Ντοκουμέντα Τύπου στη Βρετανική Βιβλιοθήκη
Ποια σχέση μπορεί να έχει ένα σπάνιο φύλλο των Εικονογραφημένων Νέων της Βρετανικής Αστυνομίας του 1895 που αναφέρεται στην περίφημη δίκη του Οσκαρ Ουάιλντ με τα κομμάτια του σκληρού δίσκου του Εντουαρντ Σνόουντεν που η Guardian κατέστρεψε το 2013 για να μην υποχρεωθεί να τον παραδώσει στις Αρχές;
Είναι δύο από τα δεκάδες πολύτιμα αντικείμενα της έκθεσης «Σπάζοντας τις Ειδήσεις», που έχει προκαλέσει πολύ ενδιαφέρον, καθώς συνεχίζεται έως τις 21 Αυγούστου στη Νέα Βρετανική Βιβλιοθήκη του Λονδίνου.
Ολυμπιακός: Τι πρέπει να αλλάξει ο Ζέλσον
Το θέμα της, ο ρόλος του Τύπου, δεν είναι πρωτότυπο. Ομως, αντίθετα από άλλες, δεν έχει χρονολογική αλλά θεματική σειρά, κάποτε μάλιστα με προβοκατόρικους τίτλους. Π.χ. η ενότητα «Χάος» συνδυάζει ντοκουμέντα από τον Αγγλικό Εμφύλιο Πόλεμο του 1640 έως το Brexit, καθώς, όπως εξηγούν οι επιμελητές, «συνέβησαν και τα δύο γεγονότα όταν νέα είδη δημοσιογραφίας εμφανίστηκαν και παλιά μοντέλα ελέγχου κατέρρευσαν». Στη μοντέρνα σχεδιασμένη έκθεση μπορεί να δει κανείς το φύλλο του 1913 της φεμινιστικής εφημερίδας Sufragette για την Εμιλι Ντέιβισον, που πέθανε λίγες μέρες αφότου έπεσε μπροστά στο άλογο του βασιλιά διαμαρτυρόμενη για τα δικαιώματα των γυναικών. Να ακούσει τις πρώτες αναφορές του BBC στην ιστορική απόβαση στη Νορμανδία. Να διαπιστώσει τον καταλυτικό ρόλο που παίζουν στις ειδήσεις προσωπικότητες, από την πριγκίπισσα Νταϊάνα έως την ακτιβίστρια Γκρέτα Τούνμπεργκ. Και βέβαια να προβληματιστεί για τα κριτήρια που μετατρέπουν το γεγονός σε είδηση, καθώς και για εκείνα που υπονομεύουν τη δημοσιοποίηση και την αυθεντικότητα της τελευταίας.
Ασφαλώς, οι πλαστές ειδήσεις έχουν μεγάλο παρελθόν. Ομως, ειδικά την τελευταία εικοσαετία, οι αλλεπάλληλες κρίσεις, η οικονομική, της πανδημίας και τώρα του πολέμου στην Ουκρανία, πραγματοποιούνται καθώς η τεχνολογία της αλήθειας, αλλά και του ψέματος, γίνεται όλο και ισχυρότερη. Ο ανεξέλεγκτος χαρακτήρας του Διαδικτύου, η οργάνωση των fake news, η εξαιρετική αλλοίωση βίντεο που ξεγελά και το πιο ειδικευμένο μάτι θυμίζουν την ανάγκη ο αναγνώστης – θεατής να αναπτύξει το προσωπικό του κριτήριο, που περιέχει ψυχραιμία, ανοιχτή διάθεση, αλλά και περίσκεψη απέναντι σε κάθε νέα είδηση που πασχίζει βιαστικά να προστεθεί στην αντίληψή του για τον κόσμο.
πηγή: «Κ»