Οδηγείς γρήγορα ηλεκτρικό; Κερδίζεις αυτονομία!
Η αυτονομία των ηλεκτρικών επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.
Η ταχύτητα αναμφίβολα είναι ένας από τους κυριότερους. Αφενός γιατί ισχύει η ίδια συνθήκη με κάθε κινητήρα (όσο περισσότερος πατάς το γκάζι, τόσο περισσότερο καις), αφετέρου γιατί εδώ υπάρχει και η ιδιαιτερότητα της ανάκτησης ενέργειας. Ακόμα κι αν δεν κινείσαι με ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες, αν το δεξί πόδι είναι μονίμως στο αντίστοιχο πεντάλ η αυτονομία μειώνεται άρδην, καθώς δεν μπορεί να βοηθήσει η ανάκτηση ενέργειας.
Κι όμως, σε μια και μόνο περίπτωση το γκάζι δρα ευεργετικά για την αυτονομία – και μάλιστα σε μια από τις πιο δύσκολες συνθήκες που μπορεί να συναντήσει ένα ηλεκτρικό: το κρύο! Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας τηλεμετρίας εταιρικών στόλων, Geotab, όταν ένα EV οδηγείται πιο γρήγορα στο κρύο μπορεί να διανύσει περισσότερα χιλιόμετρα με μια φόρτιση, από όταν η ταχύτητα είναι χαμηλή. Όπως έδειξαν τα δεδομένα από 500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 2.000 βαν, η ιδανική ταχύτητα για επίτευξη μέγιστης αυτονομίας στους 20 βαθμούς Κελσίου είναι 32 χλμ./ώρα. Στους 0 βαθμούς, ωστόσο, η κατάσταση αλλάζει και θα πρέπει να κινείται με 48-64 χλμ./ώρα!
Ολυμπιακός: Ψάχνοντας το εύκολο γκολ...
Η οξύμωρη αυτή εικόνα οφείλεται στη χρήση του κλιματισμού. Όταν ένα ηλεκτρικό κινείται σε «ζεστή» ταχύτητα ενώ έξω επικρατεί ψύχος, μένει περισσότερη ώρα στο δρόμο, άρα λειτουργεί περισσότερο η θέρμανση. Αν οδηγείς πιο γρήγορα τότε φτάνεις ταχύτερα στον προορισμό σου, συνεπώς η μπαταρία επιβαρύνεται λιγότερο από τη χρήση του κλιματισμού. Είναι χαρακτηριστικό, δε, πως σε ταχύτητες 110-130 χλμ./ώρα (τυπικές αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή, «Αχίλλειος πτέρνα» των EVs υπό κανονικές συνθήκες), η απόκλιση στην αυτονομία μεταξύ κανονικής και χαμηλής θερμοκρασίας μειώνεται. Ενώ, δηλαδή, με 20 βαθμούς και ταχύτητα 110 χλμ./ώρα η αυτονομία φτάνει στα 394 χλμ., με το θερμόμετρο στο 0 χάνει μόλις 40 χλμ. Ενδεικτικά, το κενό στα 30 χλμ./ώρα (στο peak της αυτονομίας) αγγίζει τα 217 χλμ. (από 620 σε 394)!
Αποσαφηνίζεται και υπογραμμίζεται, πάντως, το γεγονός πως σε καμία των περιπτώσεων η αυτονομία στο κρύο δεν ξεπερνά εκείνη σε κανονικές θερμοκρασίες. Αυτό που αλλάζει είναι η επίδραση της ταχύτητας στην αυτονομία και οι αποκλίσεις μεταξύ των δυο καταστάσεων.
Πηγή: autogreeknews.gr