Ζάκυνθος: Τι συμβαίνει τελικά με τα σκουπίδια στο Ναυάγιο
Το πινγκ πονγκ ευθυνών για την αποκομιδή των απορριμμάτων σε μια από τις πιο διάσημες αλλά μορφολογικά «δύσκολες» ελληνικές παραλίες
Η φωτογραφία είναι καθηλωτική μεν, αλλά για τους λάθους λόγους: Μπροστά από τον λευκό επιβλητικό βράχο και το εντυπωσιακό ναυάγιο («λεηλατημένο» και αυτό, με το χάραγμα ονομάτων από τουρίστες), πλήθος κόσμου απολαμβάνει την ελληνική θάλασσα και τον ήλιο, κάποιοι βγάζουν selfies σε απόσταση αναπνοής από το ταλαιπωρημένο σκαρί και… κερασάκι στην τούρτα ένας σωρός από σκουπίδια.
Η κόντρα δημοτικής αρχής-υπουργείου Τουρισμού για την αποκομιδή των σκουπιδιών
Ποιός έχει όμως την ευθύνη για την αποκομιδή των απορριμμάτων στο Ναυάγιο; «Είναι μια φωτογραφία πολύ άσχημη αλλά ήταν μια αστοχία, μια κακή συγκυρία, δεν είναι αυτή η εικόνα που επικρατεί στην παραλία», λέει στο kathimerini.gr o αντιδήμαρχος Ζακύνθου, Νικήτας Σπίνος και προσθέτει: «Η δημοτική αρχή πάντως, δεν έχει πια την ευθύνη λειτουργίας του χώρου. Την ευθύνη την έχει το υπουργείο Τουρισμού, μέσα από την επιτροπή που δημιούργησε για τη διαχείριση του Ναυαγίου. Μάλιστα, στη λειτουργία της επιτροπής αναφέρεται και η “περιβαλλοντική προστασία’’ της περιοχής. Τα σκουπίδια στο Ναυάγιο δεν εμπίπτουν άραγε στην περιβαλλοντική προστασία;»
Να σημειωθεί πως τον Δεκέμβριο του 2021, με πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού, δημιουργήθηκε η «Επιτροπή Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας Ναυαγίου Ζακύνθου», με αντικείμενο της την αποκατάσταση των επικίνδυνων τμημάτων της παραλίας, τη δημιουργία περίφραξης στα δύσκολα σημεία κ.ά.
Στην ερώτηση της «Κ» ποιός συνέλεγε τα απορρίμματα μέχρι τη δημιουργία της εν λόγω επιτροπής, ο κος Σπίνος μας απάντησε πως τη συγκεκριμένη δουλειά έκανε ένας υπάλληλος του δήμου, ο οποίος επέβλεπε μαζί με άλλους την παραλία για τα ζητήματα ασφάλειας μέχρι να αναλάβει η επιτροπή του υπουργείου.
Το υπουργείο με τη σειρά του, αναφέρει ότι όπως συμβαίνει σε κάθε περιοχή της χώρας έτσι και στο Ναυάγιο, η ευθύνη για τη συλλογή των απορριμμάτων ανήκει στη δημοτική αρχή. Όπως σημειώνει και η Αλεξάνδρα Παπαλιάκου, πρόεδρος της «Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυάγιου Ζακύνθου» σε επιστολή της στον δήμαρχο του νησιού, Νικήτα Αρετάκη: «Όπως γνωρίζετε στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου Ζακύνθου, βάση του άρθρου 68, ν. 4875/2021 (Α΄250) όπως ισχύει, δεν εμπίπτει η αποκομιδή των απορριμμάτων, διαδικασία που ήταν και παραμένει ευθύνη της Δημοτικής Αρχής».
Πάντως, εν μέσω κορύφωσης της τουριστικής σεζόν, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, θέλει να επικρατήσει αυτήν την στιγμή ενωτική διάθεση και το θέμα να λυθεί άμεσα σε αυτή τη νευραλγική περίοδο για τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας.
Όπως δήλωσε σήμερα νωρίτερα σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή στον ANT1: «Ο ρόλος μου είναι ενωτικός και η δική μου παράκληση προς όλους είναι να μπορέσουμε με όποια προβλήματα υπάρχουν – εγώ καταλαβαίνω και τους δημοτικούς άρχοντες, τις εκάστοτε δυσκολίες που υπάρχουν αναφορικά με την αποκομιδή απορριμμάτων στα νησιά – όλοι μαζί, ομαδικά, εθνικά να δούμε αυτή την προσπάθεια. Δεν τιμούν τη χώρα αυτές οι εικόνες και δεν θα ήθελα να επαναληφθούν».
Τι ισχυρίζονται οι ιδιοκτήτες των τουριστικών πλοίων
Η «Κ» συνομίλησε και με τον Διονύση Γιατρά, πρόεδρο της κοινοπραξίας τουριστικών πλοίων «Πόρτο Βρώμη – Μαριές» (τα πλοιάρια που μεταφέρουν από διάφορα σημεία της Ζακύνθου τους επισκέπτες στο Ναυάγιο) ο οποίος «αδειάζει» τον Δήμο στο θέμα της αποκομιδής απορριμμάτων.
Ο ίδιος μας είπε τα εξής: «Η παραλία καθαρίζεται εδώ και χρόνια από εμάς. Ο δήμος ήταν απών και πριν τη σύσταση της επιτροπής. Ούτε η επιτροπή που μόλις ήρθε στο νησί ασχολείται με αυτό. Εμείς τα συλλέγουμε και τα μεταφέρουμε με τα πλοιάρια μας στο λιμάνι. Ενίοτε υπάρχουν και προσπάθειες από περιβαλλοντικές οργανώσεις για την αποκομιδή τους».
Σύμφωνα με τον κο Γιατρά, το ίδιο συνέβη και με το θλιβερό ενσταντανέ που έκανε τον γύρο του κόσμου. Ελλείψει κάδων στην παραλία αλλά και σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων, τα σκουπίδια τα μάζεψαν τελικά οι εργαζόμενοι της κοινοπραξίας.
Η κατολίσθηση του 2018 και η δημιουργία των τριών ζωνών ασφαλείας
Εκτός από τα απορρίμματα τα οποία βρέθηκαν στον «αφρό» της επικαιρότητας, στο Ναυάγιο σημαντικό και χρόνιο είναι και το ζήτημα της ασφάλειας των επισκεπτών.
Το καλοκαίρι του 2018 μια κατολίσθηση τριών μεγάλων βράχων πάνω στην παραλία, την ώρα που εκατοντάδες επισκέπτες βρίσκονταν εκεί, οδήγησε στον ελαφρύ τραυματισμό τριών τουριστών αλλά και στο κλείσιμο της διάσημης παραλίας για την υπόλοιπη σεζόν.
Το 2019 η παραλία άνοιξε ξανά με τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Αθηνών και με τον Ευθύμη Λέκκα, πρόεδρο του τμήματος Γεωλογίας του ΕΚΠΑ και του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ), να παρουσιάζει το σχέδιο διαχείρισης των επισκεπτών στην παραλία.
Σύμφωνα με αυτό, το Ναυάγιο χωρίζεται σε τρεις ζώνες διαχείρισης: στην πρώτη ζώνη η πρόσβαση είναι ελεύθερη με κάποιους όρους, η δεύτερη ζώνη θεωρείται επιτηρούμενη και καθίσταται μη επισκέψιμη μετά από μια καταρρακτώδη βροχή ή έναν σεισμό κτλ. και η τρίτη είναι η απαγορευμένη ζώνη και αφορά κυρίως στο σημείο που βρίσκεται πλησίον του γκρεμού.
Σε επικοινωνία που είχε το kathimerini.gr με τον κο Λέκκα, ο ίδιος σημειώνει πως η εν λόγω – «δύσκολη» μορφολογικά – παραλία συνεχίζει να απαιτεί πολύ προσεχτική και διαρκή επιτήρηση των ζωνών ασφαλείας που χαράχτηκαν από το Πανεπιστήμιο Αθηνών μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες αποκατάστασης και δημιουργίας έργων ασφαλείας.
Μιλώντας στην «Κ», πηγές του υπουργείου Τουρισμού σημειώσαν πως οι εργασίες αποκατάστασης στην παραλία και στο πλοίο είναι αυτήν την στιγμή σε εξέλιξη αλλά, σε κάθε περίπτωση, θα χρειαστεί και άλλος χρόνος μέχρι να πάρει το τουριστικό αυτό μέρος την τελική του μορφή.
Αυτό που έχει γίνει για την ώρα είναι μια υποτυπώδης περίφραξη με σκοινάκια γύρω από το ναυάγιο. Θεωρητικά, το κοινό απαγορεύεται να πλησιάζει πολύ κοντά στο πλοίο, παρ’ όλα αυτά, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, κάποιοι τουρίστες περνάνε τα σχοινάκια και στέκονται πολύ κοντά στις λαμαρίνες.
Να σημειωθεί πως μέσα στις εργασίες της επιτροπής είναι η συντήρηση και αποκατάσταση του Ναυαγίου, από το οποίο έχει απομείνει κατά βάση ο σκελετός. Στην παραλία υπάρχουν πάντως ήδη εργαζόμενοι εταιρείας security για να επιβλέπουν την όλη κατάσταση ενώ το πιο επικίνδυνο σημείο απ’ όλα που είναι το σημείο κοντά στον γκρεμό.
H πρόσβαση από τον δρόμο έχει απαγορευτεί μετά από την κατολίσθηση αλλά και επειδή πολύς κόσμος επιδείκνυε επικίνδυνη συμπεριφορά, ακροβατώντας στο χείλος του γκρεμού για μια φωτογραφία. Το 2017 μάλιστα μια 22χρονη γυναίκα από την Κούβα έχασε τη ζωή της στη συγκεριμένη παραλία, όταν στάθηκε πάνω από τον γκρεμό και προσπάθησε να βγάλει μια selfie…
Πηγή: kathimerini.gr