The Valhalla Murders Review - To Netflix φορτσάρει δυναμικά στο σκανδιναβικό crime noir
Valhalla Murders: H εξαιρετική σειρά μυστηρίου του Netflix. Το κουβάρι της πλοκής ξετυλίγεται αριστοτεχνικά, χωρίς νοηματικά κενά, φλυαρίες και υπερβολές.
Οι λάτρεις των τηλεοπτικών ανθολογιών μυστηρίου και ειδικά όσοι έχουν παρακολουθήσει την πρωτότυπη δανέζικη σειρά The Bridge, μπορούν πλέον να προσθέσουν στη λίστα τους ένα ακόμη υποβλητικό project του είδους, το The Valhalla Murders του Netflix.
Πρόκειται για μία αξιόλογη συμπαραγωγή της εν λόγω διάσημης streaming πλατφόρμας μαζί με το δίκτυο RÚV το οποίο εδρεύει στην Ισλανδία. Το συγκεκριμένο εγχείρημα αναπτύσσεται μέσα από οκτώ επεισόδια, 45’ το καθένα, με τον Thordur Palsson να επωμίζεται εδώ καθήκοντα δημιουργού. Την σκηνοθεσία υπογράφουν οι Thordur Palsson, Davíd Óskar Ólafsson και η Thora Hilmarsdottir.
Ολυμπιακός: Αυτό που λείπει από τον Ελ Κααμπί
Το cast
Του cast ηγούνται η Nína Dögg Filippusdótti (Trapped, King's Road, Children) και ο Björn Thors (Frost, Come to Harm, Reykjavik Guesthouse: Rent a Bike). Το επιτελείο των ηθοποιών συμπληρώνουν επίσης οι: Aldís Amah Hamilton, Bergur Ebbi Benediktsson, Edda Björgvinsdóttir, Bergur Ebbi, Gunnar Bersi Björnsson, Arndís Hrönn Egilsdóttir, Ottó Gunnarsson, Tinna Hrafnsdóttir και ο Sigurður Skúlason.
Μπορεί να μοιάζουν άγνωστα τα ονόματα των δύο βασικών πρωταγωνιστών όμως οφείλει να παραδεχτεί κανείς ότι ερμηνεύουν άψογα ένα αστυνομικό δίδυμο που οπωσδήποτε θα κεντρίσει την προσοχή του κοινού δημιουργώντας προσδοκίες και για συνέχεια της ιστορίας τους.
Σημείο αναφοράς η Ισλανδία
Το κουβάρι της πλοκής ξετυλίγεται αριστοτεχνικά, χωρίς νοηματικά κενά, φλυαρίες και υπερβολές. Η δράση τοποθετείται στη σύγχρονη εποχή, με σημείο αναφοράς την Ισλανδία. Εκεί επιστρέφει από το Oslo ο ‘Arnar’ (Thors), ένας αινιγματικός αναλυτής της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ειδικός της εγκληματολογικής ψυχολογίας και της σκιαγράφησης προφίλ, ώστε να δώσει τα φώτα του στην πρώτη υπόθεση κατά συρροή δολοφόνου στο Reykjavík και κατ’ επέκταση στη σύλληψή του.
Ως επικεφαλής της έρευνας που διεξάγεται από τις τοπικές αρχές έχει αναλάβει η αφοσιωμένη αστυνομικός ‘Kata’ (Dögg Filippusdótti). Ο παραπάνω άνδρας ενώνει τις δυνάμεις του μαζί της για να διαλευκάνουν τα εγκλήματα αυτά, αλλά με την επιστροφή του στη γενέτειρά του οι δαίμονες από το παρελθόν του ξυπνούν και πάλι, ενώ η σύμμαχός του καλείται να ξεπεράσει και τις δικές της αντιξοότητες τόσο στη δουλειά όσο και σε ένα κρίσιμο ζήτημα που αφορά κάποιο αγαπημένο της πρόσωπο.
Φόνοι και το αναμορφωτικό ίδρυμα
Ξεκινάει λοιπόν, το χρονικό μίας σειράς φρικτών φόνων που αν και αρχικά μοιάζουν να μην συνδέονται μεταξύ τους, εντούτοις σύντομα καθίσταται σαφές ότι εμφανίζουν και ένα συγκεκριμένο σήμα-κατατεθέν ως προς την διάπραξή τους καθώς και το ότι ενδεχομένως να ανοίγουν το φάκελο μίας άλλης υπόθεσης πριν από τριάντα χρόνια, η οποία σχετίζεται με ένα αναμορφωτικό ίδρυμα ανηλίκων, το ‘Valhalla’.
Ενώ οι ήρωες διεισδύουν βαθύτερα και στα δύο αυτά επιμέρους μέτωπα συνειδητοποιούν ότι κάτω από την κορυφή του παγόβουνου κρύβεται μία αλήθεια πολύ πιο φρικιαστική απ’ όσο τολμούσαν να φανταστούν, κάτι που θα δοκιμάσει τα όρια των αντοχών τους και πιθανόν να τους φέρει αντιμέτωπους με ισχυρούς εχθρούς που μέχρι πρότινος κάλυπταν επιδέξια τα ίχνη τους.
Βραδυφλεγές σε ένταση
Το The Valhalla Murders οπωσδήποτε τιμάει τις ρίζες του nordic crime της μικρής οθόνης. Βραδυφλεγές σε ένταση, χτίζει με σταθερά και στιβαρά βήματα την ατμόσφαιρα που χρειάζεται χωρίς εντυπωσιοθηρικά πυροτεχνήματα και βιασύνη, την ίδια ώρα που γίνεται ένας πολύ επιτυχημένος χειρισμός του παράγοντα της ανατροπής σε καίρια σημεία της εξέλιξης του μύθου.
Στην παλέτα του εναλλάσσονται κατά κύριο λόγο λευκοί και σκούροι τόνοι, με την άγρια φύση της Ισλανδίας να αναδεικνύεται από τη μία με το χιονισμένο τοπίο που προβάλλεται σε αρκετές σκηνές, αλλά και οι αποχρώσεις του γκρι, του μπλε και του μαύρου που κυριαρχούν σε άλλες σεκάνς, κάνουν ακόμη πιο έντονη αυτήν την αντίθεση.
Απρόβλεπτο με αγωνία
Το στοιχείο του απρόβλεπτου και της αγωνίας σε συνδυασμό με τους καλογραμμένους χαρακτήρες που παρουσιάζονται καθώς εκτυλίσσονται διάφορα τεκταινόμενα, συνεπαίρνει τον θεατή που μπαίνει και αυτός σε μία διαδικασία αναζήτησης των κινήτρων και του σκοπού του δράστη.
Οι ‘Kata’ και ‘Arnar’ μένουν πιστοί σε έναν αναμφίβολο κώδικα ηθικής, μία ανώτερη έννοια δικαίου που είναι πάνω από τον Νόμο ο οποίος συχνά αποστρέφει επιλεκτικά το βλέμμα από αποτροπιαστικά κακώς κείμενα και κτηνωδίες που οδηγούνται μεθοδικά στο σκοτάδι από άτομα υπεράνω πάσης υποψίας.
Λευκοί και σκούροι τόνοι και η άγρια φύση
Στην παλέτα του εναλλάσσονται κατά κύριο λόγο λευκοί και σκούροι τόνοι, με την άγρια φύση της Ισλανδίας να αναδεικνύεται από τη μία με το χιονισμένο τοπίο που προβάλλεται σε αρκετές σκηνές, αλλά και οι αποχρώσεις του γκρι, του μπλε και του μαύρου που κυριαρχούν σε άλλες σεκάνς, κάνουν ακόμη πιο έντονη αυτήν την αντίθεση.
Το στοιχείο του απρόβλεπτου και της αγωνίας σε συνδυασμό με τους καλογραμμένους χαρακτήρες που παρουσιάζονται καθώς εκτυλίσσονται διάφορα τεκταινόμενα, συνεπαίρνει τον θεατή που μπαίνει και αυτός σε μία διαδικασία αναζήτησης των κινήτρων και του σκοπού του δράστη.
Οι ‘Kata’ και ‘Arnar’ μένουν πιστοί σε έναν αναμφίβολο κώδικα ηθικής, μία ανώτερη έννοια δικαίου που είναι πάνω από τον Νόμο ο οποίος συχνά αποστρέφει επιλεκτικά το βλέμμα από αποτροπιαστικά κακώς κείμενα και κτηνωδίες που οδηγούνται μεθοδικά στο σκοτάδι από άτομα υπεράνω πάσης υποψίας.