Πόσο θα αυξηθεί ο πληθωρισμός από τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή
Οι διακοπές στη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα αυξάνουν υπέρμετρα το κόστος των ναύλων, αλλά και τα ασφάλιστρα μεταφοράς
Μια μέρα μετά τις αμερικανικές αεροπορικές επιδρομές εναντίον 85 στόχων φιλοϊρανικών πολιτοφυλακών στο Ιράκ και τη Συρία, Αμερικανοί και Βρετανοί βομβάρδισαν 36 θέσεις των Χούθι στην Υεμένη.
Λίγες ώρες όμως μετά τις αεροπορικές επιδρομές, οι ΗΠΑ ανέφεραν πάντως ότι καταστράφηκε άλλος ένας πύραυλος των Χούθι που είχε στόχο πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Άρα, οι αντάρτες που ελέγχουν το ένα τρίτο της Υεμένης συνεχίζουν απτόητοι τις επιθέσεις τους.
Ολυμπιακός: Τι πρέπει να αλλάξει ο Ζέλσον
«Στέλνουμε σαφές μήνυμα στους Χούθι ότι θα αντιμετωπίσουν περαιτέρω συνέπειες, εάν δεν τερματίσουν τις παράνομες επιθέσεις τους σε διεθνή πολιτικά και στρατιωτικά σκάφη», δήλωσε ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Λόιντ Όστιν.
Ο πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε επίσης ότι οι αμερικανικές επιθέσεις αντιποίνων ενάντια στις φίλο-ιρανικές πολιτιφυλακές στη Συρία και το Ιράκ «θα συνεχιστούν σε εύθετο χρόνο».
Πρόκειται για την αναμενόμενη αντίδραση της Ουάσιγκτον στον θάνατο τριών Αμερικανών στρατιωτών πριν από μια εβδομάδα, σε πυραυλική επίθεση σε αμερικανική βάση στην Ιορδανία, κοντά στα σύνορα με τη Συρία.
Από τα μέσα Οκτωβρίου έχουν γίνει περισσότερες από 165 επιθέσεις σε αμερικανικές βάσεις στο Ιράκ, τη Συρία και την Ιορδανία, αλλά η Ουάσιγκτον είχε κρατήσει χαμηλό προφίλ. Στοχοποιούσε μόνο στα λόγια το Ιράν ως υπεύθυνο για τις επιθέσεις.
Μήπως όμως τώρα αλλάζει ρότα ο Μπάιντεν, καθώς τον κατηγορούν οι Ρεπουμπλικάνοι για «αδυναμία»; Και μάλιστα σε μία φάση της προεκλογικής περιόδου, όπου ο Δημοκρατικός Πρόεδρος βλέπει την …πλάτη του Τραμπ στις δημοσκοπήσεις;
Αυξάνεται ο λογαριασμός
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και την ευρύτερη Μέση Ανατολή δεν απειλεί βέβαια μόνο τη γεωπολιτική σταθερότητα, αλλά και την παγκόσμια οικονομία. «Μια κλιμάκωση στη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, θα αυξήσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό κατά 2%», λέει ο Ράιαν Πήρερσεν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας Flexport. «Διακοπή του εμπορίου για έναν χρόνο στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω κλιμάκωσης σε μέγιστο βαθμό της σύγκρουσης, ώστε κανένα πλοίο να μη διασχίζει τη Διώρυγα του Σουέζ, μπορεί να αυξήσει τον πληθωρισμό κατά 2% σε παγκόσμια κλίμακα», υποστηρίζει ο Πήτερσεν. Ήδη, από τον Δεκέμβριο, η κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 64% σε ετήσια βάση.
Οι διακοπές στη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα αυξάνουν υπέρμετρα το κόστος των ναύλων, αλλά και τα ασφάλιστρα μεταφοράς, που μπορεί να δεκαπλασιαστούν.
Παράλληλα, οι ειδικοί κάνουν λόγο για αύξηση του κόστους κατά 60% όταν ένα σκάφος πρέπει να κάνει τον περίπλου της Αφρικής, λόγω της μεγαλύτερης χρήσης καυσίμων.
Η εμπειρία δείχνει ότι οποιοσδήποτε παράγοντας, φυσικός ή γεωπολιτικός, που παρεμβαίνει στην αλυσίδα εφοδιασμού θέτει σε κίνδυνο τις τιμές των πρώτων υλών και, κατά συνέπεια, φέρνει μαζί του αύξηση του πληθωρισμού.
Δεν ανησυχεί το ΔΝΤ
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πάντως δεν φαίνεται να ανησυχεί ότι η συνακόλουθη αύξηση των ναύλων θα μπορούσαν να ασκήσουν ανοδική πίεση στον πληθωρισμό .
Ο Πιέρ Ολιβιέ Γκουρενσά, επικεφαλής οικονομολόγος και διευθυντής του Τμήματος Ανάλυσης του ΔΝΤ, εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά, προς το παρόν, δεν έχει σημαντικό αντίκτυπο στο επίπεδο των τιμών. «Σε αυτό το σημείο, οι επιπτώσεις όσον αφορά τις διαταραχές του εφοδιασμού και το τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για τον μετρούμενο πληθωρισμό παραμένουν σχετικά περιορισμένες», τονίζει.
Στη Goldman Sachs, ο επικεφαλής οικονομολόγος Γιαν Χάτζιους τονίζει ότι οι ναύλοι για τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 350% και σε εκείνα που πλέουν από την Ασία προς τις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκαν κατά 100%. Ακόμα κι έτσι, όμως, η αμερικανική επενδυτική τράπεζα πιστεύει ότι ο αντίκτυπος στον πληθωρισμό «θα είναι μέτριος».
Η Goldman υπενθύμισε ότι το κόστος των διεθνών μεταφορών «αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό ποσοστό στην τελική τιμή των καταναλωτικών αγαθών» – υπολογίζεται στο 1,5% κατά μέσο όρο. Οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,7% του συνολικού κόστους του προϊόντος.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο Γκουρενσά, αν και αναγνώρισε ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών, ελπίζει ότι αυτό δεν θα είναι σημαντική επίπτωση.
Ο παγκόσμιος πληθωρισμός θα συνεχίσει να μειώνεται το 2024 και θα κλείσει στο 5,8%, σύμφωνα με νέες εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Μέχρι το 2025 προβλέπεται περαιτέρω μείωση, στο 4,4%.
Όλα αυτά βέβαια με βάση τις υποθέσεις ότι οι τιμές των καυσίμων και άλλων πρώτων υλών θα μειωθούν το 2024 και το 2025 και ότι τα επιτόκια θα μειωθούν στις μεγάλες οικονομίες.
Παρατεταμένο σοκ
Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Mapfre Economics, Γκονσάλο ντε Καδένας Σαντιάγο, προειδοποιεί πάντως για ένα «παρατεταμένο σοκ στην προσφορά», που προκαλείται από την ενίσχυση των γεωπολιτικών κινδύνων και μεταφράζεται σε υψηλότερο πληθωρισμό.
Έτσι, σε ένα εντελώς καταστροφικό και αρνητικό σενάριο όπου το κόστος μετακυλίεται πλήρως στους καταναλωτές, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Mapfre Economics λέει πως είναι πιθανό ο ετήσιος πληθωρισμός να αυξάνεται κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες κάθε χρόνο, όσο η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή παραμένει ενεργή.
Ο παγκόσμιος πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν κατά μία ποσοστιαία μονάδα το 2024 «με μεγαλύτερο αντίκτυπο στην Ευρώπη από ό,τι στις Ηνωμένες Πολιτείες», προβλέπει ο ισπανός οικονομολόγος.
Γι’ αυτό άλλωστε και η Λαγκάρντ δεν βιάζεται να κηρύξει το τέλος της μάχης κατά του πληθωρισμού στην Ευρώπη. Κάτι παραπάνω ξέρει…
Πηγή: naftemporiki.gr