«Καλάθι νοικοκυριού»: Με ειδική σήμανση τα προϊόντα

Θα εντάσσεται τουλάχιστον ένα προϊόν από κάθε κατηγορία που οι επιχειρήσεις το διαθέτουν σε προσιτή τιμή

«Καλάθι νοικοκυριού»: Με ειδική σήμανση τα προϊόντα

Την επόμενη εβδομάδα φιλοδοξεί η κυβέρνηση να έχει θέσει σε εφαρμογή το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς χθες κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση η σχετική τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει και η σχετική υπουργική απόφαση, βάσει των οποίων θα καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής, μεταξύ αυτών και η τελική λίστα με τις κατηγορίες των προϊόντων που θα περιληφθούν.

Αν και αρκετοί παράγοντες της αγοράς, αλλά και η αντιπολίτευση υποστηρίζουν ότι το περίφημο «καλάθι» πρόκειται για επικοινωνιακό τέχνασμα της κυβέρνησης ή κατά άλλους ακόμη και για «νομοθέτηση του φυλλαδίου προσφορών των σούπερ μάρκετ», δεν λείπουν και άλλοι που υποστηρίζουν ότι με το μέτρο θα συγκρατηθούν οι τιμές σε μια περίμετρο βασικών αγαθών που χαρακτηρίζονται από ανελαστική ζήτηση, ενώ δεν αποκλείεται τελικώς να εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ προμηθευτών, μεταξύ αλυσίδων, αλλά και μεταξύ προμηθευτών και αλυσίδων, ειδικά στον βαθμό που αναμένεται να περιληφθούν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε χθες, το μέτρο προβλέπεται να ισχύει έως τις 31 Μαρτίου 2023, κάτι που αν μη τι άλλο δείχνει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχισθούν για αρκετό διάστημα ακόμη. Υποχρεωμένες να εφαρμόσουν το «καλάθι» είναι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ των οποίων ο συνολικός τζίρος κατά την προηγούμενη χρήση υπερέβαινε τα 90 εκατ. ευρώ. Το «καλάθι» μπορούν να εφαρμόσουν, προαιρετικά, και άλλες επιχειρήσεις με μικρότερο τζίρο. Ωστόσο, από τη στιγμή που θα ενταχθούν στη δράση αυτή, θα πρέπει να την εφαρμόζουν μέχρι το τέλος ισχύος της, δηλαδή μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023, ενώ και οι αλυσίδες που θα εφαρμόσουν υποχρεωτικά το μέτρο, θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για την τήρηση της διάταξης περί αθέμιτης κερδοφορίας.

Στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα εντάσσεται τουλάχιστον ένα προϊόν από κάθε κατηγορία (σ.σ. η αρχική λίστα που είχε δοθεί σε διαβούλευση περιλάμβανε 32 κατηγορίες με 51 υποκατηγορίες προϊόντων) που οι επιχειρήσεις το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας. Στην ουσία δηλαδή καλούνται οι επιχειρήσεις να βάλουν στο «καλάθι» το προϊόν με τη χαμηλότερη τιμή στην κατηγορία, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει στο να μπει στο «καλάθι» σημαντικός αριθμός προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Η μη αποστολή στο υπουργείο Ανάπτυξης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις καταλόγου προϊόντων ή ελλιπούς καταλόγου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.

Οι επιχειρήσεις θα ενημερώνουν τους καταναλωτές για το «καλάθι» με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως φυλλάδια, ή ακόμη και με ειδική σήμανση. Στην τροπολογία, όπως προαναφέρθηκε, δεν περιλαμβάνεται η λίστα με τις κατηγορίες προϊόντων, ούτε η συχνότητα ανανέωσης αυτής (εάν θα είναι κάθε εβδομάδα ή κάθε 15 ημέρες). Οι κρίσιμες αυτές λεπτομέρειες, όπως επίσης και οι αρμόδιες για την επιβολή των κυρώσεων αρχές, η διαδικασία των ελέγχων και ο τρόπος είσπραξης των προστίμων θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.

πηγή: «Κ»