Τυμφρηστός: Το χωριό με τις φιδίσιες διαδρομές και την περιβόητη σήραγγα
Ο Τυμφρηστός είναι το πιο χαρακτηριστικό ορεινό χωριό που συναντά κανείς στο ταξίδι του και στην διαδρομή από Λαμία προς Καρπενήσι.
Η κοινή μάλιστα ονομασία με το όρος που υψώνεται ως τα 2315 μέτρα πάνω από το Καρπενήσι, ανάμεσα στον νομό Ευρυτανίας και Φθιώτιδας είναι ίσως και ο λόγος που πολλοί αναγνωρίζουν το χωριό Τυμφρηστός ακόμα και εάν δεν έχουν περπατήσει ποτέ τα υπέροχα πλακόστρωτα στενά του.
Σήμα κατατεθέν του χωριού είναι οι αλλεπάλληλες κατηφορικές ή ανηφορικές στροφές καθώς και η ξεχωριστή θέα προς την κοιλάδα του Σπερχειού, αφού είναι χτισμένο σε υψόμετρο που κυμαίνεται από 450 έως 900 μέτρα.
Ολυμπιακός: Τι πρέπει να αλλάξει ο Ζέλσον
Ανήκει στον νομό Φθιώτιδας και απέχει από τη Λαμία 60 χιλιόμετρα και από το Καρπενήσι μόλις 17χλμ. Στο παρελθόν ονομαζόταν Πέρα Κάψη και μετονομάστηκε το 1929 σε Τυμφρηστός.
Ο Τυμφρηστός είναι ένα γραφικό, παραδοσιακό χωρίο με πέτρινα σπίτια διακοσμημένα με ξύλινες λεπτομέρειες και εκτός από το κομμάτι του δρόμου που ανήκει στην επαρχιακή οδό, όλα τα υπόλοιπα στενά του είναι πλακόστρωτα και γεμάτα χρώματα και αρώματα.
Τους χειμερινούς μήνες η λευκή του εικόνα μαγεύει τους επισκέπτες αφότου δένει απόλυτα με τον λευκό όγκο του όρους Τυμφρηστός και με τα απέραντα ελατοδάση που το περιτριγυρίζουν. Αρκεί μονάχα να αναλογιστεί κανείς πως η περιοχή στην οποία υπάγεται, καλύπτεται από κοινοτικό ελατόδασος 12.500 στρεμμάτων, δασοαγρόκτημα 7.000 στρεμμάτων και δημόσιο δάσος ελάτης – καστανιάς 2.000 στρεμμάτων.
Λόγω κυρίως της στρατηγικής του θέσης, αποτελούσε χώρο ανάπτυξης των ανταρτικών ομάδων, με αποκορύφωμα το ολοκαύτωμα του από τους Γερμανούς το 1944.
Στο τελείωμα του χωριού τοποθετείται η σήραγγα του Τυμφρηστού, ένα τεράστιο έργο το οποίο δόθηκε στην κυκλοφορία το 2000, και είχε ως σκοπό τη διευκόλυνση της μετακίνησης μεταξύ των δύο μεγάλων πόλεων.
Η Σήραγγα Τυμφρηστού, ή Σήραγγα Παύλος Μπακογιάννης είναι μια σήραγγα στην Εθνική Οδό 38, στο τμήμα Λαμία-Καρπενήσι. Έχει μήκος 1,385 χλμ. και είναι αμφίδρομη (1 λωρίδα ανόδου και 1 λωρίδα καθόδου). Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1991 και παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2000. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της ήταν από τις μεγαλύτερες σήραγγες της Ελλάδας.
Οι μελέτες ξεκίνησαν το 1988 και η σήραγγα ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1991 και είχε ως σκοπό την διευκόλυνση της μετακίνησης μεταξύ Λαμίας και Καρπενησίου στο όρος του Τυμφρηστού. Στην κατασκευή της υπήρξαν αρκετά και μεγάλα προβλήματα, αφού οι εργάτες διάνοιγαν την σήραγγα και αυτή από πίσω τους έκλεινε. Αυτό συνέβαινε διότι στην περιοχή όπου διανοιγόταν η σήραγγα υπήρχαν αρκετά γεωτεχνικά προβλήματα, όπως το φούσκωμα της μάζας. Γενικότερα, η μελέτη για την διάνοιξη της σήραγγας δεν ήταν ολοκληρωμένη και δεν υπήρχε μελέτη γεωτεχνικών προβλημάτων, καθώς και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.