Το Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Γιον Φόσε
Ο Νορβηγός συγγραφέας Γιον Φόσε βραβεύτηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Η Ακαδημία Νόμπελ έκανε την έκπληξη και ο Νορβηγός συγγραφέας Γιον Φόσε κρατά στα χέρια του το Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Η ανακοίνωση του Νόμπελ Λογοτεχνίας έγινε το μεσημέρι της Πέμπτης (5/10) με το αουτσάιντερ, σύμφωνα με τα προγνωστικά, να κατακτά το σημαντικό βραβείο και έναν από τους πλέον ευπώλητους συγγραφείς να μπαίνει στη λίστα με τους νομπελίστες.
Στις πρώτες δηλώσεις του μετά την ανακοίνωση του βραβείου ο Γιον Φόσε ανέφερε: «Είμαι συγκλονισμένος και ευγνώμων. Θεωρώ πως είναι μια ανταμοιβή για τη λογοτεχνία που στοχεύει πάνω από όλα να είναι λογοτεχνία, χωρίς άλλη σκέψη».
Το βραβείο, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 11 εκατομμυρίων σουηδικών κορωνών, απονέμεται από τη Σουηδική Ακαδημία.
Ο Γιον Φόσε θεωρείται ο σπουδαιότερος συγγραφέας της Νορβηγίας μετά τον Ίψεν.
Μάλιστα του έχει παραχωρηθεί, ως φόρος τιμής, η κατοικία που ανήκει στο νορβηγικό κράτος και βρίσκεται στις εγκαταστάσεις του βασιλικού παλατιού στο Όσλο, όπου μπορεί να διαμένει διά βίου, μιας και η χρήση του παραχωρείται από τον ίδιο τον βασιλιά της Νορβηγίας στον πιο σημαντικό καλλιτέχνη της χώρας.
Ο Νορβηγός ποιητής, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος και θεατρικός συγγραφέας Γιον Φόσε, ο πιο πολυπαιγμένος Ευρωπαίος συγγραφέας της εποχής μας, θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες φωνές της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το έργο του έχει μεταφραστεί σε πάνω από πενήντα γλώσσες.
Έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία (ανάμεσά τους και το μεγίστου κύρους «Βραβείο Ίψεν»), ενώ τα θεατρικά του έργα έχουν ανέβει από πολλούς σημαντικούς σκηνοθέτες (Κλοντ Ρεζί, Πατρίς Σερό, Τόμας Οστερμάιερ, Οσκάρας Κορσουνόβας, Ίβο Βαν Χόβε, Γιούργκεν Γκος, Λικ Περσεβάλ, Γιόσι Βίλερ, Κέιτι Μίτσελ κ.ά.) στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου.
Ο φετινός βραβευμένος με τη λογοτεχνία γράφει μυθιστορήματα σε μεγάλο βαθμό σε ένα στυλ που έγινε γνωστό ως «Μινιμαλισμός Fosse» αναφέρει σε μήνυμά της η Ακαδημία Νόμπελ, τονίζοντας. «Αυτό μπορεί να φανεί στο δεύτερο μυθιστόρημά του "Stengd gitar" (1985), όταν ο Fosse μας παρουσιάζει μια οδυνηρή παραλλαγή σε ένα από τα κύρια θέματα του, την κρίσιμη στιγμή της αναλύσεως. Μια νεαρή μητέρα αφήνει το διαμέρισμά της για να πετάξει τα σκουπίδια στο αυλάκι, αλλά κλειδώνεται έξω, με το μωρό της ακόμα μέσα. Χρειάζεται να πάει να ζητήσει βοήθεια, δεν μπορεί να το κάνει αφού δεν μπορεί να εγκαταλείψει το παιδί της. Ενώ βρίσκει τον εαυτό της, με καφκικούς όρους, "ενώπιον του νόμου", η διαφορά είναι ξεκάθαρη: ο Fosse παρουσιάζει καθημερινές καταστάσεις που είναι άμεσα αναγνωρίσιμες από τη δική μας ζωή».