Ο χαμένος πίνακας της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι που απεικόνιζε τον πόνο των γυναικών
Ο χαμένος πίνακας της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι βρέθηκε σε μια αποθήκη και απεικόνιζε τον πόνο των γυναικών.
Ο πίνακας απεικόνιζε τον πόνο των γυναικών στην ανδροκρατούμενη κοινωνία του 17ου αιώνα και οι επιμελητές τον βρήκαν σε μια αποθήκη στο Hampton Court Palace στην Αγγλία. Δεν θύμιζε όμως τον πίνακα της Ιταλίδας ζωγράφου.
«Είχαμε την περιγραφή και άλλες αναφορές στα αποθέματα, αλλά ο πίνακας που υπήρχε στην αποθήκη δεν έμοιαζε με Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι επειδή ήταν "υπέρμετρα ζωγραφισμένος" και το βερνίκι ήταν αποχρωματισμένο», δήλωσε η Anna Reynolds, αναπληρώτρια επιθεωρήτρια του King’s Pictures, λέει η India McTaggart της Telegraph.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Πριν από περίπου δύο αιώνες, ο ξεχασμένος πίνακας, αποδόθηκε λανθασμένα σε έναν άνδρα καλλιτέχνη και αργότερα στη «Γαλλική Σχολή». Ανακαλύφθηκε εκ νέου μόνο αφού οι ειδικοί κατάφεραν να τον ταυτοποιήσουν με μια περιγραφή σε μια απογραφή της συλλογής έργων τέχνης του Καρόλου Α’, σύμφωνα με δήλωση του Βασιλικού Collection Trust (RCT).
Την κατηγορούν ψευδώς για απιστία, ένα έγκλημα που τιμωρείται με θάνατο. Τελικά, η Σουζάνα αποδεικνύεται αθώα. «Η απόδοση είναι αδιαμφισβήτητη», είπε η ιστορικός τέχνης Sheila Barker στον Gareth Harris της Art Newspaper. Οι ερευνητές «διασταύρωσαν έναν αριθμό διαφορετικών ειδών αποδεικτικών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των περιγραφών απογραφής, των αρχείων προέλευσης και του σήματος του συλλέκτη στον πίνακα, εκτός από την πραγματοποίηση στυλιστικών συγκρίσεων. Πραγματοποίησαν ακόμη και μια ανάλυση υλικού που ανίχνευσε την παρουσία μιας από τις προτιμώμενες χρωστικές της Artemisia: κίτρινο αντιμόνιο κασσίτερου μολύβδου».
Ο πίνακας "Susanna and the Elders" βρίσκεται προσωρινά και εκτίθεται στο κάστρο του Windsor. Δίπλα του παρουσιάζονται οι πίνακες "Self-Portrait as the Allegory of Painting ("La Pittura")" και "Joseph and Potiphar’s Wife", ένας πίνακας των αρχών της δεκαετίας του 1630 από τον πατέρα της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι, Orazio Gentileschi.
H Artemisia Gentileschi πιθανότατα βασίστηκε σε προσωπικά της βιώματα και απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Σουζάνα, η οποία ξαφνιάζεται από δύο άντρες ενώ κάνει μπάνιο. Τους αρνείται και έτσι την κατηγορούν ψευδώς για απιστία, ένα έγκλημα που τιμωρείται με θάνατο. Τελικά, η Σουζάνα αποδεικνύεται αθώα.
«Ενώ οι άντρες καλλιτέχνες της περιόδου παρουσίαζαν συχνά μια σεξουαλική σκηνή, η Αρτεμισία δίνει μεγάλη έμφαση στη ταλαιπωρία της Σουζάνα καθώς στρίβει το σώμα της μακριά από τους άθλιους άντρες», σημειώνει η δήλωση.
«Με αυτόν τον πίνακα, και με πολλά άλλα έργα που ακολούθησαν, η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι διεκδίκησε χώρο στη τέχνη για την απεικόνηση της αντίστασης των γυναικών στη σεξουαλική». Το 1612, ένα ιταλικό δικαστήριο έκρινε τον συνάδελφό της Αγκοστίνο Τάσι ένοχο για τον βιασμό της, αλλά δεν τιμωρήθηκε ποτέ.
Με πληροφορίες από: smithsonianmag | Kεντρική φωτογραφία θέματος: Royal Collection Trust / © His Majesty King Charles III 2023