Να πώς καίει λιγότερο το αυτοκίνητο στο ταξίδι
Η βενζίνη και το πετρέλαιο για ακόμα μία φορά τον Αύγουστο, κοινώς το μήνα που γίνονται ταξίδια και αυξάνεται η ζήτηση για καύσιμα, πήραν τα πάνω τους. Η μέση πανελλαδική τιμή της 95άρας αμόλυβδης φλερτάρει με τα 2€/λτ. στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε νησιά έχει ξεπεράσει τα 2,2€/λτ. Με λίγα λόγια, όλοι όσοι φύγουν για διακοπές θα πληρώσουν χρυσάφι τις μετακινήσεις τους.
Εύλογα λοιπόν οι οδηγοί αναζητούν λύσεις, για το πώς θα εξοικονομήσουν καύσιμα, άρα και ευρώ. Όσοι για παράδειγμα φεύγουν από την Αθήνα, φουλάρουν πρώτα και μετά ξεκινούν για τον προορισμό τους. Αν πηγαίνουν σε μικρό νησί με κοντινές αποστάσεις, τότε ένα ρεζερβουάρ μπορεί να τους φτάσει, εφόσον χρησιμοποιούνται και τα… πόδια. Όμως στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα μεγάλα νησιά, ένα ρεζερβουάρ «εξατμίζεται» γρήγορα. Οπότε ο οδηγός που κινείται σε εθνικές οδούς αλλά και σε επαρχιακό οδικό δίκτυο, θα πρέπει να είναι φειδωλός με το πάτημα του γκαζιού. Ούτε πολύ αργά, αλλά ούτε υψηλές ταχύτητες, γιατί και στις δύο περιπτώσεις η κατανάλωση αυξάνεται. Μήτε είναι λύση η μη χρήση του κλιματισμού, γιατί αναγκαστικά οι επιβάτες ανοίγουν τα παράθυρα, που σημαίνει ότι αυξάνεται η αεροδυναμική αντίσταση, συνεπώς και η κατανάλωση.
Ολυμπιακός: Αυτό που λείπει από τον Ελ Κααμπί
Σε επαρχιακούς δρόμους μια ταχύτητα γύρω στα 80-90 χλμ./ώρα και πάντα με τη μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων (εφόσον τη σηκώνει ο κινητήρας και δεν ρετάρει), είναι ιδανική. Τότε οι απαιτήσεις του μοτέρ σε καύσιμο μειώνονται σημαντικά. Το ίδιο ισχύει αντιστοίχως για πιο σύγχρονης τεχνολογίας αυτοκίνητα, όπως είναι τα υβριδικά και τα πλήρως ηλεκτρικά. Σε κατηφορικούς δρόμους αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει, πάντα με ταχύτητα και όχι με «νεκρά». Στα εξηλεκτρισμένα με τη βοήθεια την ανάκτησης ενέργειας φορτίζει η μπαταρία και ειδικά στα 100% ηλεκτρικά το όφελος είναι σημαντικό.
Στον αυτοκινητόδρομο τώρα, η ιδανική ταχύτητα είναι μεταξύ 100-130 χλμ./ώρα. Εξαρτάται βέβαια και από το αυτοκίνητο και πόσες ταχύτητες έχει, γιατί κάποια στα 130 χλμ./ώρα δουλεύουν στις 2.000 σ.α.λ. και άλλα στις 4.000 σ.α.λ. Οπότε στη δεύτερη περίπτωση πρέπει να πέφτουν οι ρυθμοί. Όσοι το πατάνε περισσότερο, τότε εκτός από το ότι δεν είναι ασφαλές και ρισκάρουν να τους πιάσει ραντάρ της τροχαίας, θα δουν το δείκτη του ρεζερβουάρ να πέφτει πολύ πιο γρήγορα. Υπολογίζεται ότι στα 160 χλμ./ώρα η κατανάλωση είναι έως και δύο τρία υψηλότερη από ό,τι στα 100 χλμ./ώρα. Με τη χρήση του cruise control επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή κατανάλωση γιατί ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου υπολογίζει με ακρίβεια την πίεση στο γκάζι. Αν το αυτοκίνητο εξοπλίζεται με adaptive cruise control, τότε είναι ακόμα καλύτερα, πιο άνετα και ασφαλέστερα.
Όσο για τα αμιγώς ηλεκτρικά, στα 130 χλμ./ώρα αντλούν πολύ ρεύμα από την μπαταρία, πόσω δε μάλλον όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο και γίνεται χρήση του κλιματισμού. Η αυτονομία πέφτει πάρα πολύ, για αυτό όσοι βγουν στις εθνικές οδούς με ηλεκτρικό για να ταξιδέψουν, θα πρέπει να είναι πάρα πολύ καλά προετοιμασμένο και ενημερωμένοι, σχετικά και με τα σημεία που μπορούν να φορτίσουν. Διαφορετικά, ακόμα και η ρυμούλκηση με γερανό μέχρι την πλησιέστερη πρίζα, είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία, έως και αδύνατη σε ορισμένες περιπτώσεις.