Στον Πειραιά ο Γεώργιος Κυριακάκης έδωσε λύση στο αίτημα «Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο»
Μια γνωστή έκφραση που κυριάρχησε στην Ελλάδα, όπου υπήρχε διαμαρτυρία πολίτη απευθυνόμενη προς δημοτικό ή άλλο δημόσιο υπάλληλο ήταν «τα παράπονά σου στον Δήμαρχο».
Η έκφραση αυτή μπορεί να είχε επικρατήσει χαρακτηρίζοντας την αδιαφορία δημόσιας ή δημοτικής αρχής να επιλύσει τα διάφορα προβλήματα των πολιτών, ωστόσο στην πραγματική διάσταση αποτελούσε ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των Δημάρχων.
Και ο Πειραιάς φυσικά δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την κατηγορία αυτή… των παραπονούμενων Δημοτών. Όπως όλοι οι Δήμαρχοι στην Ελλάδα, έτσι και του Πειραιά αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα με τον τομέα των παραπόνων, καθώς δεν τολμούσαν να κυκλοφορήσουν στον δρόμο. Αποτελούσε πραγματικός άθλος για τον Δήμαρχο να μεταβεί από ένα σημείο της πόλης σε ένα άλλο, καθώς για μια απόσταση πεζοπορίας πέντε λεπτών, απαιτούνταν χρόνος έως και μισής ώρας. Εκτός αυτού δεν έλλειπαν συχνά και οι διάφορες άλλες εκδηλώσεις που συνοδεύουν συνήθως ένα παράπονο, ειδικώς όταν χρονίζει ή όταν ταλανίζει τον δημότη.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Αρχικώς οι Δήμαρχοι προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα, αναρτώντας ειδικό «κυτίο παραπόνων». Σε αυτό όμως καθώς μπορούσε ο οποιοσδήποτε να ρίξει ό,τι επιθυμούσε, έριχναν ανώνυμες υβριστικές επιστολές και σχεδόν ποτέ παράπονα. Το επόμενο βήμα ήταν πολλοί δήμαρχοι να θέσουν μια μεγάλη πινακίδα στην πρόσοψη του Δημαρχείου που ανέγραφε «Ο κ. Δήμαρχος δέχεται μόνον εις την Δημαρχία» σκεπτόμενοι τουλάχιστον ότι με αυτήν, θα δέχονταν μόνο παράπονα και θα απέφευγαν τις δημόσιες φωνασκίες και τις λοιπές εκδηλώσεις… οι οποίες μπορούσαν να πάρουν ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Ο πρώτος Δήμαρχος της μεταπολεμικής εποχής στον Πειραιά που προσπάθησε να δώσει μια λύση στο πρόβλημα ήταν ο Γεώργιος Κυριακάκος όταν τον Οκτώβριο του 1964, δημιούργησε ειδικό γραφείο παραπόνων! Ο Κυριακάκος ανέλαβε Δήμαρχος Πειραιά στις 10 Σεπτεμβρίου 1964 και η σύσταση γραφείου παραπόνων αποτέλεσε ένα από τα πρώτα του έργα.
Οι έγγραφες καταγγελίες και οι αναφορές δεν δίνονταν πλέον με ραβασάκια στον δρόμο, ούτε υποβάλλονταν προφορικά απευθείας στον Δήμαρχο. Συνεστήθη ειδικό «Γραφείο Παραπόνων και Συστάσεων» το οποίο δεχόταν εγγράφως και επωνύμως τα παράπονα των Δημοτών. Ο Γεώργιος Κυριακάκος είχε θέσει το όριο των δέκα ημερών για απάντηση παραπόνων, εφόσον η καταγγελία αναγόταν στο έργο του Δήμου και όχι κάποιας άλλης υπηρεσίας. Όταν το γραφείο αυτό συνεστήθη, η έκφραση «τα παράπονά σου στον Δήμαρχο», συμπληρώθηκε με το «εγγράφως και με το κατά νόμο προβλεπόμενο χαρτόσημο».
Το 2016 στον Πειραιά τα παράπονα των Δημοτών υπήρξε μέριμνα να αναφέρονται στον αριθμό 15510.