Η επαναστατική ανάρτηση της Ferrari Purosangue
H Ferrari μπορεί να χρειάστηκε τρία τέταρτα του αιώνα για να παρουσιάσει SUV, ακολουθώντας παράλληλα τα χνάρια των Porsche και Lamborghini από απόσταση 20/5 ετών αντίστοιχα (Cayenne και Urus), αλλά το έκανε με τρόπο αυτοκρατορικό.
Η Purosangue πάει κατευθείαν στην κορυφή από πλευράς ισχύος και τελικής, αλλά ως γνήσια Ferrari το στέμμα θα πρέπει να της ανήκει σε κάθε τομέα. Εδώ μπαίνει η νέα, επαναστατική και ειδικά εξελιγμένη για εκείνη ανάρτηση.
Το σύστημα Ferrari Active Suspension Technology (F.A.S.T.) δεν είναι ο κλασικός τύπος ενεργητικής ανάρτησης, αλλά ενσωματώνει τεχνολογικές πρωτιές για το σύνολο της αυτοκίνησης. Καρδιά της διάταξης είναι το σύστημα Multimatic TrueActive Spool Valve (TASV), που συνιστά την πρώτη ηλεκτρική ανάρτηση στα παγκόσμια χρονικά! Κι όταν λέμε «ηλεκτρική», δεν μπερδευόμαστε με το «ηλεκτρονική». Το TASV αποτελείται από ένα πολύπλοκο σύμπλεγμα βαλβίδων, γραναζιών, επενεργητών και ηλεκτροκινητήρων, που απαρτίζουν την ανάρτηση κάθε τροχού ξεχωριστά!
Ολυμπιακός: Αυτό που λείπει από τον Ελ Κααμπί
Η Purosangue έχει σε κάθε μια από τις τέσσερις άκρες της ένα ρηξικέλευθο σύνολο από δυο βαλβίδες, έναν άξονα, ένα κιβώτιο ταχυτήτων και έναν ηλεκτροκινητήρα 48 Volt, που φροντίζουν ώστε το αμορτισέρ να κάνει παράλληλα τη δουλειά των ελατηρίων, δίχως την ύπαρξή τους. Οι δυο βαλβίδες ελέγχουν τη συμπίεση και το rebound, την ώρα που τα γρανάζια, ο άξονας και ο ηλεκτροκινητήρας συνδυάζονται για το πόσο σκληρά ή μαλακά θα αποσβένονται οι κραδασμοί, πόση θα είναι η διαδρομή της ανάρτησης και πόση η απόσταση από το έδαφος, σε κάθε δεδομένη στιγμή. Με αυτό τον τρόπο ελέγχονται και ρυθμίζονται όλες οι κινήσεις του αμαξώματος, δίχως την ανάγκη ελατηρίων και αντιστρεπτικών δοκών.
Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα φροντίζει για το συντονισμό των επί μέρους εξαρτημάτων, παραμετροποιώντας διαρκώς τον κάθε τροχό τόσο ξεχωριστά, όσο και συναρτήσει των υπολοίπων. Όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος της Multimatic Engineering, Michael Guttilla: «το σύστημα μπορεί αυτόματα να χαμηλώσει το αυτοκίνητο και να το σκληρύνει κατάλληλα εμπρός-πίσω ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης. Κατ’ αυτό τον τρόπο ελαχιστοποιείται η εγκάρσια κίνηση του αμαξώματος, βελτιστοποιώντας παράλληλα την επαφή των ελαστικών με το δρόμο». Η Purosangue, δηλαδή, «κάθεται» και «βουτάει» ακριβώς όσο χρειάζεται, για να αντλεί και το τελευταίο δράμι πρόσφυσης από τα λάστιχα.
Παρόμοια συμπεριφορά εφαρμόζεται και στις στροφές, όπου κάθε τροχός/πλευρά λαμβάνει το βέλτιστο ποσοστό του συνδυασμού σκληρότητας – διαδρομής ανάρτησης – απόστασης από το έδαφος. Σε μια δεξιά στροφή, φερ’ ειπείν, αυξάνεται η διαδρομή και η σκληρότητα των εξωτερικών αμορτισέρ (τα οποία θα συμπιεστούν από τη φυγόκεντρο), την ώρα που στα εσωτερικά ακολουθείται η αντίθετη διαδικασία. Έτσι, η Purosangue επιτυγχάνει ιδανική ισορροπία στην κατανομή των πλευρικών δυνάμεων, καθώς αποτρέπεται τόσο η κλίση του αμαξώματος όσο και το «κρέμασμα» των εσωτερικών τροχών. Κατά τη Multimatic, η τεχνολογία της προσφέρει απείρως περισσότερο έλεγχο από τα τυπικά συστήματα ενεργητικών ή ημι-ενεργητικών αναρτήσεων, καθώς βάσει των δεδομένων που λαμβάνει από τους διάφορους αισθητήρες μπορεί να προετοιμάζεται για τις συνθήκες, όχι απλά να τις αντιμετωπίζει.
Το ιταλικό υπερ-SUV έρχεται από το εργοστάσιο με μια σχεδόν τέλεια κατανομή μάζας, που οριοθετείται στο 49-51 εμπρός-πίσω. Τα ηλεκτρονικά συστήματα οδήγησης και το σύστημα τετρακίνησης επίσης συνεργάζονται με το F.A.S.T., προκειμένου η ανάρτηση να συμβαδίζει με την εκάστοτε κατανομή της ροπής και να ρεγουλάρει τα υποστροφικά ή υπερστροφικά χαρακτηριστικά, προκαλώντας ισόρροπες αντιδράσεις. Όλα αυτά με ένα βάρος που ξεπερνά τους 2 τόνους, καθώς η «καθαρόαιμη» ζυγίζει 2.033 κιλά!