Μετρό Αθήνας: Οι συρμοί γίνονται αυτόματοι και ανακαινίζονται στη Γραμμή 1
Τόσο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσο και σε ΟΑΣΑ και ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ, ο σχεδιασμός προχωρά με την ενίσχυση του τροχαίου υλικού αλλά και των δρομολογίων. Κινήσεις γίνονται και στο δίκτυο του Μετρό με στόχο την αναβάθμιση της ασφάλειας.
Με τα μάτια στην μετά-covid εποχή οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ετοιμάζονται για την "μεγάλη επιστροφή" των επιβατών. Ενώ σταδιακά τα περιοριστικά μέτρα αρχίζουν και μειώνονται, οι ανάγκες για την καθημερινή μετακίνηση των Αθηναίων αναμένεται να αυξηθούν και μετά το καλοκαίρι να έχουμε επιστρέψει σε μεγάλο βαθμό σε μία -νέα- κανονικότητα.
Τόσο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσο και σε ΟΑΣΑ και ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ, ο σχεδιασμός προχωρά με την ενίσχυση του τροχαίου υλικού αλλά και των δρομολογίων. Μετά την ολοκλήρωση της προμήθειας 300 λεωφορείων με leasing, αναμένεται να προχωρήσει και ο διαγωνισμός για τα συνολικά 1.300 λεωφορεία που θα βγουν στους δρόμους της Αθήνας.
Ολυμπιακός: Ο Φουρνιέ κάνει τη διαφορά
Οι κινήσεις για την αναβάθμιση στο Μετρό
Κινήσεις γίνονται όμως και στο δίκτυο του Μετρό με στόχο την αναβάθμιση της ασφάλειας και της εμπειρίας του ταξιδιού. Μία πρώτη κίνηση ήταν η ΣΤΑΣΥ να ενεργοποιήσει το σύστημα ATP (Automatic Train Protection) το οποίο αναβαθμίζει τη λειτουργία των συρμών. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για ένα σύστημα που ήδη λειτουργεί στις γραμμές 2 και 3 και πλέον εγκαθίσταται και στην γραμμή 1.
Αυτό που κάνει, είναι να "ελέγχει" την ταχύτητα των τρένων αλλά και να προκαθορίσει τα σημεία που ο συρμός σταματά. Στο θέμα της ταχύτητας, ορίζεται η μάξιμουμ επίδοση (συνήθως τα 80 χλμ ανά ώρα) και αυτό εξασφαλίζει ότι δεν θα ξεπεραστεί. Επίσης εξασφαλίζει την ομαλή στάση του συρμού όταν εισέρχεται σε ένα σταθμό. Χάρη στο σύστημα αυτό, ο συρμός "γνωρίζει" το προκαθορισμένο σημείο στάσης με απόκλιση εκατοστών.
Τα δύο αυτά συστήματα λειτουργούν επικουρικά για τον οδηγό και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας και ταξιδιού για τον επιβάτη. Σε κάποια τμήματα έχει τεθεί σε λειτουργία όμως το ΑΤΡ εκτιμάται πως θα να λειτουργήσει σε όλη τη γραμμή 1 το ερχόμενο Φθινόπωρο.
Αναβάθμιση των συρμών και στις γραμμές 2 και 3
Ακόμα ένα σύστημα που όμως ενεργοποιείται είναι το λεγόμενο ATO (Automatic Train Operation). To σύστημα αυτό που εγκαταστάθηκε από την Αττικό Μετρό στους συρμούς των γραμμών 2 και 3 αποφασίστηκε από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ να ενεργοποιηθεί.
Τι κάνει; Κατά κάποιο τρόπο "αυτοματοποιεί" τον συρμό, ο οποίος λειτουργεί όπως όταν μπαίνει ο αυτόματος πιλότος στα αεροπλάνα. Με την εκκίνηση του συρμού από ένα σταθμό, το ΑΤΟ αναλαμβάνει γνωρίζοντας την πορεία και ο οδηγός επεμβαίνει όπου χρειαστεί.
Με τη χρήση αυτού του συστήματος επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας σε ποσοστό που εκτιμάται ότι φτάνει μέχρι και το 30% μιας και επιλέγει την βέλτιστη ταχύτητα κάθε διαδρομής. Επίσης ανεβάζει σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας, περιορίζοντας σημαντικά τον παράγοντα "ανθρώπινο λάθος". Είναι ένας σημαντικός βοηθός για τους μηχανοδηγούς που θα έχουν μία επιπλέον βοήθεια στο δύσκολο καθημερινό τους έργο.
Προς το παρόν, η εγκατάσταση του συστήματος αυτοματισμού αφορά στην Γραμμή 2. Στη Γραμμή 3 το ΑΤΟ θα μπορέσει να λειτουργήσει με την απόδοση σε λειτουργία της επέκτασης μέχρι το Δημοτικό Θέατρο, το καλοκαίρι του 2022.
Στο νέο ΕΣΠΑ η προμήθεια-αναβάθμιση συρμών
Στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ, έχει αποφασιστεί η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 δύο σημαντικών έργων αναβάθμισης του συστήματος Μετρό της πρωτεύουσας. Το πρώτο είναι η ανακαίνιση 15 συρμών 8ης παραλαβής της Γραμμής 1 του Μετρό και το δεύτερο είναι η προμήθεια 7 διρευματικών συρμών για τη Γραμμή 3 και την εξυπηρέτηση των δρομολογίων προς το Αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος".
Τα δύο έργα είναι απαραίτητα μιας και στη γραμμή 1 οι περισσότεροι συρμοί, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της ΣΤΑΣΥ, είναι σε κακή κατάσταση, είτε λόγω παλαιότητας, είτε λόγω "αθλιότητας" με τα συρμούς που είναι μουτζουρωμένοι και φθαρμένοι. Η ανακαίνιση των 15 συρμών θα τους δώσει μία δεύτερη ζωή και θα συμβάλει στο να μην αισθάνονται οι επιβάτες της πρώτης γραμμής ως Β` κατηγορίας.
Η προμήθεια των διρευματικών συρμών (δηλαδή που μπορούν να λειτουργήσουν είτε τραβώντας ρεύμα από την 3η γραμμή στο έδαφος, είτε από παντογράφο, είναι μία αναγκαιότητα που λόγω κορωνοϊού πήρε παράταση. Οι συρμοί που λειτουργούν αδιάκοπα από το 2004 δεν είναι πλέον αρκετοί για το δρομολόγιο προς Αεροδρόμιο. Η σταδιακή αύξηση των αερομεταφορών από το καλοκαίρι βοηθά στην αντιμετώπιση της έλλειψης αυτής.
Στόχος είναι μέχρι το 2025 να έχουν ολοκληρωθεί και οι δύο προμήθειες.
Πηγή: News247.gr