Όταν ο Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ μας σύστησε τη Νέα Υόρκη

Κάθε μητρόπολη χρειάζεται τους συγγραφείς της. Το μητροπολιτικό όνειρο της Νέας Υόρκης στη λογοτεχνία ξεκινά με τον «Μεγάλο Γκάτσμπι».

Όταν ο Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ μας σύστησε τη Νέα Υόρκη

Κάθε μητρόπολη οικοδομείται πάνω στις μυθιστορηματικές εικόνες. Αυτός είναι ο κανόνας είτε πρόκειται για την Αγία Πετρούπολη είτε για το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Ρώμη, την Πράγα, την Αλεξάνδρεια. Κι όπως ο Ντοσγογιέφσκι ήταν η αρχή για την Αγία Πετρούπολη, ο Μπαλζάκ και ο Ουγκό για το Παρίσι, ο Ντίκενς για το Λονδίνο και ο Καβάφης για την Αλεξάνδρεια, έτσι και ο Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ εγκαινίασε τη λογοτεχνία της Νέας Υόρκης με τον «Μεγάλο Γκάτσμπι».

Ο Φιτζέραλντ είναι ένα μεγάλο μέγεθος για την παγκόσμια λογοτεχνία, ιδιαίτερα ταλαντούχος ως μυθιστοριογράφος, κάτι που δεν ήταν ο Χεμινγουέι, με κοινωνική και πολιτική οξυδέρκεια αλλά και προφητική διάθεση για το μέλλον του κόσμου. Ο «Μεγάλος Γκάτσμπι», ο οποίος στην εποχή του δεν έκανε σπουδαία πράγματα από πωλήσεις, δικαίωσε τον δημιουργό του σε βάθος χρόνου αλλά δυστυχώς αυτός δεν ζούσε πια για να το δει.

Η μυθολογία της Νέας Υόρκης και η καταγγελία του αμερικανικού ονείρου σε αυτό το μυθιστόρημα ορόσημο είναι εκπληκτικά ακριβής και άμεση. Ο Γκάτσμπι είναι ένα αρχέτυπο που επιδέχεται πολλαπλές εκδοχές και ερμηνείες και με μια έννοια είναι η «αρχή του παντός» στην νεωτερικότητα των αετονύχηδων και των αεριτζήδων. Η ίδια η πόλη, η Νέα Υόρκη είναι ένα ακίνητο ταξίδι στη μαγεία του μέλλοντος. Κάπως έτσι θα την έβλεπε και ο ίδιος ο Φιτζέραλντ.