Αυτό μάλιστα! Είναι μυθιστόρημα
Δεν είναι απλά ένα μυθιστόρημα «βγαλμένο από τη ζωή», είναι μια αφήγηση που θεραπεύει ή διορθώνει, όπως θα έλεγε και ο Καμύ αυτό τον κόσμο.
Η Κάρι μας
Θίοντορ Ντράιζερ
Εκδόσεις Gutenberg
Μετάφραση: Έλλη Φιλοκύπρου
Κατανοώ την ανάγκη της λογοτεχνίας να ακολουθήσει το ρεύμα της νεωτερικότητας έναν αιώνα τώρα. Κατανοώ την συστηματική κατεδάφιση του μυθιστορηματικού αρχιτεκτονήματος ως ζωτική ανάγκη.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Δεν μπορώ όμως να μην εκφράσω το θαυμασμό μου σε αυτό που ονομάζουμε κλασικό μυθιστόρημα ακόμα κι αν πολλοί το θεωρούν απλά ένα είδος λαϊκού αναγνώσματος. Κι αν ο Μπαλζάκ, ο Ντίκενς και ο Ντοστογιέφσκι είναι οι δημιουργοί αυτού του λαϊκού αναγνώσματος στη σύγχρονη εποχή, εγώ είμαι μαζί τους.
Διαβάζει κανείς την «Κάρι μας» του Τίοντορ Ντράιζερ και …σηκώνει τα χέρια ψηλά. Δεν είναι απλά ένα μυθιστόρημα «βγαλμένο από τη ζωή», είναι μια αφήγηση που θεραπεύει ή διορθώνει, όπως θα έλεγε και ο Καμύ αυτό τον κόσμο. Αρχετυπικοί χαρακτήρες πλαισιώνουν την πρωταγωνίστρια Κάρι – χαρακτήρες που διαγράφονται και εξελίσσονται από σελίδα σε σελίδα.
Στοχαστικά σχόλια επαληθευμένα από εμπειρία ζωής, λεπτές ισορροπίες και συσχετισμοί που αποδεικνύουν την περιμετρική ματιά του συγγραφέα. Χορταστική αλλά και απόλυτα αληθοφανής πλοκή – ο ρεαλισμός στο αποκορύφωμά του. Είναι ένας κόσμος οικείος γιατί περιγράφεται με τόση φυσικότητα που αναιρεί το κώλυμα των εποχών και της γεωγραφίας.
Ακόμα κι αν τα αφηγηματικά μέσα του Ντράιζερ είναι ελαφρώς παρωχημένα, ποιος μπορεί να κλείσει το πολυσέλιδο βιβλίο του και να ξεχάσει ποτέ τον Χάρστγουντ, τον Ντρουέ, την Λόλα, τη νεαρή κυρία Βάνς, την ίδια την Κάρι και την πολυδαίδαλη ζωή της; Ποιος μπορεί να λησμονήσει το Σικάγο και τη Νέα Υόρκη του Ντράιζερ; Μου είχε λείψει η παλιά καλή συνήθεια να καταβροχθίζω λαίμαργα τις ολοζώντανες περιγραφές, τους διαλόγους και την σαρωτική τροπή που παίρνουν τα πράγματα. Διαβάζοντας τον Ντράιζερ στην επαρκέστατη μετάφραση της Έλλης Φιλοκύπρου καταλαβαίνει κανείς γιατί ο κόσμος διάβαζε μετά μανίας την εποχή που γράφονταν τέτοια μυθιστορήματα.