Ο Αίολος προτείνει: 5 Μικρά βιβλία - 5 Μεγάλοι ήρωες
Ο Αίολος είναι ο πλέον κατάλληλος για να μας προτείνει βιβλία αυτό το καλοκαίρι.
Ο Αίολος είναι μια ξεχωριστή περίπτωση. «Στο καφενείο του Αιόλου» υποδέχεται συγγραφείς και ήρωες από όλες τις εποχές της λογοτεχνίας είναι ο πλέον κατάλληλος για να μας προτείνει βιβλία αυτό το καλοκαίρι.
Σήμερα, οι μεγάλοι ήρωες που ξεπήδησαν από μικρά βιβλία.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Σπουδαία τα κλασικά μυθιστορήματα που έκλεισαν τους μεγάλους κόσμους σε πολυσέλιδα βιβλία, σπουδαία όμως και τα ολιγοσέλιδα κείμενα που στις σύντομες ιστορίες του πρόλαβαν και γιγαντώθηκαν οι ήρωες που αγαπήσαμε:
Ντέιζυ Μίλλερ
Τι θα είχε πετύχει η λογοτεχνία στο θέμα της γυναικείας χειραφέτησης χωρίς την Ντέιζυ Μίλλερ; Λίγα πράγματα, κι ας μην ήταν στις προθέσεις του Χένρι Τζέιμς να μιλήσει με την ομώνυμη νουβέλα του για το ζήτημα της γυναίκας. Ωστόσο αυτή η ανέμελη και ιδιόρρυθμη Αμερικανίδα που ήρθε στην Ευρώπη στο μεταίχμιο δύο κόσμων φέρνει, χωρίς κι η ίδια να το συνειδητοποιεί, την αύρα της ερωτικής εξέγερσης και γίνεται έτσι το πρότυπο της σύγχρονης γυναίκας: αντιφατική, μυστηριώδης, αχαλιναγώγητη, μα στο βάθος απίστευτα τραγική. (εκδόσεις Πλέθρον)
Σιντάρτα
Ο Αίολος δεν εκτιμά ιδιαίτερα το έργο του Έρμαν Έσσε, φτάνοντας να θεωρεί τον «Λύκο της Στέπας» λογοτεχνία για προσκόπους. Για τον ολιγοσέλιδο «Σιντάρτα» όμως μιλούσε ανέκαθεν με τα καλύτερα λόγια, ίσως γιατί αντιλαμβάνεται ότι στο σύντομο αυτό κείμενο ο Έσσε περικλείει με δόκιμο τρόπο όλη την σοφία που σόδιασε μέσα του από την εμπεριστατωμένη μελέτη της Ανατολής. Ο νεαρός βραχμάνος που αναζητά εναγωνίως την ολοκλήρωση απηχεί στο αιώνιο παιχνίδι της αυτογνωσίας, που δεν είναι ο προορισμός αλλά το ταξίδι.
Ντόρα Μπρούντερ
Η Ντόρα Μπρούντερ, η μικρή Εβραία στο Παρίσι της φυγής και του φόβου, είναι ένα από τα πιο ισχυρά πρόσωπα της σύγχρονης λογοτεχνικής σκηνής. Στο ολιγοσέλιδο μυθιστόρημά του ο νομπελίστας Πατρίκ Μοντιανό έχει συμπυκνώσει όλη την ουσία της διήγησης με νοοτροπία λογιστή που δεν θα επέτρεπε να πάει τίποτε χαμένο μες στην πλημμυρίδα του χρόνου. Κι έτσι γίνεται ο παντεπόπτης μιας ολόκληρης εποχής και δεν πρέπει βέβαια να πάρουμε στα σοβαρά τα λόγια του όταν ομολογεί: «Θα αγνοώ για πάντα πώς περνούσε τις μέρες της, πού κρυβόταν, μαζί με ποιον ήταν τους μήνες του χειμώνα της πρώτης φυγής της και τις λίγες βδομάδες της άνοιξης που πάλι το είχε σκάσει. Αυτό είναι το μυστικό της». Δεν υπάρχουν μυστικά από τους αδηφάγους συγγραφείς.
Βέρθερος
Ποιος συγγραφέας δεν θα ήθελε να είναι Γκαίτε, αναρωτιέται ο Αίολος. Ποιος συγγραφέας δεν θα ήθελε να γράψει στα εικοσιπέντε του χρόνια σαν τον Βέρθερο και να γυρίσει τον διακόπτη που ανάβει όλα τα φώτα της διασημότητας; Σύμβολο ρομαντισμού και ελευθερίας ο νεαρός Βέρθερος συνεχίζει να μας γοητεύει 250 χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση.
Έτσι ισχυρίζεται ο Περέιρα
Νεοτερικό κείμενο του Αντόνιο Ταμπούκι που σχολιάζει σε «ήχο πλάγιο» την Σαλαζαρική δικτατορία στην Πορτογαλία αλλά στην ουσία πρόκειται για εύστοχη αλληγορία του φασισμού όσον αφορά τη θεωρητική του βάση αλλά και την πρακτική του εφαρμογή. Κείμενο έξοχης ποιητικής με τον τίτλο του ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο μέσα σε μια ατμόσφαιρα πνιγηρή και απόλυτα κλειστοφοβική. Ο δυστυχής Περέιρα παλεύει να ξεφύγει από τα γρανάζια ενός ανηλεούς καθεστώτος.
Ο Περέιρα δεν έχει πού να πάει
«Ο τροφαντός άντρας που εμφανίζεται πάντα μετά το μεσημέρι στο καφενείο του Αιόλου με καλοκαιρινό κουστούμι ονομάζεται Περέιρα και είναι Πορτογάλος… Η εφημερίδα που κουβαλά υπό μάλης είναι φύλλο της Λισμπόα. Ο κύριος Περέιρα διεύθυνε την πολιτιστική στήλη μέχρι πριν από μερικές μέρες. Δεν ξέρεις τι κασκαρίκα έκανε αυτός ο χοντρούλης στην χούντα του Σαλαζάρ!»
Στο Καφενείο του Αιόλου
Δημήτρης Στεφανάκης
εκδόσεις Ακροβάτης
σελ. 135