Δημήτρης Παπαμιχαήλ: Τι κέρδισε και τι έχασε από τον γάμο του με την Αλίκη Βουγιουκλάκη
Δημήτρης Παπαμιχαήλ – Η ζωή με και χωρίς την Αλίκη Βουγιουκλάκη
Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Η διαδρομή του στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου ακολουθεί τα χνάρια μιας ολόκληρης χώρας που βγήκε από τις ομίχλες ενός ολέθρου με το βλέμμα στραμμένο σ’ ένα καλύτερο αύριο.
Νέος, ωραίος, Πειραιώτης, μια ύπαρξη γεμάτη χιούμορ και όνειρα, ενσάρκωσε ελεύθερους ρόλους στη δεκαετία του ’50, ανδρώθηκε υποκριτικά στην σκιά ενός πολυσυζητημένου ειδυλλίου με μια ξεχωριστή θεατρίνα, τη Δέσπω Διαμαντίδου. Κάτι περισσότερο από ζεν πρεμιέ, φιγούρα που ισορροπούσε θαυμαστά ανάμεσα στο δράμα και στην κωμωδία, μας χάρισε ερμηνείες που κι ο ίδιος δεν εκτίμησε όσο θα έπρεπε.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Ο έρωτας με την Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν μπορούσε παρά να είναι μια συνθήκη πάθους αλλά και καλλιτεχνικής εξάρτησης από ένα πρότυπο που κέρδιζε έδαφος στην αθωότητα του ’60 αλλά έμελλε να αποδειχθεί λιγότερο λαμπερό στη συνέχεια.
Ο Δημήτρης θα θυμόταν το εντυπωσιακό στιγμιότυπο άφιξης της Αλίκης στην λαϊκή γειτονιά του, στο Χατζηκυριάκειο, εκεί όπου η οικογένειά του συντηρούσε ένα ιστορικό καφενείο. Θα θυμόταν τον κόσμο που κατάκλυσε τους δρόμους για να δει την εθνική μας σταρ να παρελαύνει με το αυτοκίνητό της.
Ήταν η αρχή μιας δόξας που κράτησε όσο και οι προβολείς στα κινηματογραφικά πλατό. Η φήμη του εκτοξεύθηκε στο πλευρό μιας γυναίκας-φαινομένου. Όμως δεν ήταν πια ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ήταν ο Δημήτρης της Αλίκης. Εγκλωβίστηκε σε ένα ασφυκτικό ερωτικό και καλλιτεχνικό ζευγάρωμα και τις τελευταίες εκλάμψεις του ταλέντου του τις ξόδεψε σε ορισμένες σκηνές ταινιών όπως η «Κόρη μου η σοσιαλίστρια», σκηνές που αναδεικνύουν ένα χαρισματικό ηθοποιό αλλά και χαριτωμένο άντρα. Από εκεί και πέρα οι διπλοπενιές και τα ζεϊμπέκικα ήταν, όπως αποδείχτηκε, στοιχεία παρακμής.
Τι θα μπορούσε να είχε πετύχει ο Παπαμιχαήλ στο θέατρο και στον κινηματογράφο αν δεν είχε μπλεχτεί με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, δεν το γνωρίζει κανείς. Τα σημάδια από την ελεύθερη και γουστόζικη παρουσία στην προ Βουγιουκλάκη εποχή είναι ενθαρρυντικά αλλά ίσως να μην σημαίνουν και τίποτα. Ίσως όμως να σημαίνουν πολλά. Το διαζύγιο και η μετά Βουγιουκλάκη περίοδος του Παπαμιχαήλ σίγουρα δεν συνδέεται με τον χαριτωμένο και ωραίο νεαρό από τον Πειραιά, στο πρόσωπο του οποίου συνδυαζόταν λίγη μαγκιά, λίγο χιούμορ, φρεσκάδα και εκλέπτυνση, υγιής φιλοδοξία και πολύ ταλέντο. Αν όλα αυτά χάθηκαν στην πορεία, ένα ρόλο μικρό ή μεγάλο θα έπαιξε ο γάμος με την Αλίκη Βουγιουκλάκη.
Κοντολογίς ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ αδίκησε κατάφωρα τον εαυτό του, αφ ης στιγμής όλοι εμείς τον θυμόμαστε περισσότερο σαν τον Δημήτρη της Αλίκης και λιγότερο σαν τον φωτεινό και πολλά υποσχόμενο νέο από τον Πειραιά, που έφερνε μια νέα αύρα στο μεταπολεμικό σκηνικό του σινεμά και του θεάτρου.