Fake news: Έξι λόγοι για να σας μπουν ψύλλοι στ' αυτιά!
Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα του 2020 από τον μεγάλο δημοσκοπικό οργανισμό IPSOS το 44% των χρηστών παραδέχεται πως έχει εξαπατηθεί τουλάχιστον μία φορά. Πολλοί το αντιλαμβάνονται αμέσως, οι περισσότεροι ωστόσο έχουν εξαπατηθεί χωρίς να το αντιληφθούν.
Όσο η πανδημία συνεχίζεται και η πραγματική ζωή αντικαθίσταται από το περιβάλλον του διαδικτύου, το πρόβλημα της παραπληροφόρησης εντείνεται και οι χρήστες του ίντερνετ αποδεικνύονται θύματα επιτήδειων σε ζητήματα ενημέρωσης.
Έξι βασικοί λόγοι για να μην πιστεύετε όσα διαβάζετε:
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
- Ελκυστικοί τίτλοι ή εικόνες που δεν σχετίζονται με το θέμα που πλαισιώνουν. Είναι η αλήθεια ότι ένας εύστοχος τίτλος ή μια δυνατή εικόνα τραβούν αμέσως την προσοχή των αναγνωστών συχνά όμως το μόνο που κάνουν είναι να μας εξαπατούν.
- Πληροφορίες που στοχοποιούν ένα πρόσωπο χωρίς στην πραγματικότητα να το αφορούν. Οι κακόβουλοι συντάκτες παρόμοιων άρθρων χρησιμοποιούν συνήθως ένα κοκτέιλ πραγματικών και πλασματικών στοιχείων, έτσι ώστε να επιτυγχάνουν ένα βαθμό αληθοφάνειας.
- Αλλοίωση αυθεντικών άρθρων με παρεμβολές αναληθών στοιχείων, όπως ψευδείς ημερομηνίες ή σκόπιμα λανθασμένες παραπομπές σε άσχετες πηγές.
- Ψηφιακή αλλοίωση εικόνων και ψευδείς παραπομπές.
- Ιστότοποι που αντιγράφουν την εμφάνιση των μεγάλων ειδησεογραφικών οργανισμών και προσπαθούν να «κλέψουν» αναγνώστες. Πολλοί ιστορικοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί υφίστανται την παράνομη «αντιγραφή» τους από διακεκριμένους απατεώνες που παρασιτούν εις βάρος τους.
- Η ποιότητα των κειμένων. Άρθρα με πολλά ορθογραφικά λάθη, με εικόνες χαμηλής ανάλυσης, με φανταχτερούς και άσχετους τίτλους αλλά και αμφιβόλου γνησιότητας links πρέπει να σας βάλουν σε υποψίες.
Οι χρήστες διαθέτουν τα μέσα για να αποτρέπουν τη μετατροπή τους σε θύματα από τους απατεώνες του διαδικτύου. Οι περισσότεροι ανησυχούμε κυρίως για τις οικονομικές απάτες. Η παραπληροφόρηση και η παραπλάνηση, ωστόσο, έχουν συχνά πολύ σοβαρότερες συνέπειες.