Black Friday: Mεγάλη κίνηση, αλλά υποτονικά οι πωλήσεις
To 43% των επιχειρήσεων κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις από το 2022
Τα παραπάνω συμπεραίνει έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, κάνει λόγο για «στασιμότητα των επιδόσεων της Black Friday εν μέσω συσσωρευμένων πληθωριστικών πιέσεων», παρά το γεγονός ότι η επισκεψιμότητα στα καταστήματα ήταν ικανοποιητική.
Δηλαδή, οι καταναλωτές πήγαν στα μαγαζιά, είδαν, αλλά ψώνισαν τόσοι όσοι είχαν ψωνίσει και πέρυσι, γεγονός που επιβεβαιώνει την αγοραστική αδυναμία της πλειονότητας των καταναλωτών. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό μιας και ακολούθησε τον χαμηλό ρυθμό πωλήσεων των επιχειρήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φθινοπωρινής περιόδου, αφού το 43% κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ μόνο το 18% των καταστημάτων παρατήρησε βελτίωση.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Παράλληλα, έντονο προβληματισμό στις επιχειρήσεις προκαλούν οι εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, καθώς 6 στις 10 επιχειρήσεις θεωρούν ότι θα επηρεαστούν από «πολύ» έως «πάρα πολύ». Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (46%) θεωρούν ότι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο πλήττει αποκλειστικά τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ το 11% των επιχειρηματιών εκτιμά ότι είναι πιθανόν να οδηγηθεί ακόμη και σε διακοπή λειτουργίας.
Ελπίδες στις γιορτές
Ωστόσο, παρά τα μαύρα μαντάτα για την κατανάλωση της φετινής Black Friday και την αβεβαιότητα λόγω του νέου φορολογικού, οι έμποροι διατηρούν κάποια ψήγματα αισιοδοξίας για την κατανάλωση κατά την εορταστική περίοδο, που είναι και το κατεξοχήν αποδοτικό διάστημα για το εμπόριο και χαρακτηρίζεται από την ανάγκη για δώρα, λίγη χαρά, αλλά και διάθεση προσφοράς. Στον παράγοντα λοιπόν της κάπως βελτιωμένης ψυχολογίας των εορτών βασίζουν οι έμποροι την πεποίθησή τους ότι οι καταναλωτές θα ψωνίσουν και θα προβούν σε αγορές έξω από το οποιοδήποτε εκπτωτικό πλαίσιο με βάση μόνο τη διάθεση για αγορές ευχαρίστησης και όχι ανάγκης. Ειδικά στα δώρα αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν τα είδη ένδυσης, τα καλλυντικά, αλλά και οι μικροσυσκευές και τα ηλεκτρονικά αξεσουάρ. Λιγότερες επιχειρήσεις Όσον αφορά τις φετινές εκπτώσεις της Black Friday, σύμφωνα με τη μελέτη ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, δεν ήταν μόνο στάσιμες οι πωλήσεις, αλλά ήταν και λιγότερες οι συμμετοχές των επιχειρήσεων (56%), μιας και πέρυσι είχε συμμετάσχει το 61% των επιχειρήσεων.
Black Week και Cyber Monday
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν επίσης πως φέτος επικράτησε η τάση της Black Week, με λελογισμένες προσφορές και πιο ελκυστικές εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (41%) που συμμετείχαν σε αυτήν την πρακτική πραγματοποίησαν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας ουσιαστικά την Black Friday σε Black Week. Σχεδόν 3 στις 4 επιχειρήσεις (72%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%. Για περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, επίδοση παρόμοια και για τις επιχειρήσεις (34%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε ποσοστό από 21% έως 30%. Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55%) υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων του καταστήματος, πρακτική που πιθανόν να συνδέεται και με την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Αντίθετα, αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήματα υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις, σε συγκεκριμένες κατηγορίες/ εύρος προϊόντων.
Το 17% των μικρότερων επιχειρήσεων συμμετείχε στην εν λόγω ενέργεια με εκπτώσεις κυρίως σε εμπορεύματα «stock», επίδοση που ταυτίζεται με τις επιχειρήσεις (επίσης 17%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες εμπορευμάτων. Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος (55%) έχουν πλέον τη δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ένδειξη που αποτιμάται θετικά για την πρόοδο σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου, ο οποίος βέβαια πρέπει να επιταχυνθεί και να γίνει πιο συμπεριληπτικός. Η συμμετοχή των καταστημάτων στη Cyber Monday, πρακτική που αφορά τις επιχειρήσεις με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ήταν φέτος πολύ χαμηλή (23%). Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (40%) επέλεξαν διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος και τρεις στις δέκα (30%) σχετικά μηνύματα στη σελίδα της επιχείρησης στο Facebook και στα social media.