμύρια σε ελληνικά ξενοδοχεία και τα οποία θα καλούνταν να επιστρέψουν τα χρήματα αυτά με άμεση συνέπεια τη μη πληρωμή δανείων, φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο Ελληνας υπουργός Τουρισμού απέστειλε χθες επιστολή προς τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτη Σχοινά με την οποία του γνωστοποίησε τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, εξηγώντας του παράλληλα ότι το εν λόγω μέτρο θα βοηθήσει στην αποφυγή πολλών πτωχεύσεων επιχειρήσεων στον χώρο του τουρισμού και μακροπρόθεσμα θα διαφυλάξει και τα συμφέροντα των καταναλωτών. Ο Χ. Θεοχάρης ζήτησε από τον Ελληνα αντιπρόεδρο τη συνδρομή του ώστε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να νομοθετήσει προς παρόμοια κατεύθυνση. Η επιστολή αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά συντονισμένων ενεργειών των υπουργών Τουρισμού της Ε.Ε. προς τους επιτρόπους των χωρών τους ενόψει και της μεθαυριανής συνάντησης του Κολεγίου των Επιτρόπων.
Πηγή: Καθημερινή