Περίεργα λαμπερά σχήματα ανιχνεύθηκαν στον πλανήτη Δία

Χάρη στη νέα προοπτική που προσφέρει το JWST

Περίεργα λαμπερά σχήματα ανιχνεύθηκαν στον πλανήτη Δία

Αστρονόμοι εντόπισαν ασυνήθιστα, λαμπερά σχήματα στην ανώτερη ατμόσφαιρα του Δία, παρόμοια με το περίφημο εξάγωνο του Κρόνου!

Περνώντας σε λεπτομέρειες, αυτά παρατηρήθηκαν πάνω από τη λεγόμενη Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα, μια επίμονη περιοχή υψηλών πιέσεων στην ατμόσφαιρα του πλανήτη Δία, που συντηρεί μια αντικυκλωνική θύελλα, τη μεγαλύτερη σε ολόκληρο το Ηλιακό Σύστημα. Πρακτικά είναι μια τεράστια καταιγίδα, μεγαλύτερη από τη Γη και ηλικίας αιώνων, αποτελώντας παράδειγμα των ταραχώδων καιρικών συστημάτων του Δία. Αρχικά η περιοχή αυτή θεωρήθηκε αδιάφορη από τους επιστήμονες, αλλά τελικά αποδείχθηκε τόσο γοητευτική όσο και το βόρειο σέλας της Γης, σύμφωνα με τον Henrik Melin από το Πανεπιστήμιο του Leicester, στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα χαρακτηριστικά αυτά σχήματα εμφανίζονται ως τόξα, ζώνες και κηλίδες ιονισμένου υδρογόνου στην ιονόσφαιρα, αποκαλύπτοντας ότι ο πλανήτης έχει μια πιο πολύπλοκη και δυναμική ατμόσφαιρα από ό,τι πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Η ανακάλυψή τους οφείλεται στο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST), το οποίο έχει ανοίξει νέους δρόμους για την εξερεύνηση της ατμόσφαιρας του Δία καταγράφοντας εικόνες στο εγγύς και μέσο υπέρυθρο φάσμα.

Οι εικόνες δείχνουν ότι το ιονισμένο υδρογόνο (H3+) εκπέμπει μια αμυδρή υπέρυθρη λάμψη, η οποία ήταν δύσκολο να μελετηθεί λόγω της ανάμιξής της με άλλες εκπομπές. Προηγουμένως, οι επιστήμονες υπέθεταν ότι αυτή η λάμψη ήταν ομοιόμορφα κατανεμημένη επειδή ο Δίας δέχεται ελάχιστη ηλιακή ακτινοβολία σε σύγκριση με τη Γη.

Παραδόξως, τα δεδομένα του JWST αποκάλυψαν περίπλοκες δομές που σχηματίζονται από διαφορετικές συγκεντρώσεις H3+, γεγονός που υποδηλώνει ότι μπορεί να παίζουν ρόλο και άλλες δυνάμεις, όπως τα κύματα βαρύτητας. Αυτά τα κύματα, που ξεκινούν βαθιά στην ατμόσφαιρα γύρω από τη Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα, ταξιδεύουν προς τα πάνω, επηρεάζοντας την ανώτερη ατμοσφαιρική δομή και τις εκπομπές, υποδεικνύοντας πολύπλοκες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ατμοσφαιρικών στρωμάτων.

Για την πλήρη κατανόηση αυτών των ευρημάτων απαιτείται περαιτέρω έρευνα, αλλά η ανακάλυψη αυτών των ιδιαίτερων σχημάτων αμφισβητεί ήδη προηγούμενες υποθέσεις σχετικά με την ιονόσφαιρα του Δία. Πολύ απλά, αυτή η νέα πολυπλοκότητα στην ατμόσφαιρα του Δία υποδηλώνει ότι παρόμοιες αλληλεπιδράσεις θα μπορούσαν να συμβούν και σε άλλους γιγάντιους πλανήτες!

Τα ευρήματα αυτά δημοσιεύθηκαν στο Nature Astronomy στις 21 Ιουνίου του 2024. Μπορείτε να βρείτε τη μελέτη, με τίτλο ‘Ionospheric irregularities at Jupiter observed by JWST’ πατώντας εδώ.

Πηγή: Unboxholics.com