Πώς να μη φθαρεί το αυτοκίνητο στην πόλη
Η πλειοψηφία των οδηγών κινείται καθημερινά εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, σε δρόμους πηγμένους στην κίνηση και στα φανάρια.
Ειδικά κατά τις ώρες αιχμής, τα μποτιλιαρίσματα είναι αναπόφευκτα, μαζί με τις πολύ χαμηλές ταχύτητες κίνησης και το βασανιστικό «σταμάτα – ξεκίνα». Επίσης, οι διαδρομές ρουτίνας σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ σύντομες από πλευράς χιλιομέτρων, γιατί από θέμα χρόνου μπορεί να μην είναι.
Συντήρηση σε αντίξοες συνθήκες χρήσης
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Όλα αυτά και πολλά ακόμα κάνουν τη ζωή του οδηγού δύσκολη, ενώ συμβάλλουν στην ταχύτερη φθορά του αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου αλλάζει και η προγραμματισμένη συντήρηση του οχήματος, αφού οι προαναφερθείσες συνθήκες χαρακτηρίζονται από τους κατασκευαστές ως «αντίξοες». Οπότε ο οδηγός θα πρέπει να ακολουθεί τη «Συντήρηση σε αντίξοες συνθήκες χρήσης», όπως είναι (ενδεικτικά) οι παρακάτω:
- Επαναλαμβανόμενες σύντομες διαδρομές, μικρότερες από 8 χλμ. σε κανονικές θερμοκρασίες ή μικρότερες από 16 χλμ. σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες
- Παρατεταμένη χρήση του κινητήρα στο ρελαντί ή χαμηλής ταχύτητας οδήγηση για μεγάλες αποστάσεις
- Οδήγηση σε δύσβατο σκονισμένο, λασπωμένο δρόμο, χωματόδρομο, δρόμο με χαλίκι ή σε δρόμο με αλάτι
- Οδήγηση σε περιοχές όπου χρησιμοποιείται αλάτι ή άλλα διαβρωτικά υλικά ή σε πολύ κρύο καιρό
- Οδήγηση σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας
- Οδήγηση σε ανηφόρα, κατηφόρα ή σε δρόμο βουνού, επανειλημμένα
- Ρυμούλκηση ενός τρέιλερ ή σχάρα οροφής
- Συχνή οδήγηση σε συνθήκη σταμάτα-ξεκίνα
Αλλαγή του προγράμματος συντήρησης
Με τις παραπάνω συνθήκες τα διαστήματα των service γίνονται πιο τακτικά, τόσο χρονικά, όσο και χιλιομετρικά. Για παράδειγμα αν σε ένα αυτοκίνητο και με βάση το πρόγραμμα κανονικής συντήρησης η αλλαγή των λαδιών-φίλτρου είναι προγραμματισμένη κάθε 15.000 χλμ. ή 12 μήνες, σε ένα που λειτουργεί σε αντίξοες συνθήκες το service γίνεται κάθε 7.500 χλμ. ή στους 6 μήνες. Παράλληλα πραγματοποιούνται πιο συχνά και διάφοροι επιμέρους έλεγχοι, όπως είναι στο φίλτρο αέρα, στα φρένα, στις αναρτήσεις, στην κρεμαγιέρα κ.λπ.
Έτσι αυξάνεται η μακροζωία ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιείται πολύ στην πόλη και ελάχιστα σε ανοιχτούς δρόμους (π.χ. ταξίδια). Βέβαια μεγάλο ρόλο παίζει και ο τρόπος οδήγησης, αφού απότομες επιταχύνσεις, επιβραδύνσεις, ή αλλαγές ταχυτήτων, μόνιμα πατημένο το πεντάλ του συμπλέκτη (π.χ. στο φανάρι) και «ανάβαση» σε πεζοδρόμια, επιταχύνουν τις φθορές, άρα και την πρόκληση βλαβών και δυσλειτουργιών.