Η άγνωστη δίκη της Αλίκης Βουγιουκλάκη, που βρέθηκε στο εδώλιο μαζί με δημοσιογράφους
Στην αρχική φωτογραφία του συλλέκτη Άρη Λουπάση, διακρίνεται η Αλίκη Βουγιουκλάκη στα δικαστήρια. Είναι καθισμένη πίσω από κορυφαίους δημοσιογράφους της εποχής που είναι συγκατηγορούμενοί της.
Όρθιος στα αριστερά είναι ο Μάριος Πλωρίτης και καθήμενοι ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας “Τα Νέα“, Κώστας Νίτσος, ο εκδότης της εφημερίδας “Ελευθερία” Πάνος Κόκκας και ο διευθυντής του περιοδικού “Οθόνη” Κώστας Αθανασόπουλος.
Η υπόθεσή τους εκδικάζεται στο Α’ Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών και αφορά στην ταινία “Η Ζαβολιάρα” (ή “Θολά Νερά”).
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Το 1957, η εταιρεία παραγωγής Adams Films πρότεινε στη Βουγιουκλάκη να πάρει μέρος στην εν λόγω ταινία. Συμπρωταγωνιστές της θα ήταν ο Γιώργος Φούντας και ο Παντελής Ζερβός.
Η κινηματογράφηση όμως δεν είχε ευτυχή κατάληξη. Το “αδύναμο” σενάριο και τα πολλά προβλήματα κατά την διάρκεια των γυρισμάτων δυσαρέστησαν έντονα την ηθοποιό. Έφτασε σε σημείο ώστε να διακόψει τη συνεργασία της με την εταιρεία.
Το ντουμπλάρισμα και η δημόσια διαμαρτυρία της Αλίκης
Το έργο τελικά προγραμματίστηκε να βγει στις αίθουσες των κινηματογράφων με μεγάλη καθυστέρηση στις 4 Απριλίου 1960. Τρεις ημέρες νωρίτερα, η Βουγιουκλάκη βρέθηκε προ εκπλήξεως βλέποντας ένα διαφημιστικό της “Ζαβολιάρας”.
Διαπίστωσε ότι η φωνή της ντουμπλαρίστηκε, η ίδια αντικαταστάθηκε από άλλη ηθοποιό αν και το όνομά της αναφερόταν κανονικά. Έστειλε τότε επιστολές σε εφημερίδες και περιοδικά προκειμένου να εκφράσει ανοικτά την ενόχλησή της.
“Σχετικά με την ταινία “Ζαβολιάρα”, η Αλίκη Βουγιουκλάκη που διαφημίζεται σαν πρωταγωνίστριά της μάς πληροφορεί με γράμμα της ότι δεν έχει παίξει παρά μόνο ένα μέρος του ρόλου της ηρωίδος και ότι στο υπόλοιπο φιλμ έχει αντικατασταθή από άλλην ηθοποιό που εμφανίζεται με την πλάτη προς το φακό, και ότι σε όλη την ταινία δεν μιλά η ίδια αλλά έχει “ντουμπλαρισθή“”, έγραφε επιστολή στην εφημερίδα “Ελευθερία“.
Η δημοφιλής ηθοποιός συμπλήρωσε ότι θα ασκήσει τα νόμιμα μέτρα “για την ανοίκειο χρησιμοποίηση του ονόματός της και για την προβολή μιας ημιτελούς ταινίας που την θίγει καλλιτεχνικώς”.
Η ανταλλαγή επιστολών και η μήνυση του παραγωγού
Από την πλευρά του, ο παραγωγός, Μάριος Αδάμης απέκρουσε τις κατηγορίες της Βουγιουκλάκη ως συκοφαντικές. Σε επιστολή του προς τα “Νέα“, στις 5 Απριλίου 1960, ο Αδάμης υποστήριξε ότι “εξεπλήρωσε όλες τις υποχρεώσεις του προς την Αλίκη Βουγιουκλάκη” και “ότι η διαμαρτυρόμενη καλλιτέχνις μετέχει εξολοκλήρου στην ταινία”.
Στις 7 Απριλίου 1960, η Βουγιουκλάκη απέστειλε εκ νέου επιστολή στα “Νέα“, προκειμένου να αντικρούσει τα επιχειρήματα του παραγωγού. Όπως έγραψε, “το φιλμ διαρκεί 80 λεπτά, από τα οποία εγώ δεν εμφανίζομαι παρά μόνο στα 17, ενώ έχω αντικατασταθή από άλλην ηθοποιό σε κεφαλαιώδεις σκηνές του έργου […]
Και το σπουδαιότερο: σε όλη την ταινία δεν μιλώ εγώ, αλλά άλλη συνάδελφος […] Όλα αυτά συνιστούν βαρεία προσβολή της προσωπικότητός μου, για την άρσι της οποίας κατέφυγα ήδη στην Δικαιοσύνη”.
Στις 9 Απριλίου, ο Αδάμης έκανε μήνυση στην ηθοποιό. Στο κείμενο της μήνυσης ανέφερε ότι “υπέστη ηθικήν και υλικήν ζημίαν” με όσα είπε η Βουγιουκλάκη για την ταινία.
Ισχυρίστηκε, επίσης, ότι αναγκάστηκε να αντικαταστήσει τη φωνή της, επειδή η ηθοποιός “επροφασίσθη ασθένειαν” ενόσω τα γυρίσματα βρίσκονταν σε εξέλιξη, με αποτέλεσμα η ταινία να μην μπορούσε να ολοκληρωθεί.
Η δίκη και η αθώωση Βουγιουκλάκη και εκδοτών
Εκτός από τη Βουγιουκλάκη, στο εδώλιο των κατηγορουμένων βρέθηκαν και οι εκδότες των εφημερίδων και των περιοδικών που δημοσίευσαν τις επιστολές της.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, σε αυτούς περιλαμβάνονταν οι υπεύθυνοι των εφημερίδων “Τα Νέα“, “Ελευθερία“, “Αθηναϊκή” και “Ακρόπολις” και των περιοδικών “Θεατής” και “Οθόνη“.
Η δίκη προγραμματίστηκε για το Δεκέμβριο του 1960, αλλά αναβλήθηκε. Το ίδιο συνέβη και το Μάρτιο του 1961. Πραγματοποιήθηκε, τελικά, στις 21 Απριλίου 1961. Κράτησε επτά ολόκληρες ώρες και τόσο η Βουγιουκλάκη όσο και οι συγκατηγορούμενοί της αθωώθηκαν πανηγυρικά.
Οι δικαστές δέχθηκαν ότι η ηθοποιός “δεν διέδωσε ψευδή γεγονότα, διότι πράγματι αντικατεστάθη εις πολλάς σκηνάς υπό τεσσάρων ηθοποιών, ενώ ενεφανίζετο ως η μόνη πρωταγωνίστρια του έργου”.
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Άρης Λουπάσης. Επιχρωματισμός: Μηχανή του Χρόνου