Κάζιμιρ Μάλεβιτς - Ο Ρώσος Πικάσο, ο Μαγιακόφσκι και το μαύρο Τετράγωνο

Εμπνευστής του σουπρεματισμού ο Κάζιμιρ Μάλεβιτς επινόησε έναν άλλο κυβισμό.

Κάζιμιρ Μάλεβιτς - Ο Ρώσος Πικάσο, ο Μαγιακόφσκι και το μαύρο Τετράγωνο

Η περίπτωση Μάλεβιτς παραπέμπει σε κάτι μεγαλειώδες, σε έναν σκιώδη Πικάσο της ζωγραφικής.

Είναι αλήθεια ότι ο Κάζιμιρ Μάλεβιτς αναμείχθηκε σ' ένα σωρό κινήματα αλλά είχε πάντα μια αφετηρία, που όπως και για πολλούς άλλους καλλιτέχνες της μοντέρνας τέχνης δεν ήταν άλλη από τον Πολ Σεζάν.

Ο σουπρεματισμός είναι μια σοβαρή υπόθεση όσο τουλάχιστον και ο κυβισμός, ένα από τα επεισόδια που άλλαξαν τον ρου της Ιστορίας στην τέχνη της σύγχρονης εποχής. Και ως σημαντικό κίνημα ο σουπρεματισμός είχε και το δικό του μανιφέστο στη σύνταξη του οποίου συμμετείχε και ο διάσημος ποιητής Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι. Η απεικόνιση αντικειμένων συνιστούσε εμπόδιο στη δημιουργία για τον Μάλεβιτς. Καλό θα ήταν να παραλείπονται για χάρη της ποιότητας κάθε γραμμής χωρίς την αναγκαιότητα του αντικειμένου.

Το «Μαύρο τετράγωνο σε άσπρο φόντο» του Μάλεβιτς, έργο που θεωρήθηκε η ζωντανή ντιρεκτίβα του κινήματος αναγνωρίστηκε ως σήμα κατατεθέν της ρωσικής πρωτοπορίας. Στην αρχή ο στόχος του πίνακα ήταν καθαρά καλλιτεχνικός χωρίς να κουβαλά κάποιο μήνυμα.

Kazimir Malevich, 1915, Black Suprematic Square

Με αφορμή αυτό το έργο του ο Μάλεβιτς έγραψε:

«Κάθε αναφορά στην καθημερινή, αντικειμενική ζωή και πραγματικότητα έχει εγκαταλειφθεί, τίποτα δεν είναι πραγματικό, εκτός από το αίσθημα… της μη αντικειμενικότητας».

Τοι παράδοξο είναι ότι δεν πρόκειται για «Τετράγωνο». Δεν υπάρχει καμιά πλευρά που να είναι παράλληλη με το πλαίσιο. Εκτός αυτού είναι αξιοσημείωτο ότι ο πίνακας αυτός είναι ζωγραφισμένος με ανάκατες μπογιές, αλλά όχι με μαύρη.. Με μια πιο προσεκτική παρατήρηση διαπιστώνει κανείς ότι πάνω στο τετράγωνο υπάρχει ένα βουβάλι που τρέχει προς το μέρος μας.

Ο τροχιστής, 1913, New Haven (Κοννέκτικατ), Yale University Art Gallery
Ο τροχιστής, 1913