23/11/1976: Το αεροπορικό δυστύχημα στην Κοζάνη
Ένα από τα δυστυχήματα που σημάδεψαν την ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας συνέβη το πρωί της 23ης Νοεμβρίου 1976, όταν το αεροπλάνο της εταιρείας με την ονομασία «Νήσος Μήλος», που εκτελούσε το τακτικό δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα – Κοζάνη, κατέπεσε στην περιοχή του Σαρανταπόρου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 50 επιβαίνοντες.
Στην περιοχή επικρατούσαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην τραγική κατάληξη της πτήσης, όπως και ο ανεπαρκής τεχνικός εξοπλισμός του αεροδρομίου της Κοζάνης. Ήταν το πέμπτο δυστύχημα στην ιστορία της ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας και το τέταρτο της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που βρισκόταν ήδη υπό κρατικό έλεγχο από τις αρχές του 1975.
Το μοιραίο αεροπλάνο ήταν ένα σχετικά καινούργιο YS-11, ελικοφόρο ιαπωνικής κατασκευής, από τα κορυφαία της εποχής του για σύντομες εσωτερικές πτήσεις, που εντάχθηκε αργότερα και στην Πολεμική Αεροπορία. Με κυβερνήτη τον Κωνσταντίνο Σκιαδά, έμπειρο πιλότο με προϋπηρεσία σε πολεμικά αεροσκάφη, ξεκίνησε στις 8:35 το πρωί από το αεροδρόμιο του Ελληνικού για την τακτική πτήση ΟΑ830, με προορισμό την Κοζάνη και ενδιάμεσο σταθμό τη Λάρισα. Εκτός από τον κυβερνήτη, τον συγκυβερνήτη και τις δύο αεροσυνοδούς που αποτελούσαν το πλήρωμα, στο αεροσκάφος επέβαιναν συνολικά 46 άτομα (40 Έλληνες και 6 αλλοδαποί).
Η αρχή της τραγωδίας γράφτηκε πάνω από τη Λάρισα, όταν το αεροπλάνο δεν κατόρθωσε να προσγειωθεί λόγω πυκνής ομίχλης και συνέχισε προς Κοζάνη. Στις 9:46 ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου έλαβε το τελευταίο σήμα του αεροπλάνου κι έδωσε οδηγίες στον πιλότο για την κατάσταση του καιρού, που δεν διέφερε από αυτόν της Λάρισας. Η πτήση γινόταν εξ όψεως λόγω έλλειψης ραδιοβοηθημάτων στο αεροδρόμιο της Κοζάνης. Έκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του αεροπλάνου.
Ο πιλότος στην προσπάθειά του να βρει ασφαλή δίοδο κατέβασε το αεροπλάνο χαμηλά, με αποτέλεσμα αυτό να προσκρούσει στην κορυφή Φλάμπουρο της οροσειράς του Σαρανταπόρου σε ύψος 1.379 μέτρων και να συντριβεί. Οι κάτοικοι του χωριού Μεταξάς άκουσαν την έκρηξη και έσπευσαν πρώτοι στον τόπο του δυστυχήματος, αψηφώντας τη χιονοθύελλα που επικρατούσε στην περιοχή. Οι εικόνες φρίκης που αντίκρισαν θα τους στοίχειωναν για πολύ καιρό. Το αεροσκάφος είχε κοπεί στα τρία και ανθρώπινα πτώματα καίγονταν σε μεγάλη ακτίνα. Μία φοβερή μυρωδιά από καμένες σάρκες γέμιζε την ατμόσφαιρα σε αρκετή απόσταση. Ύστερα από λίγη ώρα κατέφθασαν τα σωστικά συνεργεία και σύντομα διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να υπάρχουν επιζώντες. Οπλισμένοι χωροφύλακες φρουρούσαν τα πτώματα όλο το βράδυ, με θερμοκρασίες 10 βαθμών κάτω από το μηδέν, για τον φόβο επιδρομής λύκων και τσακαλιών. Την επομένη άρχισε το μακάβριο έργο της αναγνώρισης των θυμάτων.
Τα θύματα του τραγικού δυστυχήματος ήταν κυρίως νεαρά παιδιά: σπουδαστές που πήγαιναν να γραφτούν στα ΚΑΤΕ (σημερινά ΤΕΙ), φαντάροι που επέστρεφαν στις μονάδες τους, μια νεόνυμφη, ένας πατέρας που επέστρεφε στο σπίτι του για να πρωτοαντικρίσει το νεογέννητο παιδί του και δυο τραγουδίστριες που θα ξεκινούσαν σειρά εμφανίσεων στο κέντρο «Αδυναμία» της Κοζάνης.
Το αεροπορικό δυστύχημα στην Κοζάνη συντάραξε την κοινωνία της εποχής. Ο Τύπος επικέντρωσε την κριτική του στον ανεπαρκή έως ανύπαρκτο τεχνικό εξοπλισμό όχι μόνο του αεροδρομίου της Κοζάνης αλλά και πολλών ακόμη ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Ηλίας Ντέρος, αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι το αεροδρόμιο της Κοζάνης «δεν είναι από τα καλά», ενώ ο υπουργός Συγκοινωνιών, Γεώργιος Βογιατζής, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση Καραμανλή θα διέθετε άμεσα 1 δισ. δραχμές για τη βελτίωση της τεχνικής υποδομής των αεροδρομίων.
πηγή: sansimera.gr
ME MIA MATIA...
1964: Ο Αμερικανός καρδιοχειρουργός Μάικλ Ντι Μπέικι πραγματοποιεί την πρώτη παράκαμψη στεφανιαίας αρτηρίας (μπάι-πας).
1988: Ο πρόεδρος του Ολυμπιακού και της Τράπεζας Κρήτης, Γιώργος Κοσκωτάς, συλλαμβάνεται από το FBI στις ΗΠΑ για χρέη προς το αμερικάνικο δημόσιο («Σκάνδαλο Κοσκωτά»).
1989: ΠΑΣΟΚ, Νέα Δημοκρατία και Συνασπισμός σχηματίζουν οικουμενική κυβέρνηση υπό τον Ξενοφώντα Ζολώτα.
1992: Η IBM παρουσιάζει το πρώτο «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο με την κωδική ονομασία «Angler», στην έκθεση COMDEX του Λας Βέγκας.
2003: Ο ποδοσφαιριστής του Πλατανιά Χανίων Τζέιμς Μαυρομμάτης χάνει τις αισθήσεις του, εξαιτίας καρδιακού προβλήματος, την ώρα του αγώνα Δ’ Εθνικής Πλατανιάς – Κουτσουράς στο Δημοτικό Γήπεδο Περιβολίων, παρουσία εκατοντάδων φιλάθλων. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο Χανίων, θα πεθάνει. Η ομάδα του Πλατανιά Χανίων θα αποσύρει τη φανέλα με τον αριθμό 15 και θα αιτηθεί τη μη διεξαγωγή αγώνων ανήμερα της 23ης Νοεμβρίου, ως ελάχιστο φόρο τιμής και μνήμης στον νεαρό ποδοσφαιριστή.
2010: Εγκαινιάζεται η «AEL FC ARENA», το νέο γήπεδο της Λάρισας, χωρητικότητας 16.118 θεατών.
2011: Ο Ολυμπιακός κερδίζει εκτός έδρας (0-1) τη Μαρσέιγ, στο πλαίσιο των ομίλων του Τσάμπιονς Λιγκ.
2016: Ο Μπαράκ Ομπάμα βραβεύει 21 Αμερικανούς πολίτες με το Μετάλλιο της Ελευθερίας, την ύψιστη τιμητική διάκριση, σε μία τελετή στον Λευκό Οίκο δύο μήνες πριν από τη λήξη της δεύτερης θητείας του. Ο Τομ Χανκς, ο Μπρους Σπρίνγκστιν, η Νταϊάνα Ρος και ο Μπιλ Γκέιτς και μαζί τους οι Καρίμ-Αμπντούλ Τζαμπάρ, Μάικλ Τζόρνταν που μαζί έχουν πετύχει πάνω από 70.000 πόντους στο NBA «απογείωσαν το ηθικό μας, δυνάμωσαν το έθνος και μας ώθησαν προς την πρόοδο» δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος.