Εντουάρ Μανέ: «Είμαι ο πρώτος μοντέρνος ζωγράφος»

Δήλωση που δεν έγινε ποτέ αλλά δεν απέχει καθόλου από την αλήθεια

Εντουάρ Μανέ: «Είμαι ο πρώτος μοντέρνος ζωγράφος»

Ο Εντουάρ Μανέ αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της εικαστικής νεωτερικότητας και θα είχε κάθε δικαίωμα να δηλώσει πως είναι ο πρώτος μοντέρνος ζωγράφος στην Ιστορία. Ήταν τελικά ευτύχημα το γεγονός ότι στα χρόνια του σχολείου κινήθηκε στη μετριότητα, κάτι που τον έκανε να αναζητήσει τη σιγουριά στην σταδιοδρομία του αξιωματικού του Ναυτικού. Δυο αποτυχημένες προσπάθειες να εισέλθει στην Ναυτική Ακαδημία με ένα συναρπαστικό μεσοδιάστημα όπου ο Μανέ μπαρκάρισε σε καράβι για τη Λατινική Αμερική, συνθέτουν τα προεόρτια της ενήλικης ζωής του που αφιέρωσε εντέλει στην ζωγραφική ξεκινώντας από το ατελιέ του Ακαδημαϊκού ζωγράφου Τομά Κουτύρ. Για έξι χρόνια ο Μανέ επισκεπτόταν το Λούβρο και αντέγραφε τα έργα μεγάλων ζωγράφων. Κάπως έτσι απέκτησε την τεράστια γνώση της παράδοσης και στάθηκε ικανός να κάνει το επόμενο βήμα στην παγκόσμια τέχνη.

«Γεύμα στη χλόη» ή αρχίστε την επανάσταση με εμένα

Ο Μανέ που θεωρούσε τον Ντιέγκο Βελάσκεθ ως τον σημαντικότερο ζωγράφο όλων των εποχών και είχε επηρεαστεί από τις γιαπωνέζικες στάμπες του Χοκουσάι και του Ουταμάρο, ο Μανέ που εντάχθηκε ενεργά στο ιμπρεσιονιστικό κίνημα αλλά έκανε την επανάστασή του με το περίφημο «Γεύμα στη χλόη», ο Μανέ που υπέγραφε με τη φράση «σήμερα ο καλλιτέχνης δεν λέει "ελάτε να δείτε άψογα έργα" αλλά "ελάτε να δείτε έντιμα έργα"», αυτός ο Μανέ θα είχε περισσότερο από οποιονδήποτ άλλο το δικαίωμα να δηλώσει επίσης: «Είμαι ο πρώτος μοντέρνος ζωγράφος».

Olympia, 1863 Παρίσι, Μουσείο Ορσέ