Μωρίς ντε Βλαμένκ - Ο ζωγράφος που απέρριψε τον κυβισμό
Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ δεν είναι ένας οποιοσδήποτε ζωγράφος.
Γάλλος ζωγράφος, χαράκτης και συγγραφέας ο Μωρίς ντε Βλαμένκ είναι περισσότερο γνωστός ως εισηγητής του φωβισμού μαζί με τον Ανρί Ματίς και τον Αντρέ Ντεραίν. Στην πραγματικότητα είναι κάτι περισσότερο από αυτό.
Ο Βλαμένκ είναι από τους ζωγράφους που επηρεάστηκαν από τον Σεζάν, τουλάχιστον αρχικά. Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν για τον Γάλλο ζωγράφο σημείο καμπής στην καριέρα του, αφού φαίνεται πως εγκαταλείπει αμετάκλητα τις σεζανικές αυστηρές συνθέσεις του και ενδίδει σε αποχρώσεις λεπτότερες και πλουσιότερες.
Η επίδραση του Σεζάν στον Βλαμένκ δεν οδήγησε ποτέ σε μια δουλική μίμηση, καθώς το έργο του τρέφεται από τη σεζανική ουσία αλλά διατηρεί μια θαυμαστή αυτονομία στη στρατηγική των θεμάτων, των χρωμάτων και της μορφής.
Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ άκουγε πάντοτε την εσωτερική του φωνή και εμπιστευόταν το προσωπικό του αισθητήριο ακόμα και αν έπρεπε να παρακούσει τις ντιρεκτίβες της εποχής. Προτιμούσε να μένει στο περιθώριο των μεγάλων καλλιτεχνικών ρευμάτων εκτός και αν κάποιο (όπως ο φωβισμός) εξέφραζε απόλυτα την ατομική του ευαισθησία. Για το λόγο αυτό απέρριψε σκαιότατα τον κυβισμό θεωρώντας τον πολύ εγκεφαλικό για τα γούστα του.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι θεματικές προτεραιότητες του Βλαμένκ. Ορισμένοι ταυτίζουν το έργο του σε μεγάλο βαθμό με τις τοπιογραφίες ενώ είναι σαφές πως στην καρδιά της ζωγραφικής του βρίσκονται οι νεκρές φύσεις με αντικείμενα της καθημερινότητας. Οι νεκρές φύσεις του Βλαμένκ αποτελούν τη βασική ένδειξη της εξέλιξής του ως καλλιτέχνη.