Χρήστος Τσιτσάνης: Το μυστήριο με τον αδερφό του Βασίλη Τσιτσάνη

Ένα από τα πιο μυστηριώδη πρόσωπα της ρεμπέτικης Ιστορίας ο μεγάλος αδερφός του Βασίλη Τσιτσάνη, ο Χρήστος προκαλεί μέχρι σήμερα τους συνωμοσιολόγους της ελληνικής μουσικής.

Χρήστος Τσιτσάνης: Το μυστήριο με τον αδερφό του Βασίλη Τσιτσάνη

Το όνομά του διάσπαρτο μέσα στα τραγούδια του Τσιτσάνη, σε στίχους όπως "έχει το λόγο ο Χρήστος" ή "παίξε Χρήστο το μπουζούκι", αναδεικνύει ίσως ένα δημιουργό-φάντασμα πίσω από την Τσιτανική κοσμογονία. Είναι γνωστό ότι ο Χρήστος Τσιτσάνης έπαιζε μπουζούκι και έγραφε τραγούδια αλλά και ότι επηρέασε τον Βασίλη διαμορφώνοντας ως ένα βαθμό το προφίλ του ως μουσικού. Τα πρώτα χρόνια άφηνε την ιδιαίτερη πατρίδα του, τα Τρίκαλα, και κατέβαινε στην Αθήνα τριγυρίζοντας με τον αδερφό του σε στέκια μουσικών της εποχής όπως το Καφενείο του Μάριου. Στην ουσία όμως έμεινε πάντα στη σκιά του Βασίλη χωρίς ποτέ να διεκδικήσει ανοιχτά κάτι από τις δημιουργίες του. Ο Κώστας Χατζηδουλής ισχυρίζεται ότι εκμαίευσε από τον Τσιτσάνη μια λίστα από 18 τραγούδια τα οποία λίγο ως πολύ ανήκουν στον Χρήστο. Ανάμεσα σ’ αυτά πρέπει να είναι και το περίφημο «Κάτσε ν’ ακούσεις μια πενιά» αλλά και το «Παίξε Χρήστο το μπουζούκι». Κατά πόσο αυτά τα τραγούδια ήταν ολοκληρωμένα ή χρειάστηκε η δημιουργική παρέμβαση του Βασίλη για να ολοκληρωθούν αυτό είναι κάτι που ξέρουν μόνο τα δύο αδέρφια. Ο Στελλάκης Περπινιάδης σε μια συνέντευξή του ακυρώνει τελείως τον Τσιτσάνη όταν ισχυρίζεται πως τα περισσότερα τραγούδια του είναι κλεμμένα από τον αδερφό του αλλά και από άλλους.

Τα τραγούδια έχουν Ιστορία: «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα» - Όταν ο Τσιτσάνης χώρισε τη Νίνου

Αν από το σύνολο του Τσιτσανικού έργου θα πρέπει να αποκόψουμε 18 τραγούδια και να τα αποδώσουμε στον αδερφό του Χρήστο, αυτό ίσως να μην επηρεάσει καθόλου το μέγεθος και την αξία του Βασίλη Τσιτσάνη, αναδεικνύει όμως ένα άγνωστο στον πολύ κόσμο μέγεθος, που είναι ο αδερφός του Χρήστος. Δεκαοχτώ τραγούδια δεν είναι λίγα ακόμα και αν ήταν ανολοκλήρωτα. Μήπως σε κάποιες δημιουργίες του Ξαρχάκου ή του Θεοδωράκη δεν συνεισέφεραν γενναίως ο Ζαμπέτας και ο Χιώτης;

Τα τραγούδια έχουν Ιστορία: «Τα Καβουράκια»... Τίνος είναι ρε γυναίκα τα παιδιά; (vid)

Είναι προφανές ότι ο Χρήστος Τσιτσάνης δεν είχε, ή δεν ήθελε να έχει, πρόσβαση στα στούντιο της δισκογραφίας ούτε ζυμωνόταν κάθε βράδυ στα λαϊκά πάλκα της εποχής με άλλους μουσικούς και τραγουδιστές. Μια τέτοια διαδικασία ίσως να όξυνε ακόμα περισσότερο το δημιουργικό του ταλέντο. Ίσως όμως δύο Τσιτσάνηδες στο χώρο της Ελληνικής μουσικής να ήταν πολλοί. Όπως και να ‘χει η αποκατάσταση του ονόματός του κάθε άλλο παρά θα έβλαπτε τη φήμη του σπουδαίου αδερφού του. Ίσως έτσι το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη απαλλασσόταν από τις πρώτες σκιές αμφιβολίας που το βαραίνουν. Ο Βασίλης Τσιτσάνης στέκει ψηλά πάνω και πέρα από τα πάρθια βέλη των φθονερών συκοφαντών. Όταν ακούσει κανείς προσεκτικά το σύνολο του έργου του θα αντιληφθεί την συνέπεια και την υψηλή αισθητική των τραγουδιών του. Τα τραγούδια αυτά μόνο μια και μοναδική διάνοια μπορεί να τα έχει διαμορφώσει, ακόμα και αν σε κάποια από αυτά υπάρχει η υποψία μιας ξένης αρχικής ιδέας.

Το λαϊκό και το ρεμπέτικο τραγούδι δεν έχει ανάγκη από μια ακόμα περίπτωση Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου προκειμένου να κορέσει την βουλιμία των απανταχού συνωμοσιολόγων. Αν πρέπει κάτι περισσότερο να ειπωθεί για την σχέση των Τσιτσάνηδων «έχει το λόγο ο Χρήστος»...

Τα τραγούδια έχουν Ιστορία: Ποια ήταν η περίφημη Γκιουλμπαχάρ;