ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ: Ελεγχος στα περιουσιακά στοιχεία όσων κατείχαν θέσεις-κλειδιά

Η Αρχή για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος ξεκίνησε έρευνα για πιθανές «μίζες» στον ΟΣΕ και στις θυγατρικές του

ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ: Ελεγχος στα περιουσιακά στοιχεία όσων κατείχαν θέσεις-κλειδιά

Την ώρα που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι ποινικές έρευνες για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος, επίτιμος αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Χαράλαμπος Βουρλιώτης, έδωσε εντολή για γενικευμένο οικονομικό έλεγχο για «μίζες» στον ΟΣΕ και στις θυγατρικές του. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αρχή για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος θα ελέγξει την περιουσιακή κατάσταση όσων είχαν κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια θέσεις ευθύνης σε ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και είχαν πάρε-δώσε με συμβάσεις και έργα για το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο έλεγχος αφορά την περιουσιακή τους κατάσταση, ακίνητα και λοιπά, αλλά και τραπεζικούς λογαριασμούς, ενώ θα ελεγχθούν και εκπρόσωποι εταιρειών και εργολάβοι που ανέλαβαν έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα, έλεγχος οικονομικής φύσεως θα γίνει και σε στελέχη της διοίκησης της εταιρείας (ιταλικών συμφερόντων) Hellenic Train. Η έρευνα της Αρχής στοχεύει στο να διαπιστωθούν αδικήματα, όπως δωροδοκίες (μίζες δηλαδή) αλλά και ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Για αλυσίδα ευθυνών και υπευθύνων για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη κάνουν λόγο οι δικαστικές αρχές, που ασχολούνται εντατικά με τις έρευνες προκειμένου να βγάλουν όσο το δυνατόν συντομότερα άκρη για τα αίτια της τραγωδίας. «Ο ένας κατηγορούμενος μας οδηγεί στον επόμενο», δήλωνε στην «Κ» δικαστική πηγή με γνώση του ανακριτικού έργου, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι οι τρεις νέοι κατηγορούμενοι που έχουν ήδη προκύψει από τις έρευνες δεν θα είναι και οι τελευταίοι.

Ηδη, εκτός από τον σταθμάρχη της Λάρισας που έχει προφυλακιστεί, τρία ακόμη πρόσωπα βρίσκονται από προχθές στη δίνη των ποινικών ευθυνών: ο επιθεωρητής κυκλοφορίας, που ήταν ο άνθρωπος που έβαλε στις νυχτερινές βάρδιες τον σταθμάρχη μόνο του παρά το γεγονός ότι ήταν εξαιρετικά άπειρος, και δύο ακόμη σταθμάρχες που όφειλαν να μείνουν στο πόστο τους έως τις 11 το βράδυ και δυστυχώς έφυγαν νωρίτερα.

Η οργάνωση των βαρδιών, η επιλογή των σταθμαρχών σε ώρες κρίσιμες για την κυκλοφορία των τρένων, η τήρηση του πρωτοκόλλου με τη σαφή προσήλωση στους κανόνες ασφαλείας των συγκοινωνιών, αποτελούν τα κομβικά σημεία πάνω στα οποία πατάει η ανακριτική έρευνα για την απόδοση ποινικών ευθυνών. Οι έρευνες στρέφονται πλέον σε πιο κεντρικό επίπεδο για να διαπιστωθεί αν είχαν τηρηθεί όλα όσα έπρεπε για την ασφαλή διέλευση των τρένων και κυρίως αν εκείνοι που είχαν τοποθετηθεί ως σταθμάρχες ήταν οι κατάλληλοι. Και τούτο καθώς τη λίστα με τους σταθμάρχες ήλεγχαν σε κεντρικό επίπεδο στον ΟΣΕ πριν από την εφαρμογή της και άλλοι εκτός από τον επιθεωρητή. Δηλαδή, υπήρχε και δεύτερο μάτι.

Εφέτες ανακριτές

Οι απολογίες των τριών νέων κατηγορουμένων αναμένεται να ολοκληρωθούν τις επόμενες ημέρες από τους εφέτες ανακριτές που επιλέχθηκαν χθες από την ολομέλεια του εφετείου και στους οποίους θα παραδώσει σκυτάλη η ανακρίτρια. Δικαστικές πηγές, πάντως, εξέφραζαν στην «Κ» την εκτίμηση ότι μετά την επιλογή, χθες, δύο εφετών που θα αναλάβουν από την επόμενη εβδομάδα κιόλας τις ανακρίσεις, το τοπίο με τους υπευθύνους για την τραγωδία στη Λάρισα θα έχει ξεκαθαριστεί το αργότερο έως το Πάσχα. Ηδη η ολομέλεια των εφετών της Λάρισας, που συνήλθε χθες, επέλεξε ομόφωνα τον Σωτήριο Μπακαΐμη ως ανακριτή της υπόθεσης, με αναπληρώτρια την εφέτη Σοφία Λυμπεριάδου. Η ολομέλεια συγκλήθηκε με πρωτοβουλία του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλου, εμπειρότατου εισαγγελικού λειτουργού, που έχει από την πρώτη στιγμή των τραγικών γεγονότων την εποπτεία του συνόλου του ανακριτικού έργου. Ο ανακριτής που επιλέχθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι έμπειρος στη διενέργεια ερευνών, καθώς έχει διατελέσει στο παρελθόν για μεγάλο χρονικό διάστημα ανακριτής στη Θεσσαλονίκη.

Και ενώ οι ποινικές έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας στο πεδίο των ευθυνών των εργαζομένων και των υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ «τρέχουν» γρήγορα, οι έρευνες για απόδοση ευθυνών σε υψηλά επίπεδα του Οργανισμού, που όφειλαν να είχαν εκπονήσει σχεδιασμό ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναμένεται να ακολουθήσουν. Δικαστικές πηγές σημείωναν ως προς τούτο στην «Κ» ότι «η Δικαιοσύνη δεν θα επαναλάβει λάθη του παρελθόντος με απόδοση ποινικών ευθυνών στην κρίσιμη φάση της συγκυρίας του πένθους, οι οποίες στη συνέχεια δεν θα σταθούν και θα καταπέσουν», δηλώνοντας έτσι την πρόθεση των αρμόδιων δικαστικών αρχών να απαγγείλουν κατηγορίες που θα σταθούν στο ακροατήριο και θα οδηγήσουν σε καταδίκες.

Πηγή: kathimerini.gr