Φρανκ Στέλα, Μπρίτζετ Ράιλεϋ, Κένεθ Νόλαντ - Οι ζωγράφοι της έσχατης αφαίρεσης

Η Οπ αρτ και η μεταζωγραφική αφαίρεση έδωσαν ώθηση στην μεταπολεμική ζωγραφική

Φρανκ Στέλα, Μπρίτζετ Ράιλεϋ,  Κένεθ Νόλαντ - Οι ζωγράφοι της έσχατης αφαίρεσης

Κινήματα όπως η Οπ αρτ με προεξάρχουσα την Μπρίτζετ Ράιλεϋ, ή όπως η γεωτρική αφαίρεση που ανέδειξε ο πρόσφατα αποβιώσας Φρανκ Στέλα αλλά και ο Κένεθ Νόλαντ διεύρυναν σημαντικά το πλαίσιο των αναζητήσεων της μοντέρνας τέχνης μετά τον πόλεμο.

Είτε πρόκειται για σπάταλη χρήση των υλικών είτε για μια πιο εγκεφαλική ζωγραφική που απέφευγε συστηματικά να προβάλει τους «χυμούς» του χρώματος, η ιδέα των ζωγράφων από τη δεκαετία του '60 και μετά ήταν να σπρώξουν την τέχνη στα έσχατα όρια της, ανάγοντάς την σε μια άνευ όρων απλότητα, οπότε επανερχόμαστε στο αξίωμα του Ντυσάν και στην εμμονή του για αναγωγή. Αναπόφευκτα η αναγωγή αυτή οδήγησε στους μονοχρωματικούς πίνακες, με αποτέλεσμα κάθε γενιά αρχής γενομένης από τον Μάλεβιτς να φιλοτεχνεί τους δικούς της λευκούς πίνακες.

Την ίδια στιγμή που εξαπλωνόταν η Ποπ Αρτ με την παραστατική θεματογραφία, αναδεικνυόταν και η μινιμαλιστική τέχνη με το ελάχιστο χρώμα και την ελάχιστη εικόνα.

undefined

Παιχνίδι με τις σκιές, 1990, Μπρίτζετ Ράιλεϋ

Η βρετανίδα ζωγράφος Μπρίτζετ Ράιλεϋ άφησε κατά μέρος το απόλυτο μαύρο ή το εκτυφλωτικό άσπρο και κινήθηκε σε πιο λεπτές αποχρώσεις. Ο Στέλα περιόρισε την εικαστική γλώσσα του στη σχέση του χρώματος και του σχήματος. Ο δε Κένεθ Νόλαντ αντί να ζωγραφίζει με πινελιές προτιμούσε να λεκιάζει τον πίνακα με το χρώμα ή να αφήνει άβαφα διαστήματα στον καμβά δημιουργώντας ένα κοντράστ με τα χρώματα.

undefined

Αρχή, Κένεθ Νόλαντ, 1958

Με βάση την αναγωγή της ζωγραφικής στα απλούστερα στοιχεία της οι τρεις αυτοί ζωγράφοι αντιστεκόμενοι στο παλιρροϊκό κύμα της Ποπ Αρτ αφομοίωσαν με την υψηλότερη δυνατή αισθητική τα διδάγματα της μοντέρνας τέχνης από την αρχή του εικοστού αιώνα.

undefined

Φρανκ Στέλα, Harran II, 1967