Ελληνικό box office: Οι εμπορικότερες ταινίες του 2022
Χρονιά μετα-πανδημικής ανόδου για το σύνολο των εισιτηρίων, αλλά ιστορικού χαμηλού για το ελληνικό σινεμά.
Με γύρω στα 5.400.000 εισιτήρια έκλεισε το 2022, χρονιά άρτια κινηματογραφικά και χωρίς lockdowns στη χώρα μας. Μπορεί η απώλεια σε σχέση με την προ πανδημίας τριετία 2017-2018-2019, που είχε μέσο όρο 9 εκατομμύρια περίπου θεατές, να ανέρχεται στο 43%, πάντως από το «κουτσό» 2021 των 3.180.000 εισιτηρίων είναι ανεβασμένη κατά 78%. Λογικό, αφού από εκείνη τη χρονιά «έλειπαν» οι πρώτοι πέντε μήνες λόγω κλειστών αιθουσών. Έστω κι έτσι, η άνοδος είναι γεγονός και στο ημερολογιακό κομμάτι: το επτάμηνο Ιούνιος-Δεκέμβριος, οι αίθουσες μέτρησαν 22% παραπάνω θεατές φέτος από το αντίστοιχο περυσινό.
Στο επτάμηνο αυτό, εκρηκτικές ήταν οι επιδόσεις της θερινής σεζόν, με ποσοστό εισιτηρίων 69% πάνω από την περυσινή. Συνολικά, έπεσε μονάχα 22% από τον μέσο όρο της τριετίας 2017-2018-2019, ενώ εκτοξεύθηκε κατά… 207% σε σχέση με το προβληματικό καλοκαίρι του 2020, όπου τα στούντιο είχαν αναγκαστικά σιωπήσει και το μόνο μπλοκμπάστερ εν μέσω του πρώτου πανδημικού κύματος ήταν το «Tenet».
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Όπως κάθε χρόνο, πρωταγωνιστής στα εμπορικότερα φιλμ ήταν το ψηφιακό υπερθέαμα, είτε εξολοκλήρου σε animation είτε τμηματικά, πάντως σταθερά και κυρίως σχετιζόμενο με σίκουελ ή spinoff. Η δημοτικότητα των υπερηρώων υποχώρησε αισθητά (ιδίως σε σύγκριση με το περυσινό φαινόμενο «Spider-Man»), ενώ έδαφος στα σίκουελ κέρδισαν παλιότερα φραντσάιζ, αναμενόμενα μεν το νέο «Avatar» (το οποίο προσπέρασε και τον Doctor Strange σε σχέση με τον πίνακα που ακολουθει), αλλά εντελώς απροσδόκητα το «Top Gun: Maverick», που επανήλθε στο προσκήνιο μια γενιά σχεδόν μετά το πρωτότυπο του 1986.
Εν προκειμένω, δυνατό είναι και το σύνολο του «Το Ορφανό: Ο Πρώτος Φόνος», που προσέλκυσε 47.841 θεατές 13 χρόνια μετά το πρωτότυπο φιλμ. Το horror είχε γενικότερα την τιμητική του μέσα στη χρονιά. Το «Χαμογέλα», μεγάλο sleeper hit, ενώ ακολουθούν στα εισιτήρια του είδους τα «Το Φως του Διαβόλου» με 63.928 (στην 21η θέση του συνολικού πίνακα), «Scream» με 60.727 και «Νεκρό Τηλέφωνο» με 51.017, ενώ κάτω από το «Ορφανό» βρίσκεται το «Η Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες» με 37.364. Στο ευρύτερο πλαίσιο του είδους μπορούμε να χωρέσουμε και το «Μενού», που έχει μέχρι στιγμής κόψει 55.755 εισιτήρια.
Όσο για το είδος της ρομαντικής κομεντί, σε ελεύθερη πτώση τα τελευταία χρόνια, πήρε κάποιο ύψος χάρη στο «Εισιτήριο για τον Παράδεισο» και το star power των Τζούλια Ρόμπερτς και Τζορτζ Κλούνι. Οι εμπορικότερες ευρωπαϊκές παραγωγές ήταν το γαλλικό θρίκουελ «Θεέ Μου Τι Σου Κάναμε 3» με 62.891 θεατές (στην 22η θέση του συνολικού πίνακα) και η ισπανική σάτιρα «Το Τέλειο Αφεντικό» με 55.094, η πιο επιτυχημένη ασιατική το αστυνομικό νουάρ «Απόφαση Φυγής» με 14.841, ενώ τη χαμηλότερη αναλογικά επίδοση στα σίκουελ είχε «Ο Πύργος του Downton 2: Μια Νέα Εποχή» με μόλις 2.459 εισιτήρια, έναντι των 32.916 που είχε συγκεντρώσει η πρώτη ταινία το 2019.
Στις επανεκδόσεις, το «Avatar» του 2009 προσέθεσε άλλα 11.400 εισιτήρια στο τότε σύνολό του (φθάνει τώρα τα 950.000) και ακολουθείται στην εν λόγω φετινή λίστα από δύο Χίτσκοκ («Ο Άγνωστος του Εξπρές» με 7.200 και «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» με 6.100), έναν Ίστγουντ («Οι Γέφυρες του Μάντισον», 5.400) και το motion capture animation του 2004 «Το Πολικό Εξπρές», που είχε ξεπεράσει τους 5.000 θεατές.
Ιστορικό χαμηλό χωρίς καταγεγραμμένο προηγούμενο σημείωσε το εθνικό μας σινεμά, αν εξαιρέσουμε τα 200.000 περίπου εισιτήρια που έκοψε το «Σμύρνη Μου Αγαπημένη» μέσα στη χρονιά (κυκλοφορία του περυσινού Δεκέμβρη, που επανεκδόθηκε δις, μία επαναμονταρισμένη το καλοκαίρι και μία τώρα, με σύνολο μέχρι στιγμής τα 267.876). Μόλις 27.583 θεατές μετρά το εμπορικότερο ελληνικό φιλμ της ημερολογιακής χρονιάς (μεγάλη έκπληξη τα χαμηλού προφίλ «Μαγνητικά Πεδία»), ενώ το σύνολο των εισιτηρίων για τους εγχώριους τίτλους δεν κατάφερε καν να προσεγγίσει τα 100.000. Χαμηλό που παραμένει ιστορικό ακόμη και με τον συνυπολογισμό μειονοτικών συμπαραγωγών όπως «Το Τρίγωνο της Θλίψης» (36.470), «Η Χαμένη Κόρη» (26.270) και «Εγκλήματα του Μέλλοντος» (1.901).
Οι 20 εμπορικότερες ταινίες στην Ελλάδα το 2022
1.Minions: Η Άνοδος του Γκρου (συνεχίζεται να προβάλλεται) 339.390
2.Top Gun: Maverick 282.985
3.The Batman 263.333
4.Doctor Strange In The Multiverse Of Madness 233.404
5.Avatar: The Way of Water (συνεχίζει να προβάλλεται) 209.342
6.Χαμογέλα 187.705
7.Thor: Love and Thunder 172.633
8.Black Panther: Wakanda Forever 129.190
9.Εισιτήριο για τον Παράδεισο 116.047
10.Black Adam 107.083
11.Έγκλημα στον Νείλο 100.550
12.Uncharted 96.399
13.Jurassic World: Κυριαρχία 93.037
14.Sonic: Η Ταινία 2 85.174
15.Πάντα στο Κόκκινο 85.075
16.Εκεί Που Τραγουδάνε οι Καραβίδες 82.641
17.Bullet Train 79.797
18.Φανταστικά Ζώα: Τα Μυστικά του Ντάμπλντορ 73.418
19.Τα Κακά Παιδιά 73.218
20.Elvis 70.621
Οι 10 εμπορικότερες ελληνικές ταινίες
1.Μαγνητικά Πεδία 27.583
2.Καραγκιόζης The Movie (συνεχίζει να προβάλλεται) 17.614
3.Εκεί Που Ζούμε 11.905
4.Army Baby (συνεχίζει να προβάλλεται) 11.344
5.Ταξίδι στα Αστέρια 5.298
6.Αγέλη Προβάτων 4.602
7.Broadway 3.091
8.18 3.010
9.Dodo 2.845
10.Η Πόλη και η Πόλη 1.679
- Οι αριθμοί είναι μέχρι τις 28 Δεκεμβρίου
Πηγή: flix.gr