Στα 9 ναυτικά μίλια από το Καστελόριζο το Oruc Reis - Στη Λευκωσία ο Πρωθυπουργός
Μετά τη συμφωνία με την Αλβανία για προσφυγή στη Χάγη για το θέμα της ΑΟΖ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί σήμερα στη Λευκωσία για την τριμερή Ελλάδας- Κύπρου- Αιγύπτου.
Με το Oruc Reis να έχει φτάσει στα εννέα ναυτικά μίλια από το Καστελόριζο χθες, η ελληνική κυβέρνηση επιλέγει “επιθετική” διπλωματία θέτοντας ζήτημα για την τελωνειακή ένωση ΕΕ- Τουρκίας και για την πώληση όπλων στην Άγκυρα από Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, ενώ ταυτόχρονα σπεύδει να “κυκλώσει” τη γειτονική χώρα για το θέμα της ΑΟΖ από την Αλβανία μέχρι την Αίγυπτο.
Η επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια χθες στα Τίρανα έθεσε τις βάσεις για να υπάρξουν στο μέλλον “καλές ειδήσεις” όσον αφορά στο θέμα της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών με την Αλβανία, το οποίο εκκρεμεί για περισσότερο από μία δεκαετία, από τότε που ο σημερινός πρωθυπουργός Έντι Ράμα ως πολιτικός της αντιπολίτευσης είχε ναρκοθετήσει τη συμφωνία που είχε κλείσει η τότε κυβέρνηση Καραμανλή.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Κυρίως όμως το γεγονός ότι Ελλάδα και Αλβανία συμφώνησαν να υπογράψουν συνυποσχετικό προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών τους, αναμένεται να αποτελέσει επιχείρημα και μοντέλο για την ελληνική επιχειρηματολογία απέναντι στην Τουρκία.
Επιχείρημα αποτελεί και η συμφωνία για την ΑΟΖ με την Αίγυπτο, η συνεργασία της Ελλάδας με την οποία στο πλαίσιο και της τριμερούς με την Κύπρο, γίνεται όλο και πιο στενή. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος χθες συνομίλησε και με τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζονσον για τις προκλήσεις της Τουρκίας και το Κυπριακό, θα βρεθεί σήμερα στη Λευκωσία, όπου θα έχει αρχικά διαδοχικές ξεχωριστές συναντήσεις με τον Κύπριο Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη και τον Πρόεδρο της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι, ενώ μετά τις εργασίες της τριμερούς οι ηγέτες θα πραγματοποιήσουν κοινές δηλώσεις.
Υπενθυμίζεται ότι τη σύγκληση της τριμερούς είχαν συμφωνήσει ο κ.Μητσοτάκης και ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου Σάμεχ Σούκρι σε συνάντηση τους στις 15 Σεπτεμβρίου, ενώ την ίδια ημέρα ο επικεφαλής της αιγυπτιακής διπλωματίας είχε συμφωνήσει με τον κ. Δένδια τη συνέχιση της οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών.
Η συμφωνία Ελλάδας – Αιγύπτου για μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ δεν είχε συμπεριλάβει ως γνωστόν την περιοχή του Καστελόριζου, η οποία αποτελεί και το επίμαχο θέμα για την Τουρκία. Και αυτό καθώς εάν Ελλάδα, Αίγυπτος και Κύπρος προχωρήσουν στην οριοθέτηση στο τρίγωνο όπου συναντώνται οι τρεις ΑΟΖ τους, λόγω της ύπαρξης και της πλήρης επήρειας του Καστελόριζου, κόβουν την έξοδο της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Εάν δεν υπήρχε το Καστελόριζο στο χάρτη, η τουρκική ΑΟΖ θα χώριζε τις ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου και θα εκτεινόταν νοτίως της Ρόδου.
Η Άγκυρα εν τω μεταξύ συνεχίζει την τακτική του να ανοίγει και άλλα θέματα, καθώς χθες με νέα NAVTEX αντιδρώντας σε ελληνικές ασκήσεις στο Αιγαίο, έθεσε και πάλι θέμα αποστρατικοποίησης Λήμνου, Σαμοθράκης και Άη Στράτη.
Στην... άμυνα η Γερμανία για τις εξαγωγές όπλων στην Τουρκία
Εν τω μεταξύ, η πρώτη απάντηση του Βερολίνου στην επιστολή Δένδια για φρένο στις πωλήσεις γερμανικών όπλων στην Τουρκία ήρθε χθες διά του γερμανικού ΥΠΕΞ, το οποίο σύμφωνα με τη Deutsche Welle δήλωσε ότι ο αριθμός των αδειών για εξαγωγές στην Άγκυρα βρίσκονται “σε πολύ χαμηλό επίπεδο” και πως τα τελευταία χρόνια η γερμανική κυβέρνηση δεν έχει εκδώσει νέες άδειες εξαγωγής για “κρίσιμους εξοπλισμούς”, που θα μπορούσε η Τουρκία να χρησιμοποιήσει “στο πλαίσιο περιφερειακών στρατιωτικών επιχειρήσεων”.
Το ΥΠΕΞ της Γερμανίας διαβεβαίωσε επίσης ότι η γερμανική κυβέρνηση “σε στενή συνεργασία με τους εταίρους στην ΕΕ” εξετάζει τις αποφάσεις για εξαγωγές όπλων λαμβάνοντας υπόψη την περιφερειακή κατάσταση ασφάλειας.
Οι γερμανικές εξαγωγές όπλων στην Τουρκία αφορούν κυρίως προϊόντα που σχετίζονται με τα έξι υποβρύχια της «Κλάσης 214» του γερμανικού ομίλου ThyssenKrupp Marine Systems.
Η Τουρκία ήταν το 2018 και το 2019 ο σημαντικότερος προορισμός γερμανικών όπλων στο εξωτερικό, καθώς εισήγαγε οπλικά συστήματα αξίας αξίας 584,7 εκ. ευρώ από τη Γερμανία. Η εξαγωγή των εξαρτημάτων των υποβρυχίων, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία, εγκρίθηκε ήδη το 2009 και διασφαλίστηκε με εγγύηση Hermes του γερμανικού κράτους ύψους 2,4 δισ ευρώ, για αυτό και ο Βερολίνο δεν θέλει να σταματήσει το πρόγραμμα.
Η Τουρκία είναι όμως καλός πελάτης και των αμυντικών βιομηχανιών της Ισπανίας και της Ιταλίας. Ωστόσο, η Αθήνα ιδίως επιδιώκει να ανατρέψει τις γερμανικές εξαγωγές καθώς αφορούν στην ενίσχυση του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, το οποιο αντιμετωπίζει στο Καστελόριζο το ελληνικό πολεμικό ναυτικό.
Πηγή: News247.gr