Τα σχέδια σε Μετρό, σιδηρόδρομο για Ραφήνα, Λαύριο, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Καλαμπάκα, Βόλο, Ορμένιο
Μετρό και σιδηρόδρομος στο προσκήνιο των έργων στα οποία στοχεύει το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.
Με τις εκκρεμότητες σε μεγάλα έργα που είτε είχαν μπλοκάρει, είτε είχαν καθυστερήσει να έχουν σχεδόν όλες δρομολογηθεί, στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ δίδεται πλέον βάση στην επόμενη ημέρα. Αυτό που αναμένεται πλέον είναι η απόφαση για το Πάτρα-Πύργος που θα δώσει το πράσινο φως, απόφαση που όπως όλα συνηγορούν δεν θα αργήσει να βγει και να οριστικοποιήσει την έναρξη του μεγάλου έργου.
Η επόμενη ημέρα ποια είναι όμως; δεν είναι κρυφό μυστικό πως η επόμενη ημέρα αφορά έργα σταθερής τροχιάς και τα σιδηροδρομικά και έργα Μετρό θα κυριαρχήσουν στον κατασκευαστικό κλάδο. Το μεγάλο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ και οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας που φτάνουν τα 3 δισ. ευρώ θα δώσουν τον τόνο τα επόμενα χρόνια.
Σιδηρόδρομος και Μετρό
Η ΕΡΓΟΣΕ θα προκηρύξει έξι έργα με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου (επέκταση προαστιακού σε Ραφήνα και Λαύριο, Ρίο-Λιμένας-Πάτρας, Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Ξάνθη, σύνδεση λιμένα Θεσσαλονίκης με σιδ.δίκτυο) αλλά και έργα με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ (β` φάση Αθήνας, ηλεκτροκίνηση σε Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Κιάτο-Αίγιο ενώ τρέχουν οι διαγωνισμοί για το Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Λάρισα-Βόλος).
Στην Αττικό Μετρό ετοιμάζονται πυρετωδώς για την δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος), ενώ σε τροχιά μελετών έχουν μπει οι επεκτάσεις προς Γλυφάδα, Καλλιθέα, Πετρούπολη και Εθνική Οδό.
Αυτά τα έργα ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ και κάλλιστα μπορούν να χαρακτηρίσουν την δεκαετία που τρέχει ως την “εποχή της σιδηροτροχιάς”. Είναι ομολογουμένως μία στροφή στα μεγάλα έργα της χώρας.
Βέβαια σε επίπεδο κλασικών υποδομών, τα οδικά έργα δεν πρόκειται να λείψουν. Πέρα από τον ΒΟΑΚ, το Καλαμάτα-Μεθώνη και το fly-over της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης οι διαγωνισμοί των οποίων ήδη τρέχουν, θα περιμένουμε να προστεθεί η Παράκαμψη Χαλκίδας, η Παράκαμψη Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και το Δράμα-Αμφίπολη.
Αλλαγή φιλοσοφίας
Είναι όμως πασιφανές ότι έχει αλλάξει η φιλοσοφία αναφορικά με τις προτεραιότητες της χώρας στα έργα υποδομής. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η Ελλάδα έχει μείνει πολύ πίσω στα σιδηροδρομικά έργα και το γεγονός ότι η Ευρώπη δίνει προβάδισμα στο τρένο είναι μία χρυσή ευκαιρία για να δρομολογηθούν έργα που προηγουμένως ήταν αδύνατον ή αρκετά δύσκολο να προχωρήσουν.
Σε επίπεδο μελετών ο ΟΣΕ επίσης τρέχει μελέτες για το δυτικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, έργα που θα μπορέσουν να ωριμάσουν αυτή τη δεκαετία αλλά να τρέξουν στο μέλλον, δημιουργώντας για πρώτη φορά ένα συνεκτικό, διευρυμένο και επαρκές εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε αυτό περιμένουμε και τις ενέργειες για την επαναδραστηριοποίηση των γραμμών προς τον Πύργο, το Ναύπλιο και την Τρίπολη και γιατί όχι την Καλαμάτα για την οριστική αναγέννηση του σιδηρόδρομου της χώρας που εδώ και χρόνια έχει ρόλο κομπάρσου στις μεταφορές.
Τα έργα στη Θεσσαλονίκη
Τέλος, ανάπτυξη στα μέσα σταθερής τροχιάς αναμένεται και στη Θεσσαλονίκη μιας και ωριμάζουν δύο επεκτάσεις του Μετρό, αυτή προς δυτικά και η δεύτερη μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία. Επίσης προγραμματίζεται η δημοπράτηση για τον δυτικό προαστιακό σιδηρόδρομο, ένα πλέγμα γραμμών που θα συνδέει το Μετρό και το λιμάνι με τις δυτικές συνοικίες της πόλης που δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτό.
Σε όλο αυτό το πρόγραμμα σημαντική συμβολή θα έχει και η αλλαγή του ν.4412 καθώς θα χρειαστεί να τρέξουν σχεδόν παράλληλα πολλά έργα και η επιτάχυνση των διαδικασιών θα είναι μονόδρομος για να δούμε τελικά όλη αυτή την πληθώρα έργων να πραγματοποιείται.
Πηγή: ypodomes.gr