Στον ρυθμό της Black Friday τα εμπορικά καταστήματα - Τι να προσέξετε
Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
Στους ρυθμούς της Black Friday κινούνται σήμερα πολλά εμπορικά καταστήματα, με τον εμπορικό κόσμο να αναμένει τόνωση του τζίρου και τους καταναλωτές να προσβλέπουν σε αγοραστικές ευκαιρίες και προσφορές.
Ως Black Friday ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκτός εάν συμπίπτει με την τελευταία ημέρα του μήνα, όποτε μεταφέρεται, όπως φέτος. Όπως επισημαίνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου η Black Friday σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου και δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας. Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Οδηγίες ΕΣΕΕ
Η Συνομοσπονδία εφιστά την προσοχή στους εμπόρους που θα συμμετάσχουν στην προωθητική ενέργεια, καθώς εφαρμόζονται οι όροι και κανόνες της Υπουργικής Απόφασης 56885/19-11-2014 για τις προσφορές και προωθητικές ενέργειες. Συγκεκριμένα, χρειάζεται οπωσδήποτε να αποτυπώνονται η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και εφόσον χρησιμοποιείται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ρητά σε εμφανή σημεία του καταστήματος και ειδικά στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των προϊόντων που διαθέτει το κατάστημα και αυτό ισχύει και για την Black Friday.
Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η τήρηση των παραπάνω προϋποθέσεων είναι αυτονόητη, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές. Συγκεκριμένα, για τους παραβάτες προβλέπεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Εάν οι προσφορές είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω μπορεί να επιβάλλεται και αυτοτελές πρόστιμο 1.000 έως 3.000 ευρώ για κάθε μία από τις παραβάσεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 78 των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ.
Συμβουλές προς τους καταναλωτές
Από την πλευρά της η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συμβουλεύει τους καταναλωτές να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν. Συνιστά επίσης στους καταναλωτές τα εξής:
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
- Κατά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε περίοδο προσφορών οι οποίες ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επαρκώς ενημερωμένοι αφού ενδέχεται ο ισχυρισμός σχετικά με την διάρκεια της προσφοράς, να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
- Όταν οι προμηθευτές διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν στους καταναλωτές επαρκώς ακριβείς πληροφορίες ώστε να μπορούν να αποφασίσουν για την αγορά ενός προϊόντος πλήρως ενημερωμένοι.
- Ανεξάρτητα από τον τρόπο αγοράς (φυσικό ή ηλεκτρονικό εμπόριο) ο προμηθευτής πρέπει να παρέχει σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, προτού να προβεί ο καταναλωτής στη σχετική αγορά. Οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση είναι κυρίως οι εξής:
- τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος
- η τελική τιμή, περιλαμβανομένων όλων των φόρων και επιβαρύνσεων
- τα (ενδεχόμενα) έξοδα αποστολής - και τυχόν άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις
- ο τρόπος πληρωμής, αποστολής ή εκτέλεσης της παραγγελίας
- η ταυτότητα του εμπόρου, η ταχυδρομική διεύθυνση και ο αριθμός τηλεφώνου του
- η διάρκεια της σύμβασης (ενδεχομένως).
- Σε αγορές μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καταλόγου πωλήσεων δι' αλληλογραφίας, ή από κατ' οίκον πωλητές (πόρτα-πόρτα), πρέπει να παρέχονται και οι εξής, πιο λεπτομερείς, πληροφορίες πριν από την αγορά:
- η ηλεκτρονική διεύθυνση του προμηθευτή
- οι τυχόν περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες
- το δικαίωμα ακύρωσης της παραγγελίας σας εντός 14 ημερών
- οι διαθέσιμες υπηρεσίες μετά την πώληση
- οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών
- ο αριθμός εμπορικού μητρώου του εμπόρου.
Πηγή: naftemporiki.gr