Τι ήταν ο Twin Spark κινητήρας της Alfa Romeo;
Στη δεκαετία του '90 οι κινητήρες 1.3-1.8 λίτρων αποτελούσαν την ατμομηχανή της ελληνικής αγοράς, με τις αποδόσεις να απαντώνται σε ένα είδος «πλαφόν». Το οποίο, ένας άλλος κινητήρας φρόντιζε να παραβιάζει: Ο Twin Spark της Alfa Romeo.
Θα θυμάστε πως στη δεκαετία του 90, downsizing δεν υπήρχε. Τούρμπο τοποθετούνταν σχεδόν αποκλειστικά σε αυτοκίνητα επιδόσεων, αφήνοντας τα mainstream μοντέλα με ατμοσφαιρική αναπνοή. Κινητήρες 1.3-1.8 λίτρων αποτελούσαν την ατμομηχανή της ελληνικής αγοράς, με τις αποδόσεις να απαντώνται σε ένα είδος «πλαφόν». Το οποίο, ένας άλλος κινητήρας φρόντιζε να παραβιάζει. Αυτός ήταν ο Twin Spark της Alfa Romeo.
Οι περισσότεροι τον θυμούνται από τις 145/146, 147, 155 και 156. Ειδικότερα για τις 145/146, τα ιταλικά μοτέρ χάριζαν αποδόσεις και επιδόσεις πρωτόγνωρες αναλογικά με τα κυβικά τους. Εν έτει 1997, τα περισσότερα 1.400άρια απέδιδαν 75-85 ίππους (μόνο το Civic 1.4 ξεχώριζε στα 90 άλογα, o 1.4 16V 101 PS της VW δεν ήρθε πριν το 2000). Ο Twin Spark ανέβαινε στα 103 άλογα. Αναλόγως για τα 1.6 λίτρα, τα Peugeot 406 και Citroen Xantia δεν έφταναν ούτε στους 100 ίππους, σταματώντας στα 90-95. Το Passat 1.6 ήταν στα 101, ενώ η BMW 316i E36 στα 105. Η 156 επισκίαζε τους πάντες με 120 άλογα, έχοντας μόνο τα 116 του Hyundai Lantra και τα 110 του Toyota Carina E να την συναγωνίζονται. Η εν λόγω τεχνολογία, ωστόσο, υπήρχε πολύ πριν.
Ολυμπιακός: Ψάχνοντας το εύκολο γκολ...
H πρώτη εφαρμογή της δίμπουζης τεχνοτροπίας συναντάται στα 1914 και την ALFA 40/60 GP. Μια δημιουργία του Giuseppe Merosi και ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα της Ιστορίας με επικεφαλής εκκεντροφόρους. Το τετρακύλινδρο σύνολο των 4.5 λίτρων διέθετε συνολικά 8 μπουζί, αποδίδοντας αρχικά 88 ίππους στις 2.950 σ.α.λ. Η αναβαθμισμένη εκδοχή του 1921 έφτασε στα 102 άλογα στις 3.000 σ.α.λ., με την GP να επιταχύνει μέχρι τα 140-149 χλμ./ώρα. (αναλόγως έκδοσης). Οι εκκεντροφόροι επικεφαλής δεν πέρασαν στις Alfa παραγωγής, μέχρι το 1927 και την 6C. Τα δυο μπουζί στον κύλινδρο, άργησαν πολύ περισσότερο.
Ενώ αγωνιστικά οι Twin Spark υπήρχαν από την δεκαετία του 60, στις GTA και TZ, στα πολιτικά αυτοκίνητα δεν βρήκαν το δρόμο πριν το 1987 και την 164 (αργότερα την ίδια χρονιά και στην 75). Η ιταλική λιμουζίνα εμφανίστηκε με έναν 2.0λιτρο 8βάλβιδο τετρακύλινδρο κινητήρα, αποδίδοντας 147 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. και 186 Nm στις 3.000 σ.α.λ. Οι επιδόσεις που εξασφάλιζε στην 164 2.0 TS ήταν πολύ καλές για τα δεδομένα της εποχής, με τα πρώτα 100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 9,2 δλ. και την τελική να φτάνει στα 215 χλμ./ώρα. Τι έκανε, τώρα, η τεχνολογία των δυο μπουζί;
H τεχνολογία διπλής ανάφλεξης, όπως ονομάζεται, μεγιστοποιεί το μέτωπο της φλόγας κατά τη φάση της καύσης. Κανονικά, ένα μπουζί τοποθετημένο ανάμεσα στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, δίνει το έναυσμα και η φλόγα μεταδίδεται στο συμπιεσμένο μείγμα βάση σχεδιασμού θαλάμου και πιστονιού. Με τα δύο μπουζί, η φλόγα ταξιδεύει στο μισό διάστημα εντός του θαλάμου καύσης, μειώνοντας το αβάνς, βελτιστοποιώντας το μέτωπο και περιορίζοντας τα άκαυστα μόρια καυσίμου. Δραπετεύει πολλή λιγότερη άκαυστη βενζίνη προς την εξάτμιση δηλαδή, μειώνοντας την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Παράλληλα, η θερμοδυναμική απόδοση του μοτέρ αυξάνεται, συμπαρασύροντας την απόδοση.
Στα μεταγενέστερα 16βάλβιδα σύνολα, η μεθοδολογία άλλαξε ελαφρώς. Η παρουσία 4 βαλβίδων ανά κύλινδρο οδήγησε τους μηχανικούς στην διαφοροποίηση του μεγέθους των 2 μπουζί, αλλά και την διαφορετική τοποθέτησή των. Στους 8βάλβιδους Twin Spark το μέγεθος είναι κοινό, ο σπινθηρισμός ταυτόχρονος και η διάταξη δίπλα-δίπλα.
Στους 16βάλβιδους, συναντάμε ένα μεγάλο κι ένα μικρό μπουζί. Το πρώτο είναι 14 χλστ. και παίρνει θέση στο κέντρο του θαλάμου, ενώ το δεύτερο είναι 10 χλστ. και βρίσκεται στην άκρη, ανάμεσα σε μια βαλβίδα εισαγωγής και μια εξαγωγής. Ο σπινθηρισμός είναι σειριακός, με το μικρότερο μπουζί να ακολουθεί το κεντρικό και να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στις χαμηλές στροφές, αλλά και τις συνθήκες με χαμηλό φορτίο. Προσφέρει τη δυνατότητα για λειτουργία με πολύ φτωχό μείγμα, της τάξης του 18:1, μειώνοντας την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων.
Οι Twin Spark έμειναν στην παραγωγή μέχρι το 2010, όταν και σήμανε το τέλος παραγωγής για την 147. Οι 1.8 και 2.0 TS αντικαταστάθηκαν από τους 1.8 MPI, 1.9 και 2.2 JTS, ενώ ο 1.6 TS (ο 1.4 είχε αποσυρθεί μαζί με τις 145/146) από τους 1.4 MPI και TB (σειρά Multiair). Πάμε να θυμηθούμε τους Twin Spark και ποιες Alfa τους φόρεσαν:
8βάλβιδοι
- 1.7 λτ. (1.749 κ.εκ.), 114 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 146 Nm στις 3.500 σ.α.λ. (155)
- 1.8 λτ. (1.773 κ.εκ) 133 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 165 Nm στις 5.000 σ.α.λ. (155)
- 2.0 λτ. (1.962 κ.εκ.) 148 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ. και 186 Nm στις 3.000 σ.α.λ. (164, 75)
- 2.0 λτ. (1.995 κ.εκ) 141 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 187 Nm στις 5.000 σ.α.λ. (155)
16βάλβιδοι
- 1.4 λτ. (1.370 κ.εκ.), 103 ίπποι στις 6.300 σ.α.λ. και 124 Nm στις 4.600 rpm (145, 146)
- 1.6 λτ. (1.598 κ.εκ.), 105–120 ίπποι στις 5.600-6.200 σ.αλ. και 140–146 Nm στις 4.200-4.500 σ.α.λ. (η έκδοση με τα 105 άλογα στις 145/146 προ facelift, αυτή με τα 120 στις 145/146 μετά από αυτό, 147, 156)
- 1.8 λτ (1.747 κ.εκ.), 140–144 ίπποι στις 6500 rpm και 163–169 Nm στις 3.500-3.900 σ.α.λ. (155, 145/146, 147, 156, GTV, Spider, GT)
- 2.0 λτ. (1.970 κ.εκ.), 150–155 ίπποι στις 6.400 σ.α.λ. και 181–187 Nm στις 3.500-3.800 σ.α.λ. (155, 145/146, 147, 156, GTV, Spider, GT)
Πηγή: autogreeknews.gr