Μάρτα: «Είναι το τέλος για μένα, αλλά τα κορίτσια θα συνεχίσουν»
Ο παγκόσμιος αντίκτυπος της Μάρτα φαίνεται και γίνεται αισθητός καθώς η Βραζιλία αποκλείστηκε από το τελευταίο της Παγκόσμιο Κύπελλο
Έπειτα από προσεκτική διαχείριση των λεπτών συμμετοχής της μέχρι στιγμής σε αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο, η Μάρτα ξεκίνησε για την Βραζιλία στο φινάλε της φάσης των ομίλων απέναντι στη Τζαμάικα.
Τεχνικά, υπήρχαν σενάρια όπου η Τζαμάικα και η Βραζιλία θα μπορούσαν να περάσουν και οι δύο, ανάλογα με το αποτέλεσμα του αγώνα Γαλλία-Παναμά. Αλλά όπως συμβαίνει με τις πολλές ομάδες σε αυτό το τουρνουά που θα μπορούσαν επίσης να έχουν προκριθεί με την παρέμβαση άλλων, η Βραζιλία ήξερε ότι η μοίρα της ήταν καλύτερα να κρατηθεί στα χέρια της.
Πριν από το παιχνίδι, η Μάρτα είχε πει ειλικρινά ότι θα έπρεπε να παλέψει για να παίξει ένα πλήρες 90λεπτο- ήταν κατανοητό, δεδομένου ότι είχε έρθει στο τουρνουά και εξακολουθούσε να διαχειρίζεται την ανάρρωση από έναν τραυματισμό. Πήγε για 81 λεπτά. Και γι' αυτά τα 81 λεπτά πάλεψε, παρακάλεσε τις συμπαίκτριές της, έβαλε το σώμα της όσο πιο δυνατά μπορούσε, ξεφεύγοντας από την αμυντική γραμμή της Τζαμάικα και κάνοντας αιφνιδιαστικά τρεξίματα στην περιοχή. Και στο τέλος, δεν ήταν αρκετό.
Στη συνέντευξη Τύπου την προηγούμενη ημέρα, η προπονήτρια της Βραζιλίας Πία Σουντάγκε προέβλεψε ένα γρήγορο, σωματικό παιχνίδι, και αυτό ακριβώς συνέβη. Αν και η Βραζιλία κυριάρχησε σε κατοχή μπάλας και σουτ, η Τζαμάικα αμύνθηκε μέχρι τέλους και στη συνέχεια εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες της για να ανοίξει το παιχνίδι όταν μπορούσε, χρησιμοποιώντας τις απομάκρυνσή της για να παίξει στην Κάντιτζα Σο στη γρήγορη κόντρα, καθώς η Βραζιλία πιέστηκε ψηλά. Η Σο ήταν συχνά η μοναχική φιγούρα της Τζαμάικα που πάλευε ταυτόχρονα με δύο κεντρικούς αμυντικούς, προσπαθώντας να κρατήσει το παιχνίδι όσο έφταναν οι συμπαίκτες της. Στην επίθεση της Βραζιλίας, υπήρχε αρκετή κατοχή, αλλά λίγα πραγματικά επικίνδυνα σουτ. Ακόμα και αν η Τζαμάικα ήταν ανώτερη από το τέσσερα προς ένα, με 17 προσπάθειες με οκτώ στο στόχο και έξι κόρνερ, κανείς δεν βγήκε από τη συμπλοκή για να παίξει τον ήρωα.
Η Βραζιλία είναι ένας ισχυρός διεκδικητής στο γυναικείο ποδόσφαιρου όλα αυτά τα χρόνια, συχνά σε πείσμα της ομοσπονδίας της. Η Μάρτα θα ήταν πιθανώς η πρώτη που θα επισήμαινε ότι δεν ήταν η μόνη παίκτρια που βοήθησε να την τραβήξουν στο προσκήνιο- ήταν σίγουρα μέρος μιας χρυσής γενιάς παικτριών όπως η Κριστιάνε, η Νταϊάνε και φυσικά η εμβληματική Φορμίγκα, που έπαιξε σε επτά Παγκόσμια Κύπελλα - επίδοση ρεκόρ. Αλλά από όλες αυτές τις παίκτριες, σε όλα τα τουρνουά, τις επιτυχίες και τις αποτυχίες τους, αυτή που τράβηξε όλα τα βλέμματα ήταν η Μάρτα. Υπήρξε ταυτόχρονα η trickster θεά των επιδέξιων ποδιών, η αρχηγός που μπορεί να δει το παιχνίδι να εξελίσσεται τρία βήματα μπροστά από όλους, και το παγκόσμιο είδωλο που προέτρεψε μια ολόκληρη χώρα να στηρίξει το γυναικείο ποδόσφαιρο.
"Συνεχίστε να υποστηρίζετε το γυναικείο ποδόσφαιρο", είπε σε συνέντευξή της μετά το παιχνίδι. Έριξε την αυλαία για τις δικές της συμμετοχές στο Παγκόσμιο Κύπελλο - αν και όχι απαραίτητα για τον χρόνο της με την εθνική ομάδα - και τόνισε ότι, αν και μπορεί να είναι το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο για εκείνη, δεν είναι για τις συμπαίκτριές της.
Μετά το παιχνίδι, οι παίκτριες ήταν σιωπηλά συντετριμμένες καθώς δέχονταν ερωτήσεις από τον βραζιλιάνικο Τύπο στη μεικτή ζώνη. Η Ντεμπίνια πέρασε κατευθείαν μέσα κρατώντας τα δάκρυά της, κατανοητό ότι δεν σταμάτησε να μιλήσει σε κανέναν. Η Ραφαέλ και η Κερολίν έβαλαν γενναία πρόσωπα και δούλεψαν στη γραμμή, αλλά ήταν σαφώς έτοιμοι να συνοδευτούν στην ιδιωτική τους ζωή από τον υπεύθυνο Τύπου τους μέχρι να τελειώσουν.
Οι Τζαμαϊκανές παίκτριες αναγνώρισαν τις επιπτώσεις της καριέρας της Μάρτα στις δικές τους ζωές.
"Την αγαπώ", δήλωσε η Σέϊνα Μάθιους. "Είναι κάποια που την παρακολουθούσα στα Παγκόσμια Κύπελλα όταν ήμουν παιδί, και έτσι το να βρίσκομαι στο ίδιο γήπεδο μαζί της, ακόμη και σε αυτό το στάδιο, είναι ένα όνειρο και της εύχομαι τα καλύτερα. Είναι πρωτοπόρος για εμάς τις γυναίκες και γι' αυτό δεν μπορώ να την ευχαριστήσω αρκετά. Μισώ που έπρεπε να γίνει έτσι, αλλά ξέρετε, γι' αυτό αγωνίστηκε, για να μπορέσουμε να παίξουμε αυτό το παιχνίδι και να το παίξουμε καλά και να πάρουμε την αναγνώριση".
Το δικό της εμβληματικό ταλέντο της Τζαμάικα, η Κάντιτζα Σο, μοιράστηκε μια στιγμή με τη Μάρτα στον αγωνιστικό χώρο - ίσως συμπυκνώνοντας σε μια αγκαλιά το πώς αυτό το τουρνουά είδε μια γενιά ταλέντων να φεύγει από τον αγωνιστικό χώρο, αφήνοντάς τον στις επόμενες παίκτριες που μεγάλωσαν με τις Μάρτα, την Κριστίν Σινκλέρ και τη Μέγκαν Ράπινοου.
"Ήταν η έμπνευσή μου όταν μεγάλωνα και εξακολουθεί να είναι", δήλωσε η Σο στη μικτή ζώνη. "Νομίζω ότι ο τρόπος που συμπεριφέρθηκε, ο τρόπος που έπαιξε, ο ηγέτης που είναι - απλά της είπα ότι δεν είναι έμπνευση μόνο για μένα, αλλά για πολλά νεαρά κορίτσια στην Καραϊβική και σε όλο τον κόσμο. Και είπε ότι παρακολουθεί το ταξίδι μας από τότε που προκριθήκαμε και μας πιστώνει, γιατί κάθε φορά που πέφτουμε κάτω, εξακολουθούμε να σηκωνόμαστε και να συνεχίζουμε να πιέζουμε και το γεγονός ότι είμαστε εδώ, είμαστε εδώ για κάποιο λόγο. Απλά πρέπει να συνεχίσουμε".
"Και", πρόσθεσε η Σο, αρχίζοντας να γελάει λίγο, "είπε ότι τώρα μας υποστηρίζει για να προχωρήσουμε μπροστά".
Αυτό μοιάζει ταιριαστό για μια γυναίκα που, σε κάθε της βήμα, προσπάθησε να τραβήξει το παιχνίδι στο πέρασμά της, είτε αυτό ήταν η ανάδειξη των παικτριών γύρω της είτε το αίτημα να συνειδητοποιήσουν όλοι το μέγεθος και την ομορφιά του γυναικείου ποδοσφαίρου, της Seleção. Η ίδια η Μάρτα το επεσήμανε στη συνέντευξη Τύπου την προηγούμενη του αγώνα, σημειώνοντας πόσες γυναίκες βρίσκονταν στο δημοσιογραφικό σώμα της Βραζιλίας για να της κάνουν ερωτήσεις.
Το 2019, μετά τον αποκλεισμό τους από τη Γαλλία στη φάση των 16, η Μάρτα εκφώνησε τη θρυλική ομιλία της, παρακαλώντας την επόμενη γενιά να δουλέψει περισσότερο, να το εκτιμήσει περισσότερο. "Δεν θα υπάρχει μια Μάρτα για πάντα", είπε.
Αλλά στο σώμα των γυναικών του Τύπου που είχε συγκεντρωθεί για να την ακούσει, στις παίκτριες που την απέκλεισαν στο τελευταίο της Παγκόσμιο Κύπελλο, στις λαμπρές νεαρές Βραζιλιάνες όπως η 23χρονη Κερολίν, υπάρχει η διαρκής κληρονομιά της που μεταφέρεται μπροστά - για πάντα.