Πιτ Μοντριάν: Ένας γίγαντας στο περιθώριο της ζωγραφικής του 20ου αιώνα
Κι ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η κοσμογονία της μοντέρνας ζωγραφικής κανείς ή σχεδόν κανείς δεν έδινε σημασία σε αυτόν τον επιδραστικό ζωγράφο
Αν πεις το όνομα Μοντριάν στη ζωγραφική θα είναι σαν να πέφτει ένας βράχος πάνω σ' ένα σπίτι και να το ρημάζει τελείως.
Ο Ολλανδός ζωγράφος που γιγαντώθηκε στο περιθώριο των κοσμογονικών αλλαγών που έφεραν κυβισμός, φωβισμός, σουρεαλισμός, ντανταϊσμός και εξπρεσιονισμός έγινε ο πρωθιερέας του νεοπλαστικισμού και όρθωσε ένα έργο που παραμένει σημείο αναφοράς για την αφηρημένη τέχνη.
Κρούσμα ειρωνείας αποτελεί ίσως το γεγονός ότι ένας από τους πίνακές του, μια αφηρημένη εκδοχή της Νέας Υόρκης, τον οποίο ο ίδιος δεν υπέγραψε γιατί θεώρησε έργο ημιτελές, διαπιστώθηκε πως κρεμάστηκε ανάποδα στο μουσείο του Ντύσεντορφ στη Γερμανία όπου ανήκει. Πρόκειται για περίπλοκο πλέγμα από κόκκινες, κίτρινες, μαύρες και μπλε ταινίες οριζόντια και κάθετα πάνω στον καμβά.
Είναι ένα έργο τέχνης που οι επισκέπτες θα συνεχίσουν να το θαυμάζουν κρεμασμέν ανάποδα, καθώς σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση κινδυνεύει να καταστραφεί.