Η τραγική πτήση 522

Στις 14 Αυγούστου 2005 η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways συνετρίβη στο Γραμματικό Αττικής, με αποτέλεσμα τον θάνατο των 115 επιβατών και των έξι μελών του πληρώματος.

Η τραγική πτήση 522

Η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways ήταν ένα Boeing 737-31S που συνετρίβη στις 14 Αυγούστου 2005 στις 12:04 στο Γραμματικό Αττικής. Σκοτώθηκαν 115 επιβάτες και τα έξι μέλη του πληρώματος.

Το αεροπλάνο αναχώρησε από τη Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία) με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών, αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροσκάφος, ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν μαχητικά για να εντοπίσουν το αεροσκάφος. Στις 11:05 απογειώθηκαν από τη Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στη θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροσκάφος είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο τη βλάβη και για ποιον λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στη θέση του.

Τo «μαύρo κουτί» που καταγράφει το ιστορικό της πτήσης βρέθηκε στο σημείο συντριβής και στάλθηκε στη Γαλλία για ανάλυση.

Το αεροσκάφος μετέφερε 115 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες, 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για την Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω των 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι. Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά τη συντριβή.

Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν. Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ενταφιάστηκαν στην Κύπρο.


ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ...
1945: Η Ιαπωνία παραδίδεται άνευ όρων στις συμμαχικές δυνάμεις, μετά τη ρίψη των ατομικών βομβών από τους Αμερικανούς στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι.
1974: Εκδηλώνεται στην Κύπρο ο δεύτερος «Αττίλας», με την προώθηση των τουρκικών δυνάμεων στη σημερινή γραμμή αντιπαράθεσης, μετά τον «τορπιλισμό» από τους Τούρκους των ειρηνευτικών συνομιλιών της Γενεύης. Σε ένδειξη διαμαρτυρίας η Ελλάδα αποσύρει τις δυνάμεις της από το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ.
1980: Ο ηλεκτρολόγος Λεχ Βαλέσα ηγείται των απεργιών στα ναυπηγεία του Γκντανσκ της Πολωνίας, προκαλώντας το κομμουνιστικό καθεστώς της χώρας.
1981: Πεθαίνει σε βαθιά γεράματα ο Γιούρκας Σεϊταρίδης, ο οποίος υπήρξε ποδοσφαιριστής της προπολεμικής περιόδου (σε Προοδευτική και ΠΑΟ) αλλά και προπονητής της Προοδευτικής.
1988: Πεθαίνει σε ηλικία 90 ετών ο Έντσο Φεράρι (γεννημένος στις 18/2/1898), ιδρυτής και ιδιοκτήτης της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας από το 1947.

1996: Νέα ένταση στην Κύπρο. Τουρκοκύπριοι δολοφονούν εν ψυχρώ τον 26χρονο Σολωμό Σολωμού την ώρα που προσπαθεί να κατεβάσει την τουρκική σημαία στη Δερύνεια.

2003: Περίπου 50 τραυματίες και πολλές υλικές ζημιές είναι ο απολογισμός της σεισμικής δόνησης μεγέθους 6,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που συγκλονίζει τη Λευκάδα.