Η ποπ-αρτ δεν είναι φρέσκο φρούτο
Είναι πολλά τα αίτια που οδήγησαν την εικαστική πραγματικότητα στην όχθη της μαζικής κουλτούρας
Έχουμε την αίσθηση ότι η μαζική κουλτούρα ως κυρίαρχο κίνημα της μοντέρνας τέχνης αναπτύχθηκε κυρίως μεταπολεμικά από την ανάγκη να αποτυπωθεί μια νέα πραγματικότητα στην οποία κυριαρχούσαν κυρίως τα γεγονότα. Η αρχή του παντός αποδίδεται στο Κούρτ Σβέττερς τον εμπνευστή του one-man Merz καλλιτεχνικού κινήματος στα χρόνια του μεσοπολέμου.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Κουρτ Σβέττερς
Πράγματι ο Γερμανός καλλιτέχνης, εξόριστος στην Αγγλία από το 1940 και με ντανταϊστικές καταβολές, δημιούργησε τα πρώτα κολάζ, προάγγελους της μαζικής κατανάλωσης της εικόνας στη νέα εποχή. Οι δημιουργίες του επηρέασαν σημαντικά του Βρετανους ποπ καλλιτέχνες Ένας από αυτούς ο Εντουάρντο Παολότσι, που σήμερα θεωρείται πατέρα της ποπ-αρτ φιλοτέχνησε κολάζ μέσα στα οποία περιέλαβε και εικόνες από τον κόσμο της διαφήμισης -και συγκρεκριμένα από την Coca Cola.
Paolozzi, Turing 4, 2000
Ωστόσο η μαζική κουλτούρα δεν είναι τόσο φρέσκο φρούτο αν αναλογιστεί κανείς ότι από τις αρχές ακόμα του 20ου αιώνα, καλλιτέχνες όπως ο Πικάσο ή ο Μπρακ αλλά και οι ντανταϊστές και οι σουρεαλιστές χρησιμοποιούσαν εικόνες από την λαϊκή κουλτούρα. Έργα τέχνης για την διαφήμιση δημιούργησαν και οι Ρώσοι κονστρουκτιβιστές. Το πνεύμα της λαϊκής κουλτούρας μεταγγίστηκε ύστερα στις ΗΠΑ του '30 και από εκεί εξαπλώθηκε παντού.
Εδουάρδο Παολότσι