Σεζάν-Βαν Γκογκ: Εμείς είμαστε με τον Σεζάν!
Σεζάν και Βαν Γκογκ διεκδικούν την πατρότητα της μοντέρνας ζωγραφικής..
Αν αφήσει κανείς κατά μέρος τις προσωπικές ιδιαιτερότητες των μεγάλων καλλιτεχνών που έδωσαν σάρκα και οστά στη μοντέρνα ζωγραφική, στην παλαίστρα των ιδεών, του σχήματος και του χρώματος συγκρούονται δυο αντίθετες απόψεις ή αν θέλετε δύο αντίθετες ιδιοφυΐες - Ο Βαν Γκογκ και ο Σεζάν. Εμείς είμαστε με τον Σεζάν.
Ολυμπιακός: Ψάχνοντας το εύκολο γκολ...
Οι ριζικές διαφορές που παρατηρούμε σε καλλιτέχνες όπως ο Ματίς και ο Βλαμένκ αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτή τη σύγκρουση. Στην περίπτωση του Ματίς θριαμβεύει ο Σεζάν, στην περίπτωση του Βλαμένκ ο Βαν Γκογκ.
Ο Ματίς γράφει χαρακτηριστικά: «Για να ζωγραφίσω ένα φθινοπωρινό τοπίο, δεν θα προσπαθήσω να θυμηθώ τι χρώματα ταιριάζουν σε αυτή την εποχή, αλλά θα εμπνευστώ μόνο από τα συναισθήματα που η εποχή αυτή μου προκαλεί».
Όσο και αν ο Βαν Γκογκ επηρέασε τα κινήματα του φωβισμού και του εξπρεσιονισμού, ο Ματίς κράτησε αποστάσεις τόσο από αυτόν όσο και από τον συμβολισμό του Γκογκέν, ακολουθώντας πάντα τη Σεζανική γραμμή στην τέχνη.
Το παράξενο βέβαια είναι ότι τόσο ο Ματίς όσο και ο Πικάσο, δύο αντίπαλα μεγέθη, ακολουθούν το δόγμα Σεζάν και εμπνέονται από αυτό. Ίσως όμως δεν είναι και τόσο παράξενο, αφού ο Σεζάν είναι τόσο μεγάλος ώστε να περικλείει τα αντίθετα.