Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες - Μια βαθιά υπόκλιση!

«Τα λέμε τον Αύγουστο», το μεταθανάτιο αφήγημα του Μάρκες από τις εκδόσεις Ψυχογιός αποκαλύπτει πολλά για τον ίδιο και για την λογοτεχνία

Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες - Μια  βαθιά υπόκλιση!

Ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες φλέρταρε ανέκαθεν με τον τίτλο του σημαντικότερου μυθιστοριογράφου στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι ο Κούντερα χαρακτήρισε τα «100 χρόνια μοναξιά» ως το τελευταίο μυθιστόρημα στην Ιστορία της λογοτεχνίας. Η μεταθανάτια έκδοση ενός αφηγήματος που θα μπορούσε να θεωρηθεί κύκνειο άσμα του μεγάλου Κολομβιανού, εξηγεί σε μεγάλο βαθμό όσα κατάφερε στη συγγραφική του διαδρομή.

Ο Μάρκες είναι ένα αφηγηματικό θηρίο, χαρισματικός μυθοπλάστης με βαθιά κατανόηση της ανθρώπινης ύπαρξης και του κόσμου που μας περιβάλλει. Είναι όμως κι ένας λαϊκός συγγραφέας που σε αντίθεση με την ελίτ των Μπόρχες, Κασάρες και σία, αγάπησε και υπηρέτησε το μυθιστόρημα. Η δημοσιογραφική του φλέβα τον βοήθησε να τυλίξει τον καθημερινό άνθρωπο με ζεστές ιστορίες.

Παρότι δεν καμώθηκε ποτέ τον νεωτεριστή και τον υπερ-μοντέρνο πρόσφερε στο μυθιστόρημα και στη λογοτεχνία πολύ περισσότερα από πολλούς αυτόκλητους πειραματιστές. Με το πρόσχημα του μαγικού ρεαλισμού που η Ισπανική γλώσσα εισήγαγε με τον Θερβάντες, έδωσε ανάσες μακροζωίας στο πολύπαθο μυθιστόρημα.

Είναι όμως και ένας πανέξυπνος πραματευτής της τέχνης, καθώς με το ίδιο αυτό πρόσχημα καθησύχαζε τους εκατομμύρια αναγνώστες του πως όλα, ακόμα και ο θάνατος, είναι περαστικά και τίποτε αμετάκλητο. Στην ουσία έκανε τη ζωή ένα όνειρο που αξίζει να το διηγηθείς.

GABRIEL GARCIA MARQUEZ, Κολομβιανός μυθιστοριογράφος-δημοσιογράφος |  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗΣ

Το στοιχείο που του έδωσε αυτή τη σπάνια δημοφιλία δεν ήταν τα φτηνά ευφυολογήματα τύπου Μπουκόφσκι. Ο Μάρκες δεν είχε ανάγκη τη συνθηματολογία που μετέρχονται πολλοί ομότεχνοί του. Κατανοούσε όμως βαθιά τον άνθρωπο, τις αδυναμίες, τα πάθη, τις επιθυμίες του έτσι ώστε να λέμε σήμερα πως ο Γκάμπο είναι ο συγγραφέας που συγχωρεί τα πάντα στον αναγνώστη του.

Σε αυτό το δροσερό αφήγημα με τίτλο «Τα λέμε τον Αύγουστο» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση Δέσποινας Δρακάκη, εγκιβωτίζονται όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία και αξίζει να διαβαστεί όχι μόνο για την απόλαυση του κειμένου και της άρτιας μετάφρασης αλλά και για την βαθύτερη κατανόηση του τι σημαίνει να είσαι ο πιο σημαντικός ίσως συγγραφέας για την ίδια τη λογοτεχνία του περασμένου αιώνα. Εθιστικός, επιεικής, αλλά και πραγματικά βαθυστόχαστος, γεμάτος κατανόηση αλλά και πάθος για τον έρωτα, για τη ζωή, για τους ήρωές του, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες υπογράφει με ένα μεγαλοφυώς ανορθόδοξο τρόπο το τελευταίο συμβόλαιο με την αθανασία.