Η σύγχρονη όπερα «Η πτώση του οίκου των Κοινών» στην Πειραιώς 260
Ορέστης Παπαϊωάννου και Αλέκος Λούντζης σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη
Τη σύγχρονη όπερα «Η πτώση του οίκου των Κοινών» παρουσιάζουν ο Ορέστης Παπαϊωάννου και ο Αλέκος Λούντζης στην Πειραιώς 260, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και μουσική διεύθυνση Μιχάλη Παπαπέτρου (29 - 30 Ιουνίου). Ένας κόσμος φαντασίας, μια πραγματικότητα όχι μακρινή από τη δική μας σε μια τολμηρή παράσταση, εμπνευσμένη από το σκοτεινό σύμπαν του Έντγκαρ 'Αλαν Πόε. Μια ξεχωριστή στιγμή του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, με τη σοπράνο Χρύσα Μαλιαμάνη, το βαρύτονο Γιώργο Ιατρού, τη μέτζο-σοπράνο Μιράντα Μακρυνιώτη και τη συμμετοχή έξι μουσικών.
«Η πτώση του οίκου των κοινών είναι μια προσπάθεια να δημιουργηθεί μια όπερα επιστημονικής φαντασίας βασισμένη σε υλικό από μια ολοένα πιο κοντινή πραγματικότητα - την εμφάνιση μηχανών που μοιάζουν με ανθρώπους και πολιτών που μοιάζουν με μηχανές» σημειώνει ο Αλέκος Λούντζης.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Βασισμένη στο λιμπρέτο του βραβευμένου ποιητή και τη μουσική του Ορέστη Παπαϊωάννου, η «Πτώση του οίκου των Κοινών» κινείται μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και πραγματικότητας. Μια σύγχρονη όπερα για το «ραγισμένο οικοσύστημα των μεταμοντέρνων πόλεων», όπως τη βλέπουν οι δημιουργοί της. «Θυμίζοντας όλο και περισσότερο αντανάκλαση σε σβηστή οθόνη υψηλής ευκρίνειας, το εσωτερικό των σύγχρονων διαμερισμάτων φιλοξενεί μια μυστήρια συνύπαρξη ανθρώπινης και τεχνητής νοημοσύνης. Όλα τα αγαθά παραδίδονται κατ' οίκον, οι σχέσεις περιπλέκονται και οδηγούν σε ξεσπάσματα, οι φαντασιώσεις ακούγονται σαν ringtone. Εικόνες βγαλμένες από ένα κοντινό παρελθόν ή από ένα μέλλον που δεν φαντάζει πια και τόσο μακρινό!» αναφέρουν οι ίδιοι.
«Το ασφυκτικό περιβάλλον του αρχετυπικού διηγήματος του Έντγκαρ 'Αλαν Πόε "Η Πτώση του Οίκου των 'Ασερ", που λαμβάνεται ως μακρινή αφετηρία, πολιτικοποιείται και μεταφέρεται από τον εμβληματικό πύργο στην καρδιά μιας σύγχρονης μητρόπολης, σε ένα τυπικό διαμέρισμα όπου ένα διχασμένο ζευγάρι και μια ανθρωπόμορφη μηχανή τεχνητής νοημοσύνης συνυπάρχουν» λέει ο Αλέκος Λούντζης. Το έργο ιχνογραφεί τους ήχους που παράγει η ζωή εντός και εκτός των τειχών ενός σύγχρονου διαμερίσματος. Εκεί το ζευγάρι ζει σε ένα σύμπαν αυτοαναφορικό, προσπαθώντας να επιλύσει το δύσκολο σταυρόλεξο της συμβίωσης, ενώ συγκατοικεί με μια ανθρωπόμορφη επόπτρια.
Η μουσική σύνθεση της παράστασης αντλεί από ευρεία γκάμα ειδών εστιάζοντας στις νέες υβριδικές κατευθύνσεις της φωνητικής μουσικής στον 21ο αιώνα. «Λόγω της σχέσης μου με τη μουσική, κυρίως ως ένθερμου ακροατή, η ευκαιρία να γράψω ένα λιμπρέτο για την όπερα ήταν μια καθοριστική στιγμή. Κυρίως επειδή αποτελείται από ατέλειωτες ώρες μελέτης, αμφιβολίας, δοκιμής και λαθών μέχρι να τελειώσουν όλα με τρόπο που να βγάζει νόημα» εξηγεί ο Αλέκος Λούντζης.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελείται ο Γιάννης Κατρανίτσας και τους φωτισμούς ο Χρήστος Τζιόγκας. Συμμετέχουν οι μουσικοί: Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο, σαξόφωνο), Γιώργος Κρίμπερης (τρομπόνι), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα), Χρήστος Σακελλαρίδης (πλήκτρα), Χάρης Παζαρούλας (κοντραμπάσο), Καζούγιο Τσουνεχίρο (κρουστά).
ΑΠΕ-ΜΠΕ