Ελληνική έκθεση στην Κίνα
Η έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Εθνικό Μουσείο του Πεκίνου.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, κατά την επίσημη επίσκεψή της στο Πεκίνο ως προσκεκλημένη της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Σπουδών (CASS), εγκαινίασε μαζί με τον Sun Yeli, υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας, την έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου», στο Εθνικό Μουσείο του Πεκίνου.
Η έκθεση, η οποία οργανώθηκε από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελλάδας και συγκροτείται από 279 έργα, δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να γνωρίσει τα χαρακτηριστικά και τις αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Αναδεικνύει την αισθητική έκφραση του ανθρώπου σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα. Η έκθεση αποτελεί, ουσιαστικά, ένα μέρος των ισχυρών πολιτιστικών δεσμών που έχουν καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια, από το 2020 μέχρι σήμερα, μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, όπως τονίζει η ίδια ανακοίνωση.
Ολυμπιακός: Να μη «βλέπει» τους άλλους
«Αυτή η ξεχωριστή έκθεση ιχνηλατεί την αρχαία ελληνική αναζήτηση και επιδίωξη της ομορφιάς από τη νεολιθική περίοδο έως την ύστερη αρχαιότητα. Η έκθεση συνιστά πρόκληση για διαπολιτισμικό διάλογο και παρέχει μια μοναδική πλατφόρμα προκειμένου Ανατολή και Δύση να εξερευνήσουν ένα διαχρονικό θέμα, εμπνέοντας συνδέσεις που υπερβαίνουν τον τόπο και το χρόνο», σημείωσε στην ομιλία της η Λ. Μενδώνη για την έκθεση η οποία, όπως επισήμανε, «δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω στις αμέτρητες όψεις του ωραίου που διαμορφώνουν την κατανόησή μας για την τέχνη, τον πολιτισμό και την ανθρωπότητα».
Τα αρχαία έργα, σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν στο κινεζικό κοινό ένα ταξίδι στον χρόνο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Με άξονα το Ωραίο επικεντρώνεται στην ανθρώπινη δημιουργία διερευνώντας παράλληλα την πνευματική βάση των τεχνικών και αισθητικών επιλογών διαχρονικά. Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη. Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών, όπως αποκαλύπτονται στα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν στην ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό, και στους αρχαίους ελληνικούς μύθους για την ομορφιά.
Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» αναφέρεται στην έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος, από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Τέλος, στην «Ατέρμονη αναζήτηση» ο επισκέπτης καλείται να στοχαστεί τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο. Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 5 Ιουνίου 2025, εγκαινιάστηκε παρουσία του πρέσβη της Ελλάδας στο Πεκίνο Ευγένιου Καλπύρη και του νέου πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα Fang Qiu.
Προηγουμένως, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είχε μακρά συνάντηση συνεργασίας με τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας, Sun Yeli. Όπως πληροφορεί το ΥΠΠΟ, η Λ. Μενδώνη εξήρε το υψηλό επίπεδο που χαρακτηρίζει τις πολιτιστικές σχέσεις ανάμεσα τις δύο χώρες, σχέσεις οι οποίες έχουν οδηγήσει στην παραγωγή απτών αποτελεσμάτων. Επίσης υπογράμμισε τη δυνατότητα εμβάθυνσης, ανάπτυξης και εξέλιξης της πολιτιστικής συνεργασίας, καθώς οι δύο χώρες δικαιωματικά κατέχουν κορυφαία θέση στον διάλογο των πολιτισμών, δίνοντας έμφαση στην αμοιβαία επωφελή προαγωγή της συνεργασίας στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών, όπως η UNESCO. Ελλάδα και Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας έχουν κυρώσει τις συμβάσεις της UNESCO για την προστασία των πολιτιστικών αγαθών, της πολιτιστικής πολυμορφίας, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και μπορούν να εντείνουν τη συνεργασία τους στους τομείς αυτούς και ιδίως στο ζήτημα του επαναπατρισμού παρανόμως διακινηθέντων πολιτιστικών αγαθών και του παράνομου εμπορίου αρχαιοτήτων.
Ο Sun Yeli ευχαρίστησε την Λίνα Μενδώνη για τη στήριξη που παρείχε η Ελλάδα στην τελευταία Σύνοδο της UNESCO, για την εγγραφή του κεντρικού άξονα του Πεκίνου στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Επανέλαβε, δε, για μια ακόμη φορά, την σθεναρή υποστήριξη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στο δίκαιο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην Αθήνα. Εμφαντικά, επεσήμανε τους στενούς πολιτιστικούς δεσμούς ανάμεσα στον κινεζικό και ελληνικό λαό, τονίζοντας πόσο δημοφιλής είναι η Ελλάδα στην Κίνα και τον λαό της, ενώ οι αξίες και οι αρχές του ελληνικού πολιτισμού αποτελούν ένα διαρκές παράδειγμα. Η Λίνα Μενδώνη σημείωσε την εξαιρετική συνεργασία μεταξύ των ελληνικών και των κινεζικών μουσείων, στο πλαίσιο της οποίας διοργανώθηκε και η έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη», της εμβληματικής έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας, την οποία εγκαινίασαν οι δύο υπουργοί.
«Η πραγματοποίηση ελληνικών εκθέσεων σε σημαντικά κινεζικά μουσεία», σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού, «δίνει τη δυνατότητα στους Κινέζους να γνωρίσουν τον ελληνικό πολιτισμό, ενώ αντίστοιχα οι ανταποδοτικές εκθέσεις κινεζικών μουσείων, είτε αυτές που έχουν διοργανωθεί είτε προγραμματίζονται, δίνουν τη δυνατότητα στο ελληνικό κοινό να εμβαθύνει στον πολιτισμό της φίλης χώρας. Παράλληλα, η ανταλλαγή ειδικών επιστημόνων και ακαδημαϊκών μεταξύ των δύο χωρών συμβάλλει καθοριστικά στην κατανόηση του πολιτισμού των δύο λαών».
Η διοργάνωση του A' Παγκόσμιου Συνεδρίου Κλασικών Σπουδών, αλλά και η ίδρυση της Κινεζικής Σχολής Κλασικών Σπουδών της Αθήνας, κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως, δε, τόνισε η υπουργός «η ανταλλαγή τεχνογνωσίας, που απορρέει από τη μακρά εμπειρία των δύο χωρών στη διαχείριση μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, συμβάλλει στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς από τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, μίας εκ των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια κοινότητα».
Με δεδομένο ότι βασικός άξονας της πολιτικής του ΥΠΠΟ είναι η συνέργεια ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά και τον σύγχρονο πολιτισμό, παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας των ελληνικών οργανισμών με τους αντίστοιχους της Κίνας, με στόχο την εμβάθυνση των σχέσεων για την ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού, καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.