Μαρσέλ Ντυσάν - «Το γυμνό που κατεβαίνει τις σκάλες»
Ανένταχτος, ασυμβίβαστος, απρόβλεπτος ο «αναρχικός» της μοντέρνας τέχνης τα είπε όλα σε ένα πίνακα
Το Γυμνό που κατεβαίνει τις Σκάλες αποτελεί κομβική στιγμή στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης. Ο Απολινέρ μιλώντας για αυτό τον πίνακα τον χαρακτήρισε ως έργο απαλλαγμένο από αισθητικές ανησυχίες.
Ο ίδιος ο Ντυσάν όταν μιλούσε για το Γυμνό επισήμαινε πως δεν πρόκειται ουσιαστικά για ζωγραφική. «Είναι μια οργάνωση κινούμενων στοιχείων, μέσω της οποίας εκφράζεται ο χρόνος και ο χώρος. Στον καμβά αντιπαρατίθενται πάντοτε δύο ή περισσότερα χρώματα. Γι αυτό και περιόρισα το γυμνό στα χρώματα του ξύλου. Να μην ξεχνάμε ότι όταν προβάλλουμε την κίνηση της μορφής μέσα στο χρόνο και σε ένα δοσμένο χώρο, εισερχόμαστε στο βασίλειο της Γεωμετρίας και των Μαθηματικών. Πρόκειται για δραστηριότητα παρόμοια με την κατασκευή μιας μηχανής. Η πτήση ενός αεροπλάνου σ' ένα πίνακα πρέπει να αποτυπωθεί ως κίνηση και όχι ως νεκρή φύση. Με το Γυμνό που κατεβαίνει τις Σκάλες ήξερα εκ των προτέρων ότι εξεγείρομαι ενάντια στην τυραννία του Νατουραλισμού».